۰ نفر

قیام ترامپ علیه رویای تجاری اوباما

۳ آذر ۱۳۹۵، ۷:۳۵
کد خبر: 159994
قیام ترامپ علیه رویای تجاری اوباما

سرانجام گمانه‌زنی‌ها رنگ واقعیت گرفت. بزرگ‌ترین میراث تجاری به جا مانده از دوران باراک اوباما از دست خواهد رفت. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا، اعلام کرده که در نخستین روز کاری خود امریکا را از پیمان «مشارکت ترنس ـ پاسیفیک» (TPP) خارج خواهد کرد، پیمانی که قرار بود بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان را تشکیل دهد.

پیمان ترنس- پاسیفیک که نتیجه سال‌ها گفت‌وگو درباره حذف موانع تجارت محصولات کشاورزی و لبنی، ماشین‌آلات، ابزار و فناوری‌های نوین، دارو و... همچنین رعایت مقررات زیست محیطی و کاری است درمجموع قوانین آسان‌تری را برای رابطه تجاری به وجود می‌آورد. حالا رییس‌جمهوری منتخب امریکا می‌گوید در همان آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش، حضور ایالات‌متحده در پیمان چندملیتی ترنس-پاسیفیک را منتفی می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، این پیمان در صورت به سرانجام ‌رسیدن می‌توانست بزرگ‌ترین میراث تجاری دولت باراک اوباما باشد، اما کنگره‌ اکثرا جمهوری‌خواه هرگز آن را تصویب نکرد و باراک اوباما سرنوشت آن را به رییس‌جمهوری بعدی سپرد. اکنون ترامپ می‌گوید: «درباره مسائل تجاری، به هم‌پیمانان امریکا اطلاع خواهم داد که قصد داریم از پیمان ترنس-پاسیفیک که یک فاجعه بالقوه برای ماست، خارج شویم.»

به نوشته تعادل ، به‌گفته رییس‌جمهوری منتخب امریکا، این اقدام بخشی از فهرست اقداماتی است که در همان روز نخست ریاست‌جمهوری، با هدف بازگردان قانون و مشاغل به امریکا انجام می‌شود. ایالات‌متحده، استرالیا، برونئی، شیلی، مالزی، مکزیک، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام طرف‌های پیمان ترنس-پاسیفیک بودند. به اعتقاد کارشناسان، این پیمان از اقدامات مهم تجاری دولت اوباما برای مقابله با گسترش فزاینده نفوذ چین در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رفت. ترامپ در عین حال در ویدیویی که در این مورد منتشر کرده، گفته است به جای پیمانی چند ملیتی، واشنگتن اقدام به امضای توافقنامه‌های دو طرفه و عادلانه با کشورهای دیگر، برای بازگرداندن مشاغل و صنایع به خاک امریکا خواهد کرد. مخالفان این پیمان آن را برای اقتصاد امریکا زیانبار می‌دانند چون می‌گوید شرکت‌های بزرگ سرمنشا آن هستند و مذاکرات مربوط به آن بیش از حد محرمانه بوده است. ترامپ در شرایطی از خروج ایالات‌متحده از ترانس- پاسیفیک خبر داده که یک روز پیش‌تر رهبران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) در واکنش به سیاست‌های احتمالی ضدتجارت آزاد دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌یی اعلام کردند، بازارهای خود را باز نگه داشته و با حمایت‌گرایی مقابله خواهند کرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، کشوری که از مهم‌ترین اعضای ترنس-پاسیفیک به شمار می‌رفت در نخستین واکنش به گفته‌های ترامپ گفت که بدون حضور ایالات‌متحده، این پیمان معنی خود را از دست می‌دهد. شینزو آبه تاکید کرده که از ادامه این پیمان بدون امریکا صحبتی نشده است.

ترامپ در پیام ویدیویی خود همچنین وعده داده محدودیت‌هایی که باعث نابودی اشتغال در صنعت تولید زغال می‌شود را بکاهد. اما او برخلاف شعارهای دوران مبارزات انتخاباتی از لغو قانون بیمه بهداشتی موسوم به «اوباماکر» یا ساختن دیواری در مرز جنوبی امریکا با مکزیک  حرفی نزد.

 او در این پیام 2.5 دقیقه‌یی گفته که درباره مهاجرت نیز از وزارت کار خواهد خواست تا تحقیقاتی درباره صدور ویزای کار (روادید کار) که منجر به سوءاستفاده از آن و لطمه زدن به کارگران امریکایی می‌شود، انجام دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، مواردی که ترامپ در این پیام ویدیویی برای 100 روز نخست ریاست‌جمهوری خود اعلام کرده، هیچ یک نیاز به تصویب کنگره ندارد و با امضای رییس‌جمهوری قابل اجراست.

 ادامه دیدار با چهره‌های سیاسی

رییس‌جمهوری منتخب امریکا همچنان مشغول بررسی گزینه‌های موردنظر خود برای پر کردن سمت‌های ارشد دولتی است و در این مسیر مجموعه دیدارهایی را با برخی چهره‌های ارشد سیاسی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انجام داده است. به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ دوشنبه با مری فالین، فرماندار اوکلاهما در برج ترامپ دیدار کرده است. فالین از نامزدهای احتمالی وزارت کشور به‌شمار می‌رود. فالین گفته که درباره طیفی از مسائل با ترامپ صحبت کرده، ولی هنوز پیشنهادی در دولت آینده به او ارائه نشده است.

ترامپ همچنین با اسکات براون، سناتور سابق ماساچوست دیدار کرده است. پیش‌بینی می‌شود این چهره جمهوری‌خواه و عضو گارد ملی ارتش امریکا از گزینه‌های ترامپ برای وزارت امور نظامیان کشور باشد. براون به خبرنگاران گفته که اولویت‌هایش مبارزه برای مسائل مرتبط با سلامت روانی نظامیان بازگشته به کشور از جنگ و تمهیدات پیشگیرانه از خودکشی در میان آنان است.

ترامپ با تاسلی گابارد، عضو دموکرات مجلس نمایندگان که در جریان انتخابات از حامیان برنی سندرز و مخالف هیلاری کلینتون بود نیز دیدار کرده است. گابارد اولی، عضو هندوی کنگره ایالات‌متحده است که در ماه نوامبر برای سخت‌تر کردن قوانین پذیرش مهاجران از عراق و سوریه با جمهوری‌خواهان همصدا شد.

او همچنین در سال ۲۰۱۴ خواستار سخت شدن قوانین صدور ویزا برای بریتانیا، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شد که جمعیت «تکفیری‎های افراطی» دارند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده آخر هفته‌یی که گذشت، در دفتر کارش در منهتن و نیوجرسی با برخی چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه نیز دیدار کرد. ازجمله کسانی که ترامپ قبلا با آنها دیدار کرده، میت رامنی است که گفته می‌شود یکی از گزینه‌های اصلی برای سمت وزارت خارجه است. ژنرال جیمز متیس، یک نظامی باسابقه نیز یکی از گزینه‌های اصلی رییس‌جمهوری منتخب امریکا برای وزارت دفاع ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ از بیستم ژانویه ۲۰۱۷ کار خود را به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات‌متحده رسما آغاز می‌کند.