۰ نفر

تلاشی برای آشتی با جمهوری‌خواهان

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 158415
تلاشی برای آشتی با جمهوری‌خواهان

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده، دو پست کلیدی برای انجام نقل‌وانتقالات در دولت فدرال را به رییس کارزار انتخاباتی خود و دبیر کمیته ملی جمهوری‌خواهان داده است.

 به گفته ناظران، انتخاب‌های جدید ترامپ از تمایل بیشتر او به همکاری با سنا و مجلس نمایندگان، برای پیشبرد برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌اش حکایت دارد. در همین حال، اگرچه حدود یک هفته از پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‌گذرد، اما واکنش‌ها به این خبر همچنان در برخی شهر‌های امریکا ادامه دارد و در برخی موارد هم اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده است. با این حال، ترامپ معتقد است که بسیاری از نگرانی‌ها و هراس‌ها در مورد دوران ریاست‌جمهوری وی، از عدم شناخت کافی ناشی می‌شود.

به نوشته تعادل ، دونالد ترامپ، یک‌شنبه، رینس پریباس‌ یکی از اعضای محافل داخلی جمهوری‌خواهان را به‌عنوان رییس رفتر خود در کاخ‌سفید و استفان بانن مدیرعامل روزنامه جناح راستی بریتبارت را هم به‌عنوان مشاور و استراتژیست ارشد خود معرفی کرد. به گزارش رویترز، بانن در زمانی که مسوولیت اداره وب‌سایت بریتبارت را در دست داشت، با انتقادهایی از جمله در مورد رویکرد ملی‌گرایانه نژادی به سفیدپوستان یا بیان تئوری‌های توطئه و رویکردهای ضدیهودی روبه‌رو بود. بانن در سال ۲۰۰۷ میلادی، در جریان جدایی‌ از همسرش، ازسوی او متهم به بیان سخنان «ضدیهودی» شده بود. استفان بانن این اتهام‌ها را رد کرده است. بانن البته در زمان مسوولیت خود در بریتبارت، انتقادهای مختلفی را علیه جریان حاکم در حزب جمهوری‌خواه نیز مطرح کرده بود.

الجزیره درباره انتصاب‌های جدید ترامپ می‌نویسد: پریباس رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان، شخصی بود که با‌وجود برخی مخالفت‌های درون‌حزبی، تابستان امسال ارتباط میان ترامپ با این کمیته را حفظ کرد و یکی از مجریان باتجربه حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن محسوب می‌شود. وی همچنین با پل رایان رییس مجلس نمایندگان، ارتباط نزدیکی دارد. پریباس در بیانیه‌یی درباره انتصاب خود گفته است: «از رییس‌جمهور منتخب به‌خاطر فرصتی که برای خدمت به وی و این ملت با تلاش برای ساختن اقتصادی که به همگان تعلق داشته باشد، ایجاد امنیت در مرزهای‌مان، لغو و جایگزینی برنامه اوباماکر و نابود کردن تروریسم افراطی، در اختیار من گذاشته است، متشکرم.»

در این حال، بانن شخصی بود که عملا سایت خبری بریتبارت را به سخنور ارشد در اظهارات علیه حزب مخالف تبدیل و بدین‌ترتیب به صعود سیاسی ترامپ کمک کرد. بانن همچنین یکی از مخالفان سرسخت رایان بوده است.

ترامپ خود درباره انتصاب‌های جدیدش گفته که پریباس و بانن به‌عنوان «شرکای برابر» فعالیت خواهند کرد. با این حال، چنین اقدامی از سوی ترامپ مخاطرات خود را دارد و ممکن است در این زمینه که چه کسی تصمیم نهایی‌ را می‌گیرد، دوگانگی ایجاد شود.  به اعتقاد ناظران، پریباس برای ترامپ گزینه‌یی سنتی است و به نوعی به معنای صلح و آشتی با جمهوری‌خواهانی است که مجلس نمایندگان و سنای امریکا را کنترل می‌کنند و ترامپ برای تصویب لوایح قانونی به آنها نیاز دارد. رایان در پیامی در توییتر نوشته است: «برای دوستم رینس بسیار خرسند و مفتخرم. تبریک!» اما رییس مجلس نمایندگان در این توییت هیچ اشاره‌یی به بانن نکرد. او به سی‌ان‌ان گفته که «شناختی از بانن ندارد، اما به قضاوت دونالد اطمینان دارد.» اما انتخاب بانن اصلا ایمن به نظر نمی‌رسد.

