۰ نفر

کشورهای توسعه‌یافته با ذخایر خام خود چه می‌کنند؟

۴ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 142202
کشورهای توسعه‌یافته با ذخایر خام خود چه می‌کنند؟

سیدکاظم اورعی، استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس پاسخ می‌دهد که کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته با ذخایر خام خود چه می‌کنند؟

وی در این مورد توضیح می‌دهد: این موضوع بستگی به شرایط خاص هر کشور در زمان‌ها و در حالات مختلف دارد. به‌عنوان مثال، در استرالیا طی 30 سال اخیر چندین معدن بسیار بزرگ با هدف صادر کردن تمام محصول احداث شده است. ذخیره در کشور فراوان است، قیمت تمام‌شده بسیار پایین و سیاست‌های تولیدی و صادراتی دولت‌ها به شدت حمایتی است. جمعیت پایین و بیکاری هم کم است. بنابراین خام‌فروشی به صرفه است. در کشور دیگری مانند آمریکا، آنقدر بازار مصرف داخلی بزرگ است و آنقدر صنایع معدنی مواد خام معدنی را استفاده می‌کنند که عملاً نیازی به برون‌نگری ندارد. ژاپن از طرف دیگر، آنقدر ذخیره معدنی کم دارد که صلاح می‌داند مواد اولیه را تا آخرین مرحله ممکن فرآوری کرده و سپس آنها را صادر کند. آلمان مواد اولیه‌ای را که خودش دارد تا جایی که ممکن است فرآوری کرده و سپس صادر می‌کند. شرایط در همه جا متفاوت است ولی آنچه مسلم است خلق ارزش‌افزوده که نتیجه آن میزان اشتغال و کسب ثروت است، برای هر کشوری مفید است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ترت فردا، وی اظهار داشت: به صورت خاص درباره صادرات سنگ آهک نیز بیان می‌کند: در این شرایط فروش ماده خام اصلاً برای کشور به‌صرفه اقتصادی نیست. همان‌طور که گفتید اگرچه میزان ذخایر سنگ‌آهک در کشور بسیار زیاد است ولی باز هم استخراج و مصرف مواد معدنی به دلیل ماهیت تجدیدناپذیر بودن آنها، بایستی با احتیاط و داشتن دید درازمدت انجام شود. از طرفی سنگ‌آهک به صورت خام بسیار ارزان و از طرف دیگر موارد مصرف آن به صورت فرآوری‌شده در جهان بسیار زیاد است. سنگ‌آهک حتی به صورت فقط خرد‌شده و دانه‌بندی‌شده در جاده‌سازی استفاده می‌شود. کمی فرآوری بیشتر آن را به صورت میکرونیزه درمی‌آورد که در انواع صنایع مختلف موارد مصرف بسیار زیادی دارد. سنگ‌آهک را کلسینه می‌کنند و از آن چه به صورت جامد و چه مایع در صنایع زیادی استفاده می‌کنند. مطلب دیگری که اشاره کردید صنعت سیمان کشور است. کارخانه‌هایی از این قبیل در کشور ساخته شده که در حال حاضر بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: تعدادی کشور در دنیا هستند که حتی یک کارخانه سیمان ندارند. از این نظر ایران در سال 1392 مقام پنجم را در جهان دارا بود. سیمان به‌عنوان شاخص توسعه کشورها، کالایی مرغوب و مطلوب است و مشتریان زیادی در سرتاسر جهان دارد. بنابراین سنگ‌آهک موجود را می‌توان به سیمان تبدیل کرد و سپس به فروش رساند که در این حالت، هم ارزش‌افزوده نصیب کشور خواهد شد و هم تعداد زیادی افراد به کار گماشته می‌شود. بنابراین: خیر. فروش سنگ‌آهک خام به صلاح نیست بلکه با کمی هدایت و حمایت بایستی آن را در صدها کارخانه و کارگاه که در کشور موجودند ولی در حال حاضر ظرفیت تولیدی اضافه دارند، فرآوری کرده و محصولات آنها را به خارج از کشور صادر کرد. یکی از پراستفاده‌ترین مواد معدنی سنگ‌آهک است که در ایران فراوان است.