۰ نفر

رویترز: ترامپ میراث اوباما را بر باد می‌دهد

۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸
کد خبر: 157527
رویترز: ترامپ میراث اوباما را بر باد می‌دهد

«باراک اوباما» امیدوار بود با حمایت از «هیلاری کلینتون» بتواند میراث خود در حوزه سیاست خارجی را به وی واگذار کند اما با شکست کلینتون در قبال «دونالد ترامپ» به نظر می‌رسد که این میراث به زودی بر باد خواهد رفت.

رویترز در گزارشی که به دنبال روی کار آمدن «دونالد ترامپ» نماینده حزب جمهوریخواه به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تأکید کرد: «ترامپ به راحتی میراث سیاست‌ خارجی باراک اوباما را از بین خواهد برد».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بنا بر این گزارش، «میراث سیاست‌ خارجی باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تا حدودی بر اساس اقدامات یکجانبه‌ای است که «دونالد ترامپ» به عنوان جانشین وی می‌تواند با یک حرکت قلم آنها را از بین ببرد».

ترامپ که قرار است 20 ژانویه مسئولیت را در کاخ سفید عهده‌دار شود، بارها در رقابت‌های انتخاباتی تأکید کرده بود که توافق هسته‌ای اوباما با ایران را نابود خواهد کرد و تحریم های کوبا را که اوباما لغو کرده بود مجددا وضع خواهد کرد. ترامپ همچنین با تصمیمات سیاست خارجی که شامل مسیر اوباما در مستقر کردن نیروهای نظامی آمریکا در خارج از این کشور به منظور مقابله با نیروهای تروریستی بویژه در خاورمیانه می‌شد مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوباما به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست‌ خارجی دوران ریاست‌جمهوری خود، از اختیار صدور احکام اجرایی به منظور هموار کردن مسیر سد شده توسط کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان در روند اجرای برنامه‌های وی، استفاده کرده است.

قانون اساسی آمریکا این قدرت را به رئیس‌جمهور این کشور داده است تا از این اختیار و قدرت برای پیشبرد مسائل مربوط به سیاست خارجی و برنامه های خود در این زمینه استفاده کند. هم رؤسای جمهوریخواه و هم دموکرات از این قدرت برای صدور احکامی اجرایی در این مسیر بهره برده‌اند.

«توماس رایت» مدیر پورژه استراتژی و نظم بین‌المللی در موسسه بروکینگز گفته است: «اوباما از قدرت خود برای صدور احکام اجرایی به منظور ایجاد میراثی در حوزه سیاست خارجی استفاده کرده است. این مسئله می‌تواند در مقابل اختیارات متقابل دولت ترامپ آسیب‌پذیر باشد».

رویترز در بخش دیگری از این گزارش تأکید کرد، اوباما امیدوار بود تا بتواند میراث خود را به «هیلاری کلینتون» دموکرات که پیشتر وزیر خارجه وی بوده واگذار کند اما کلینتون رقابت‌های انتخاباتی را به رقیب جمهوریخواه خود که یک تاجر و میلیاردر است واگذار کرد؛ شخصی که تا کنون نه سمت اجرایی در دولت‌های ایالتی و فدرال داشته و نه در ارتش آمریکا خدمت کرده است.