۰ نفر

بهترین الگو برای نوجوانتان باشید

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۷:۲۵
کد خبر: 319636
بهترین الگو برای نوجوانتان باشید

نوجوانان در زندگی شان با توجه به اینکه تحت تاثیر همسالان هستند اما به بزرگسالان بسیار توجه دارند. آنها دنبال این هستند که برای پاسخ سوالاتشان، یافتن راه زندگی شان و روش‌های محافظت و مراقبت از خود، از والدین الگو‌برداری ‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در اینجا، اینکه چطور بهترین مدل و الگوی مثبت برای نوجوان تان باشید را بازگو می‌کنیم:

منفی باف نباشید

به سلامت جسم و روح خود توجه خاص داشته باشید. نوجوان شما باید ملاحظه کند که شما به سلامت جسم و روح خود اهمیت ویژه می‌دهید. سعی کنید الگوی خوبی برای انتخاب غذای خوب و سالم باشید.

تجربیات تان را بازگو کنید

اجازه دهید نوجوانتان شاهد تجربیات و خاطرات شما درباره امور و مسائل مهم و جدی زندگی باشد.

علاقه به آموختن

احساس عشق و علاقه به آموختن را در فرزندتان تقویت کنید. نگرش مثبت نسبت به یادگرفتن و یاد دادن از طرف شما می‌تواند نگرشی مشابه را در فرزندتان ایجاد کند.

بگویید، من می‌توانم

مثبت اندیشی را در وجودتان تقویت کنید. منفی بافی و منفی گرایی مسری و واگیردار است. با حفظ نگرش «من می‌توانم» حتی در مواجهه با شرایط سخت و دشوار، می‌توانید قدرت و توانایی تفکر مثبت را به او ببخشید.

سرزنش ممنوع

انتقاد و سرزنش را در زندگی شخصی تان خط بزنید. هرگز اطرافیان و دیگران را به خاطر مشکلاتتان سرزنش نکنید. وقتی یک کار اشتباه از شما سر می‌زند، آن را بپذیرید و سعی در جبران آن داشته باشید. به این ترتیب مسئولیت‌پذیری در برابر مشکلات و چالش‌ها را به فرزندتان آموخته‌اید.

خستگی در کنید

هنگامی که عصبی و خسته‌اید به دشواری می‌توانید احساس آرامش، تسلط بر اوضاع و اعتماد به نفس داشته باشید. زمانی برای خستگی در کردن در نظر بگیرید و مراقب سلامت جسمانی و روانی تان باشید. در این شرایط سعی کنید کارهایی مانند گوش کردن به موسیقی، مطالعه، تماشای تلویزیون، حل جدول، طراحی و نقاشی و... انجام دهید. وقتی در مواقع تنش برخوردها و واکنش‌های درست به کار ببرید، فرزندتان هم از شما الگو‌برداری می‌کند.

مهربان باشید

همیشه الگوی رفتار توام با مهربانی و احترام برای نوجوانتان باشید. فرزند شما نحوه رفتار شما با سایر افراد را می‌بیند. لذا همیشه الگوی یک رفتار مهربانانه و یاری‌گر باشید به ویژه درباره سالخوردگان و سایر افرادی که نیازمند حمایت و کمک سایرین هستند. هرگز اطرافیان حتی نزدیکان خود را مورد استهزاء قرار نداده و آنها را با القاب بد صدا نکنید، چون این رفتارها به فرزندتان می‌فهماند که بی‌احترامی به دیگران بلامانع و درست است.

مودب باشید

مودب بودن همچنان پرطرفدار است. همه دوست داریم دیگران با خودمان مودبانه رفتار کنند. بنابراین خودتان رفتارهایی را سرمشق بدهید که می‌خواهید فرزندتان داشته باشد: به موقع به فرزندتان بگویید «متشکرم»، «خواهش می‌کنم». از فرزندتان انتظار رفتار مودبانه داشته باشید و بخواهید با مردم هم مودبانه رفتار کنند. بهتر است به آنها بگویید چه انتظاری از آنها دارید. اگر فراموش کردند به آنها خرده نگیرید، اما به آرامی یادآوری کنید.