۰ نفر

ژاپن تحریم های ضدروسی را ادامه می دهد

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۱
کد خبر: 164746
ژاپن تحریم های ضدروسی را ادامه می دهد

پس از امضای بیش از 60 موافقت نامه و قرارداد به ارزش 2.5 میلیارد دلار در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ژاپن، توکیو اعلام کرد که اجرای تحریم های ضدروسی را همچنان ادامه می دهد.

فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه در پایان سفر پوتین به ناگاتا ضمن اعلام تداوم تحریم ها علیه روسیه گفت که برنامه همکاری های جدید بین توکیو و مسکو ناقض تحریم های ضدروسی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد: همکاری های اقتصادی توکیو و مسکو هیچ ارتباطی با محدودیت های وضع شده اقتصادی علیه روسیه ندارد و تحریم های اعمال شده از سوی هفت کشور صنعتی (جی7) را نقض نمی کند.

در همین حال، رسانه های روسی به نقل از کوتورو نوگامی معاون دبیر دولت ژاپن نوشتند: در جریان سفر رئیس جمهوری روسیه که پس از 10 سال انجام شد، دو کشور بیش از 60 موافقت نامه و قرارداد همکاری در عرصه های مختلف به ارزش حدود 300 میلیارد ین (نزدیک 2.5 میلیارد دلار) امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری های روسیه و ژاپن در زمینه هسته ای از مهم ترین اسناد امضا شده بود. 

این تفاهم همکاری هسته ای بین شرکت روس اتم و نمایندگان دو وزارت انرژی و آموزش ژاپن در حضور سران دو کشور امضا شد.

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: روس اتم همچنین در باره پیامدهای فاجعه هسته ای فوکوشیما در جریان سونامی و زمین لرزه ماه مارس سال 2011 تحقیق خواهد کرد.

یادداشت تفاهم امضاشده، امکان همکاری روسیه و ژاپن در دفع پسماندهای هسته ای، از کار انداختن تجهیزات مربوط به این صنعت برای ایمنی بیشتر، آموزش پرسنل، تبادل اطلاعات و فناوری های پیشرفته اتمی را در بر می گیرد.

تحریم های ضد روسی در چارچوب پرونده اتهام به روسیه مبنی بر دخالت در اوضاع اوکراین از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی از سال 2013 اعمال شده که واکنش متقابل مسکو را نیز در پی داشته است.