۰ نفر

اینترنت چقدر روی شخصیت فرزندتان اثر می‌گذارد؟

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۳
کد خبر: 332247
اینترنت چقدر روی شخصیت فرزندتان اثر می‌گذارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، استفاده‌ی کودکان و نوجوانان از این فضای گسترده به یک مسأله تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اینترنت به همان اندازه که برای بزرگسالان جذاب است، برای کودکان و نوجوانان نیز مهیج بوده و نقش سرگرم کننده‌ای دارد. طبق استانداردها، حداقل سن لازم برای استفاده از اینترنت و ورود به شبکه‌های اجتماعی، 13 سال است. به هر حال تصور جامعه‌ای که در آن نوجوانان اجازه‌ی دسترسی به اینترنت و سیستم‌های پیام رسان را ندارند، هم سخت و هم ناخوشایند است.

به گزارش گاردین، استفاده از اینترنت مزایای متعددی برای نوجوانان دارد. بالا رفتن مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی، دسترسی به منابع نامحدود علمی و ارتباط راحت با دیگران از جمله مهم‌ترین فواید فضای مجازی برای آن‌هاست. از مطالبی که به صورت گسترده در شبکه‌های مختلف موجودند، می‌توان به عنوان یک منبع برای بسیاری از تحقیقات یا تکالیف مدرسه استفاده کرد.

اما فواید مختلف فضای مجازی نباید باعث چشم‌پوشی از اثرات مخرب آن شود. آمار بالای افسردگی بین نوجوانان دختر در بریتانیا با مدت زمانی که این افراد در فضای مجازی می‌گذراندند، ارتباط مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بین 11میلیون نوجوان 14 ساله، از هر 5 نوجوان دختر، 2 نفر بیش از 3 ساعت در روز، از فضای مجازی استفاده می‌کنند؛ تعداد نوجوانان پسر که شرایط مشابهی دارند، نصف دخترهاست. بیش از یک سوم دخترانی که مبتلا به افسردگی هستند، در فضای مجازی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. نیمی از دخترانی که مدت زمان زیادی از اینترنت استفاده می‌کنند از اختلالات خواب رنج می‌برند. از بین پسرانی که به علت استفاده از فضای مجازی دچار افسردگی شده‌اند، 20 درصد به اختلالات خواب مبتلا هستند.

اثرات استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی مشکلات زیادی برای شخصیت و میزان اعتماد به نفس نوجوانان، بخصوص برای دختران ایجاد می‌کند. اضطراب، کاهش رضایت از خود و نگرانی از مقبول و جذاب نبودن در فضای مجازی از متداول‌ترین مسائل به وجود آمده برای نوجوانان است.

حس جاه‌طلبی و علاقه به معروف شدن در سنین نوجوانی شدت بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است درصورتی که این نیاز برطرف نشود، اثرات سرخوردگی ناشی از آن تا مدت‌ها در شخص باقی بماند.

فضای مجازی، محیطی است که علاوه بر وجود عوامل نگران کننده‌ی زیاد، مدارک کمی برای اثبات اثراتش وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که فضای مجازی را به یک خطر تبدیل می‌کند، مدت زمان استفاده از آن و اثرش بر تمرکز است. تمرکز اولین قدم برای یادگیری، مطالعه و انجام تکالیف درسی است. کاهش قدرت تمرکز، موجب کاهش توانایی یادگیری، حافظه، خلاقیت، حل مسأله و تصمیم‌گیری می‌شود.

دیدن عکس‌های بی‌عیب و نقص دیگران یا تفریحاتی که در صفحه‌های شخصی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند، از جمله رایج‌ترین دلایل افسردگی است. معمولا در فضای مجازی افراد با ارزش‌گذاری‌های متفاوتی روبرو می‌شوند. برای نوجوانان این مسأله می‌تواند باعث حس دوگانگی شده و اعتماد به نفس‌شان را کاهش دهد. در سنین پایین الگو برداری و تلاش برای تقلید رفتارهای دیگران با هدف مقبول واقع شدن بسیار رایج است.

البته که فضای مجازی مقصر تمام بیماری‌ها و مشکلات ما نیست. اگر والدین یک نوجوان هستید، می‌توانید او را به برنامه‌ریزی تشویق کنید. مطالعه‌ی کتاب‌هایی که مناسب سن‌شان باشد، می‌تواند مدت زمان استفاده از فضای مجازی را کاهش دهد. برای جلوگیری از اثرات اینترنت بر شخصیت و اعتماد به نفس فرزندتان حتما او را برای موفقیت‌هایش تشویق کنید تا به ارزش شخصیت خود پی برده و به راحتی تحت تأثیر اشخاص مجازی قرار نگیرد.