۰ نفر

نشنال اینترست: ترامپ برای تعامل با روسیه و کره شمالی به برجام نیاز دارد

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱
کد خبر: 163017
نشنال اینترست: ترامپ برای تعامل با روسیه و کره شمالی به برجام نیاز دارد

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» گزارش کرد دولت بعدی آمریکا به منظور تعامل با کشورهای روسیه و کره شمالی موظف به حفظ برجام است و لغو برجام، امانتداری واشنگتن به عنوان یک شریک مذاکره‌کننده را تضعیف می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا متعهد شده است که با کره شمالی وارد مذاکره شود و روابط آمریکا را با روسیه بهبود بخشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مجله «نشنال اینترست» با این مقدمه ادامه داد، اگرترامپ واقعاً برای تحقق این دو هدف جدی است، باید به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پایبند باشد و آن را حفظ کند.

طبق این گزارش، لغو برجام موجب می‌شود که هرگونه تلاش دولت دونالد ترامپ برای تعامل با مسکو و پیونگ‌یانگ با شکست روبرو شود.

سیاست دولت ترامپ در قبال ایران نقش کلیدی برای کره شمالی دارد زیرا حاوی درس مهمی برای کره شمالی در خصوص مزایای دیپلماسی با آمریکا است.

این گزارش اینگونه نوشت، شاید کره شمالی منزوی باشد اما رهبران این کشور اخبار جهان را دنبال می‌کنند. گرچه کره شمالی و ایران بعنوان دو کشور، اشتراکات اندکی دارند اما هر دوآنها با سیاست‌های عدم اشاعه آمریکا مورد هدف قرار گرفتند که این سیاست‌ها با قلع و قمع، اجبار و تهدید به تغییر نظام توصیف می‌شود.

طبق این گزارش، این سیاست امریکا در مورد عراق نیز مورد استفاده قرار گرفت و به جنگ 2003 عراق منجر شد و همین یک عامل کلیدی شد که کره شمالی را ترغیب کرد که از آستانه هسته‌ای شدن عبور کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که استراتژی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، نتیجه‌بخش بود.

گرچه هرگونه توافق با پیونگ‌یانگ متفاوت به نظر می‌رسد اما به طور قطع رسیدن به توافق، مسیری است که آمریکا باید با کره شمالی در پیش گیرد.

بر اساس این گزارش، اگر کره شمالی شاهد پاره شدن  و لغو برجام باشد، دیگر چه انگیزه‌ای دارد که در مسیر توافق با آمریکا گام بردارد؟ عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش مطابق برجام، امانتداری این کشور بعنوان یک شریک مذاکره‌کننده را تضعیف می‌کند و هرگونه تلاش دیپلماتیک با ایران یا کره شمالی را از بین می‌برد.

این نشریه آمریکایی سپس به قضیه روسیه اشاره کرد و نوشت که روسیه نمی‌خواهد شاهد دبه کردن آمریکا در خصوص برجام باشد زیرا مسکو هم یکی از اعضای مذاکره‌کننده این توافق هسته‌ای بوده است.

این گزارش ادامه داد، توافق هسته‌ای با ایران، فرصت منحصر به فردی برای ترامپ به منظور بهبود روابط آمریکا و روسیه به وجود می‌آورد تا به نگرانی‌های طولانی‌مدت پوتین در خصوص سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا رسیدگی شود.

پروژه سامانه دفاع موشکی اروپا در ابتدا با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران توجیه شده بود. روسیه همیشه معتقد بوده است که برنامه هسته‌ای ایران برای استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا یک بهانه است و تأکید دارد که این سامانه بازدارندگی هسته‌ای روسیه را تضعیف می‌کند.

نشنال اینترست اینگونه نوشت، همانطور که اوباما استدلال کرده بود، استقرار سامانه‌های دفاع موشکی اروپا تا زمانی لازم است که برنامه هسته‌ای و موشکی ایران یک تهدید واقعی در پی داشته باشد.

با اینحال، پروژه ضدموشکی ناتو در ماه مه وارد مرحله جدیدی شد و کلنگ‌زنی یک سایت جدید رهگیر در لهستان آغاز شد و این در حالی است که توافق هسته‌ای تا حد چشمگیری خطر اشاعه هسته‌ای در ایران را کاهش داده بود. ایران همچنین موشک‌هایی با بردهایی ندارند که بتواند توسعه کنونی سامانه دفاع موشکی آمریکا در لهستان را توجیه کند.

این گزارش سپس نوشت، دولت جدید آمریکا با متوقف کردن ساخت و ساز سایت غیرضروری لهستان، می‌تواند یکی از بزرگترین موانع را بردارد و به بهبود روابط امریکا و روسیه و کاهش تنش‌ها در اروپا کمک کند. از یک طرف 630 میلیون دلار هزینه ساخت این سایت، ذخیره می‌شود و آمریکا در جایگاه بهتری برای دنبال کردن مذاکرات جدید کنترل تسلیحات با روسیه قرار می‌گیرد اما هیچ‌یک از این اهداف در صورت لغو برجام ممکن نخواهد بود زیرا در صورت لغو برجام توجیه محدود کردن سامانه ضدموشکی ناتو دشوارتر می‌شود.

نشنال اینترست در پایان با اشاره به تمامی این موارد نوشت، توافق هسته‌ای ایران نه به خاطر خودش بلکه به دلیل پیامدهایی که می‌تواند برای دولت جدید آمریکا به همراه داشته باشد، حیاتی است. گزینه‌های پیش رو روشن و و واضح است: برجام را پاره کنید و اجازه بدهید که دیگر بحران‌ها محکم‌تر و پابرجاتر شوند یا اینکه برجام را حفظ کنید و به حل بحران‌های دیگر کمک کنید.