سایت خبری بریتبارت تحت تصدی بانن، دستور کاری ملی‌گرایانه را پیش برد و به یکی از رسانه‌های پیشرو در جنبش مرتبط با تفکرات برتری سفیدپوستان و مخالفت با فرهنگ چندگانه و مدافع «ارزش‌های غرب» تبدیل شد. جان ویور، یکی از استراتژیست‌های جمهوری‌خواه که برای کمپین ریاست‌جمهوری جان کسیچ، فرماندار اوهایو، کار می‌کرد، در توییتی نوشته: «جناح راست افراطی فاشیست نژادپرست دارد آرام‌آرام در کاخ‌سفید قدم می‌گذارد. امریکا! هوشیار باش.» بانن که در ماه آگوست ریاست کمپین انتخاباتی ترامپ را برعهده گرفت، وی را به اتخاذ رویکرد و اظهارات پوپولیستی بیشتر و تخریب وجهه هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات، به‌عنوان بخشی از تئوری توطئه جهانی ایجاد شده توسط نخبگان رسانه‌یی، مالی و سیاسی، ترغیب کرد؛ روندی که درنهایت ترامپ را به کاخ‌سفید رساند.

در این حال، متیو دل کارلو استراتژیست جمهوری‌خواه، به الجزیره گفته که ترامپ ائتلافی قدرتمند می‌سازد. کارلو گفته است: «وی منافع گوناگونی را در حزب جمهوری‌خواه به‌طور همزمان پیش می‌برد تا از طریق کنگره به یک دستور کار، دستور کاری جاه‌طلبانه، دست یابد. او در انتخاباتی تاریخی پیروز شد که مشابه آن از دهه 1920 دیده نشده بود، زمانی که ما نه‌تنها به‌عنوان یک حزب پیروز شدیم، بلکه کنترل را در مجلس نمایندگان و سنا در کنگره هم در دست گرفتیم... آشکار است که رینس را به این دلیل منصوب کرده که به پل رایان، رییس مجلس نمایندگان که به رینس نزدیک است، بتواند از آن طریق دستور کار خود را پیش ببرد.»

 سیاست‌های افراطی ترامپ به کجا می‌رسد؟

رییس‌جمهور آینده امریکا که از 20ماه ژانویه و پس از ادای سوگند، در کاخ‌سفید ساکن می‌شود و اداره امریکا را در دست می‌گیرد، یک‌شنبه در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی پس از پیروزی در انتخابات گفت که قصد دارد حدود 3میلیون مهاجر را که به‌طور غیرقانونی در کشور هستند، از کشور اخراج یا زندانی کند. این مصاحبه 60دقیقه‌یی با شبکه سی‌بی‌اس، نخستین سرنخ‌ها را در این مورد ارائه می‌کرد که تاجر میلیاردر تازه سیاست‌مدار شده، چگونه دولت را اداره خواهد کرد.

تظاهرکنندگان در شهرهای بزرگ امریکا برای پنجمین روز متوالی در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند تا اعتراض خود را به پیروزی ترامپ در انتخابات و به کمپینی که محدودیت مهاجرت مسلمانان و اخراج مهاجران غیرقانونی را وعده داده است، نشان دهند.

ترامپ در گفت‌وگو با سی‌بی‌سی گفته زمانی که در کاخ‌سفید مستقر شود، درراستای اخراج مهاجران غیرقانونی با سابقه کیفری اقدام خواهد کرد. او گفته است: «قرار است افرادی را که مجرم هستند و سابقه کیفری دارند، اعضای گروه‌های خلافکار و قاچاقچیان مواد‌مخدر را که احتمالا 2میلیون نفر و شاید هم 3میلیون نفر می‌شوند از کشور اخراج یا آنها را زندانی کنیم.» ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود گفته بود که حدود 11میلیون مهاجر غیرقانونی را که بیشتر آنها اسپانیایی‌زبان هستند، از کشور اخراج خواهد کرد و گفته بود که مکزیک خلافکاران و متجاوزان را به امریکا می‌فرستد.

ترامپ در این مصاحبه همچنین به گفت‌وگوهایش با باراک‌ اوباما اشاره کرده و گفته است: «در این دیدار درباره خاورمیانه که مساله بسیار دشواری است، گفت‌وگو کردیم و از رویکرد او در جریان‌های خاورمیانه آگاه شدم و از این موضوع بسیار خوشحالم، چراکه در زمان کوتاهی من این مسائل را مدیریت خواهم کرد.»

او با اشاره به اظهارات خود در کمپین‌های انتخاباتی درباره جنگ‌های بین‌المللی امریکا، گفته است: «برخی معتقدند که پیروزی من به معنای رد دولت اوباما بوده است، اما من چنین اعتقادی ندارم. ما حدود 6تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم؛ رقمی که می‌توانستیم به بازسازی کشور اختصاص دهیم. کافی است به جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌ها نگاهی بیندازید تا ببینید که چقدر این زیرساخت‌ها فرسوده شده است و من معتقدم که رای مردم، تنها واکنشی به وقایعی بوده که برای مدتی طولانی از سوی دولتمردان به آنها تحمیل شده بود.»ترامپ همچنین به این مساله اشاره کرد که رسانه‌ها او را مردی عصبی و تندخو معرفی کرده‌اند، در حالی که او خودش را انسان موقر و متین و فردی بسیار آرام می‌داند.