۰ نفر

مشاور ترامپ: ترامپ برجام را تغییر می‌دهد

۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲
کد خبر: 157530
مشاور ترامپ: ترامپ برجام را تغییر می‌دهد

اولین اظهارات رسمی دونالد ترامپ در باره توافق هسته ای با ایران و نیز نحوه جنگ با داعش از زبان ولید فارس مشاور عرب تبار او مطرح شد.

مشاور ترامپ مواضع تند رئیس خود که در ایام انتخابات از پاره کردن سند برجام سخن گفته بود، اصلاح و تعدیل کرد و گفت: پاره کردن شاید واژه خیلی تندی باشد، اما او توافقی را که قبلا صورت گرفته بر می‌دارد و با اروپائیان و طرف‌های تماس، بازبینی می کند."

در حالیکه تنها چند هفته به آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا باقی است، سخنان ولید فارس نخستین اظهار نظر مشخص یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری منتخب در باره برجام از زمان اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری است.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اروپا در واکنش تند به شایعه تغییر سیاست امریکا مقابل برجام گفت که توافق هسته ای یک امر دوجانبه میان واشنگتن و تهران نیست بلکه سند بین المللی است و همه طرفها باید به آن پایبند باشند

ولید فارس که با با بی‌بی‌سی مصاحبه می کرد در پاسخ این سوال که "آیا منظور بازبینی است اما نه لزوما توقف اجرای توافق؟" گفت: "آن را بررسی خواهد کرد، به کنگره خواهد فرستاد، و از ایرانیان خواهد خواست چند مورد را تغییر دهند و مذاکراتی خواهد بود و مذاکرات بسیار فشرده خواهد بود."

مشاور عرب تبار دونالد ترامپ که موضع گیریهای علنی در طرفداری از اعراب در رقابت با ایران دارد ادعا کرد: "توافق به این صورتی که الان هست، یعنی فرستادن ٧٥٠ میلیون دلار به رژیم ایران بدون دریافت چیز چندانی در برابر آن، افزایش مداخلات ایران در چهار کشور دیگر منطقه، برای دولت ترامپ قابل قبول نخواهد بود."

روابط ایران و آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه ولید فارس که به موضوع مبارزه با داعش ارتباط داشت نیز مطرح شد. فارس گفت که اولویت اول سیاست خارجی دولت آینده آمریکا موضوع مقابله با داعش است. او گفت که برخورد دولت دونالد ترامپ با مساله مقابله با داعش با رویکرد دولت فعلی آمریکا متفاوت خواهد بود و برخورد دولت جدید را "غیر یکجانبه و قاطعانه‌تر" توصیف کرد.

فارس گفت که دولت آینده آمریکا ائتلافی را با کشورهای عربی تشکیل خواهد داد و سیستم دفاعی اروپائیان را برای مقابله با تروریسم به کار خواهد گرفت و در مورد همکاری با روسیه نیز گفت: "البته که او با روس‌ها صحبت خواهد کرد اما این به معنی تقسیم دنیا با روسیه نیست." در مورد همکاری با روسیه علیه داعش، وی افزود که اولویت اول آمریکا "تشکیل ائتلافی با کشورهای میانه‌رو عرب است و ما به کشورهایی مانند کشورهای خلیج [فارس]، اردن، مصر نظر داریم."

مشاور دونالد ترامپ در واکنش به اظهار نظر مصاحبه کننده که یادآور شد که چنین ائتلافی در حال حاضر هم وجود دارد، گفت: "ای کاش چنین بود، اما بسیاری ازدیپلمات‌های عرب می‌گویند که مایل بوده‌اند یک چنین نیروی هوایی مشترکی را [با آمریکا] برای جنگ علیه تروریسم داشته باشند اما دولت اوباما گفت نه، ما نمی‌خواهیم شما در سوریه یا عراق باشید... به خاطر توافق با ایران؛ به همین علت هم بخش اعظم نبرد [علیه داعش] در عراق توسط شبه‌نظامیان طرفدار ایران صورت می‌گیرد."

در حالیکه تنها چند هفته به آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا باقی است، سخنان ولید فارس نخستین اظهار نظر مشخص یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری منتخب در باره برجام از زمان اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ مواضع متفاوت و گاه متضادی را در مورد برخورد با برجام اتخاذ کرد. او در سخنانی در ماه مارس، گفت که اولویت او لغو توافق هسته‌ای با ایران است اما در یک مصاحبه تلویزیونی در اوایل ماه سپتامبر، ضمن انتقاد از ایران به خاطر بازداشت چند شهروند آمریکایی، و وعده اقدام فوری برای آزادی آنان، گفت که در مقام رئیس جمهوری، در برجام تجدید نظر کرده و با ایران وارد مذاکره مجدد خواهد شد. او در اشاره به توانایی چانه‌زنی خود به عنوان یک تاجر، گفت: "رئیس جمهوری آینده می‌داند باید چطور مذاکره کرد."

به گفته برخی ناظران، با وجود مواضع تند رئیس جمهوری منتخب در مورد برجام در جریان مبارزات انتخاباتی، نمی‌توان یقین داشت که موضع دولت او در عمل نیز چنین خواهد بود.

به گفته آنان، اولا به نظر نمی‌رسد که برجام برای دولت ترامپ یا افکار عمومی آمریکائیان از اولویت خاصی در سیاست خارجی برخوردار و مستلزم موضعگیری تندی باشد، ثانیا، در جریان رقابت‌های انتخاباتی، عموما نامزدها با اتخاذ مواضعی متفاوت با مواضع طرف مقابل، به خصوص اگر طرف مقابل در قدرت باشد، می‌کوشند بر وجه تمایز خود تاکید نهند و چنین الغا کنند که است که در صورت پیروزی در انتخابات در رویکرد دولت، و در نتیجه، زندگی مردم تغییرات عمده‌ای ایجاد خواهند کرد. و بالاخره، اگرچه آقای ترامپ بر مخالفت خود با "تشکیلات فاسد" دولتی تاکید داشته و خود را فردی مستقل توصیف کرده است، اما در مقام رئیس جمهوری آمریکا، نیازمند همکاری و همفکری سیاستمداران و کارشناسان دولت در تدوین و اجرای سیاست‌های خویش خواهد بود و بعید است لفاظی های تند انتخاباتی به همان صورت به سیاست رسمی دولت آینده راه یابد.

همچنین، با کنار رفتن دولت دموکرات باراک اوباما، که برخی از سیاست‌های داخلی او با مخالفت شدید جمهوریخواهان مواجه بود، این احتمال وجود دارد که موضعگیری تند کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان علیه برخی دستاوردهای او، از جمله در زمینه سیاست خارجی، تا حدودی تعدیل یابد و این دستاوردها حتی تاحدودی تثبیت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در عین حال، طبیعتا با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، ابهاماتی در مورد آینده برجام بروز کرده است به ویژه اینکه دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران عمدتا به رویکرد مسالمت‌آمیز اوباما و وزیران خارجه او، به خصوص جان کری، نسبت داده شده است. روز گذشته، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به مواضع قبلی آقای ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، گفت که برجام یک سند بین‌المللی است و افزود: "البته گزینه‌های ایران محدود نیست اما ما امیدواریم ، مایلیم و ترجیح می‌دهیم این توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا شود. این توافق هسته‌ای، موافقتنامه‌ای یکجانبه نیست که یک طرف بتواند آن را پاره کند."