۰ نفر

خودسازی چیست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۲۷
کد خبر: 333084
خودسازی چیست؟

خودسازی یعنی آماده بودن برای فردا، از همین امروز. خودسازی یعنی انجام تمام کارهایی که باید برای رسیدن به هدف انجام داد.

 به طور کلی هر هدفی که باعث رشد شخصیتی شما شود، هدفی است که منجر خواهد شد به خودسازی شما. در نتیجه برای یک خودسازی مثبت، بهتر است در انتخاب هدفتان دقت بیشتری داشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در مسیر رسیدن به اهداف، آنچه که شما به آن تبدیل می‌شوید ارزشمند و قیمتی است نه خود آن هدفها. اگر در یک شغلی مشغول به کار هستید، مهمترین سوال این نیست که چقدر از این شغل درآمد دارم، بلکه سوال اساسی این است که من در این شغل قرار است به چه شخصیتی تبدیل شوم؟ آیا این شغل کمک می‌کند به خودسازی من یا کمک می‌کند به خودتخریبی؟ در هر شغلی که هستید، فیش حقوقی شما ارزش واقعی شما نیست بلکه شخصیتی که شما در آن شغل به آن تبدیل می‌شوید، ارزش واقعی‌تان را نشان می‌دهد.

راههای خودسازی چیست

شناخت خود

اینکه شما چه کسی هستید؟ با زندگی‌تان چه کار می‌خواهید بکنید؟ هدف نهایی شما چیست؟ اینها سوالاتی هستند که باید عمیقا از خود بپرسید و پاسخ‌های کاملا شفافی برایش داشته باشید. سپس وارد مرحله دوم می‌شویم.

آماده سازی خود

دومین مرحله در خودسازی، آماده شدن برای رسیدن به پاسخ سوالات بالاست. آماده سازی یعنی قبل از اینکه فرصتها و شانس‌های زندگی به سراغتان آید، بایستی آماده‌ دریافت آنها باشید. اگر از قبل آماده نشده باشید، هرچقدر هم فرصتهای عالی به سوی شما سرازیر شوند، هیچ بهره‌ای نمی‌توانید از بهترین شانس‌های زندگی‌تان داشته باشید.

سوالاتی که باید پاسخ آنها را بدانید

سه هدف مهم و بلند مدت زندگی‌تان را روی کاغذ بنویسید. نیازی نیست خیلی فکر کنید تا سه هدفی که برایتان خیلی مهم است را به خاطر بیاورید. چرا که مدتهاست دارید آنها را در ذهن و روح خود مرور می‌کنید و می‌دانید اینها همان اهدافی هستند که باعث تغییر در زندگی شخصی شما خواهند شد. این هدفها برای هر شخصی متفاوت است. ممکن است این اهداف برای دیگران ساده و سطحی به نظر برسند اما مهم فقط خود شخص است. آنها را روی کاغذ بنویسید.پس از اینکه سه هدف مهم زندگی‌تان را روی کاغذ نوشتید، حالا وقت آن است که مدتی را صرف تجسم کردن این اهداف نمایید. در ذهنتان تجسم کنید ببیند وقتی به این اهداف رسیدید زندگی شما چگونه خواهد بود. رسیدن به این اهداف چه تاثیری روی آینده شما خواهد گذاشت؟پاسخ به این سوالات بسیار بسیار مهم هستند. و بایستی به دقت برای این پاسخ‌ها وقت بگذارید و به آن فکر کنید. پس از اینکه پاسخ‌ها را پیدا کردید دوباره از خودتان بپرسید آیا این واقعا همان چیزی است که من از زندگی می‌خواهم؟ آیا اینها واقعا هدفهای من هستند؟ آیا این هدفها واقعا برای من ارزشمند هستند؟برای کمک گرفتن بیشتر، بهتر است ادامه مقاله را مطالعه نمایید:

معیارهای انتخاب هدف چیست؟

سه مورد بسیار مهم را برای انتخاب هر هدفی که قصد دارید به خودسازی شما منجر شود به ترتیب زیر است. آنها را همیشه در ذهن داشته باشید.

شماره یک: هدف بزرگ زندگی شما نبایستی ساده و سطحی و آسان باشد. نباید وارد راههای شلوغ اما آسان شوید. خودسازی فقط زمانی به دست می‌‌آید که از خودتان انتظارات بالایی داشته باشید نه انتظارات کم.

شماره دو: هدف نهایی شما نبایستی قابل فروش به دیگران باشد. هدفی که به راحتی رها شود هدفی نیست که باعث خوشحالی شما گردد.

شماره سه: هدف نهایی شما، آن‌چیزی است که باعث می‌شود به سوی آن حرکت کنید. یعنی باعث ایجاد حرکت در شما می‌گردد. یک چنین اهدافی هستند که باعث خودسازی افراد می‌شوند. هدفی که می‌دانید که بیش از هرچیز دیگری می‌خواهید به آن برسید هدفی است که شما را وادار میکند به خودسازی چرا که خودتان را برای رسیدن به آن آماده می‌کنید تا هر روز یک گام به آن نزدیکتر ‌شوید.

حرکت گام به گام به سوی هدف

در ابتدای مقاله گفتیم که اهدافتان را روی کاغذ بنویسید. اکنون برای هر هدف بزرگی که روی کاغذ نوشته‌اید، یک زیرمجموعه باز کنید و تمام منابع و امکاناتی که نیاز دارید تا توسط آنها به هدفتان برسید را لیست کنید. به همه چیز فکر کنید. هر چیزی که به نظرتان می‌رسد ممکن است شانسی برای شما داشته باشید را یادداشت کنید. سپس آنها را دسته‌بندی کنید. در ابتدای کار، روی منابع موجود و قابل دسترس تمرکز داشته باشید و کم کم سراغ سایر منابع بروید.به هر حال شما بایستی به طور دقیق بدانید که برای رسیدن به هر هدفی، چه گامهایی را باید بردارید. به این طریق برای هر شانس و فرصتی که ممکن است به سوی شما بیاید، از قبل آماده شده‌اید.

نهایی‌ترین مرحله برای رسیدن به هدف

مرحله‌ آخر خوسازی برای رسیدن به هدف، این است که تمام سعی‌تان را برای به وقوع پیوستن فرصتها، انجام دهید. شما تا حالا پیش زمینه‌ها را آماده کرده‌اید اما اکنون نوبت آن است که پروسه‌ رسیدن به هدف را گسترش دهید. چه کارهایی می‌توانید انجام دهید که احتمال به وقوع پیوستن فرصتها را بیشتر کنید؟ همان کارها را انجام دهید.همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، هدف اصلی در رسیدن به هر هدفی، دستاوردهای مادی نیست بلکه دستاوردی به نام خودسازی است. شما با انجام کارهایی که در این مقاله ذکر شد چه به هدفتان دست یابید و چه فعلا در جاده‌ رسیدن به هدف قرار بگیرید، در نهایت مشغول خودسازی هستید.شما در مسیر خودسازی، با کسب علم و دانش، با اندوختن تجربه، با تغییر یافتن، با رشد کردن، و با آماده شدن برای زندگی که ارزشش را دارد، به صورت دائم مشغول ساختن یک شخصیت برتر نسبت به آنچه که اکنون هستید، می‌‌باشید.