۰ نفر

پوتین دوست دارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود؟

۹ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۳۵
کد خبر: 137669
پوتین دوست دارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود؟

مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، گفت: "کارشناسان به ما می گویند که عوامل دولت روسیه در سامانه انفورماتیک حزب دمکرات نفوذ کرده و همه ایمیل های حزب را هک کرده و در سایت های مختلف اینترنتی، انتشار داده اند. آن چه که آزاردهنده تر است این است که به گفته همین کارشناسان این اقدام از سوی روسیه و برای کمک به دونالد ترامپ، صورت گرفته است".

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، نشریه لوتان سوئیس نوشت: در آمریکا، خانم دبی واسرمن شولتز، رهبر حزب دمکرات در مجلس نمایندگان این کشور، یک روز پیش از برپایی کنگره سراسری این حزب مجبور به کناره گیری شد. علت رویداد، هک شدن ایمیل ها بود. سرویس های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که دست مسکو در کار است. آیا ولادیمیر پوتین همان بلایی را که کلینتون بر سر وی آورده بود، تلافی کرده است؟ در سال ٢٠١٢ میلادی، و در جریان اعتراض های شدید انتخابات ریاست جمهوری روسیه، رهبر کنونی پوتین، خانم کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا را به دخالت در انتخابات روسیه متهم کرد. به تازگی، مسکو، آمریکا را متهم کرده است که در اسناد موسوم به اسناد پاناما در رسوا کردن اطرافیان رئیس جمهور روسیه، دست داشته است.

دمکرات های آمریکا که در چهار روز آینده کنگره سراسری حزب خود را در فیلادلفیا برگزار می کنند، انگشت اتهام را به سوی مسکو نشانه رفتند. جمعه پیش، سایت ویکی لیکس جولیان آسانژ، حدود بیست هزار سند متعلق به حزب دمکرات را افشا کرد. انتشار این اسناد نشان می دهد که رهبران این حزب در ابتدای رقابت انتخاباتی میان هیلاری کلینتون و برنی ساندرز، بی طرفی را رعایت نکرده اند و این امر پیامدهای جنجالی داشته است: رهبر حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، خانم دبی واسرمن شولتز، در همایش بزرگ حزب دمکرات در فیلادلفیا، به طور رسمی از این سمت کنار گذاشته خواهد شد.

رابی موک، مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، روز یکشنبه این موضوع را علنی کرد: "کارشناسان به ما می گویند که عوامل دولت روسیه در سامانه انفورماتیک حزب دمکرات نفوذ کرده و همه ایمیل های حزب را هک کرده و در سایت های مختلف اینترنتی، انتشار داده اند. آن چه که آزاردهنده تر است این است که به گفته همین کارشناسان این اقدام از سوی روسیه و برای کمک به دونالد ترامپ، صورت گرفته است".

اتهام زنی ها متوقف نمی شود. رابی موک، از این هم فراتر رفته است. به اعتقاد او مسکو، دلایل موجهی برای حمایت از میلیاردر نیویورکی دارد. نامزد حزب جمهوری خواه در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود در صورت حمله روسیه به هر یک از اعضای پیمان ناتو، مطابق با ماده پنج پیمان آتلانتیک شمالی، از آن عضو حمایت همه جانبه ای نخواهد کرد. ترامپ گفته است همه چیز به عملکرد چنین عضوی بستگی دارد که آیا به تعهد مالی خود در ناتو عمل کرده است یا خیر. دونالد ترامپ، روزی گفته بود که رهبری ولادمیر پوتین را که نشریه نیویورکرز آن را "زیرکانه" توصیف کرده بود، می ستاید.

آیا روسیه برای رخنه تلاش می کند؟

در چارچوب تنش های فزاینده میان واشنگتن و مسکو از هنگام ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و جنگ در سوریه، روسیه برای ایجاد اختلال در انتخابات روز هشتم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا، در آن سوی اقیانوس اطلس، به گونه ای بی سابقه تلاش کرده است. در حال حاضر، سرویس های اطلاعاتی در واشنگتن مدارک موثقی در این زمینه ندارد اما به شواهد و قراینی دست یافته اند. اف بی آی سرگرم تحقیق در این زمینه است.

"کراود استرایک"، شرکت خصوصی در امور امنیت سایبری تخصص دارد و حزب دمکرات ان را به خدمت گرفته، دو تن از هکرها را شناسایی کرده است. یکی از این هکرها "کوزی بیر" و دیگری‌"فنسی بیر" نام دارند. هکر نخست، یک سال است که به درون سامانه انفورماتیک حزب دمکرات رخنه کرده است. هکر دوم، عملیات رخنه به سامانه اطلاع رسانی حزب دمکرات را از ماه آوریل شروع کرده و از سوی GRU، سرویس اطلاعاتی نظامی روسیه که به هک کردن اطلاعات تلویزیون تی وی -٥ جهانی فرانسه، متهم است، پشتیبانی می شوند.

آدام شیف، دمکرات عضو مجلس نمایندگان در ملاقاتی اتفاقی در خیابان های فیلادلفیا، در پاسخ به پرسشی گفت: "شرکت کراود استرایک، شرکت معتبری است. در موارد مشابه به شواهد دقیقی دست یافتیم. این نخستین بار نیست که با حملات سایبری روسیه روبرو می شویم". یکی از گروه های هکر به ربودن اطلاعات سامانه انفورماتیک وزارت امور خارجه، کاخ سفید و دیگر نهادهای دولتی، مظنون است. آدام شیف، از ایفای نقش جولیان آسانژ، شگفت زده نمی شود: "رابطه آسانژ با روسیه موضوع تازه ای نیست. او آلت دست مسکو شده است". آسانژ، انزجار خود از هیلاری کلینتون را به عنوان فردی جنگ طلب که آماده است تا جنگ در سراسر جهان را گسترش دهد، کتمان نمی کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هرگونه دخالت روسیه را در این ماجرا، تکذیب کرده است. درباره جناح انتخاباتی دونالد ترامپ، پاول مانافور، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ معتقد است، این اتهامات "بی پایه و اساس" هستند. دمکرات ها گفته بودند ویکتور یانوکوویچ، مشاور رئیس جمهور پیشین اوکراین، از عوامل مسکو بوده و چندین میلیون دلار با مقامات روسیه مبادلات تجاری داشته است.