۰ نفر

سلبریتی‎هاچه بلایی بر سر سلامت روان جامعه می‌آورند؟

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 319218
 سلبریتی‎هاچه بلایی بر سر سلامت روان جامعه می‌آورند؟

استفاده از افراد غیر متخصص که تخصص کافی برای کار در رسانه را ندارند، می‌تواند با بروز رفتارهای غیرحرفه‌ای آن‌ها سلامت روان همه افراد را به مخاطره بی‌اندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا شریفی‌یزدی متخصص روان‌شناسی اجتماعی در خصوص مخاطرات رفتارهای توهین‌آمیز برخی سلبریتی‌ها با دیگران که به سرعت در فضای مجازی به اطلاع مخاطبان می‌رسد توضیح داد: یکی از اقدامات رسانه‌‌های جهانی، انتشار خبرهای زرد بی ارزش در حد وسیع است؛ استفاده از این روش متداول است، اما اگر میزان استفاده از آن، از یک حدی فراتر برود دیگر نه تنها طبیعی نخواهد بود بلکه آسیب‌زا هم هست.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در رسانه، به نظر می‌آید ما به دلیل کثرت رسانه‌ها، نتوانسته‌ایم به اندازه کافی متخصصین حوزه‌های مختلف کار در رسانه را تربیت کنیم. بنابراین نتیجه این است که هر از چند گاهی در انواع رسانه اعم از مکتوب و رادیو_تلویزیون با اتفاقات عجیبی، مشابه برخورد توهین‌آمیز «آرش ظلی‌پور» مواجه می‌شویم که ناشی از همان ضعف در تخصص است.

این متخصص حوزه روانشناسی گفت: اگر بخواهیم رفتار این مجری جوان و موارد مشابه آن را به لحاظ علمی مورد بررسی قرار بدهیم، باید بگوییم این رفتار می‎تواند چند دلیل مختلف داشته باشد. برخی افراد معتقد به این اصل هستند که من زمانی بزرگ خواهم شد که یقه بزرگان را بچسبم، بنابراین برای کسب آن شهرت و بزرگی علی رغم آنکه خودشان سطح بالایی ندارند، تقلا می‌کنند تا با مواجهه با بزرگان نام خود را سر زبان‌ها بیاندازند.

وی اضافه کرد: گروه دیگر افرادی هستند که می‌خواهند با ایجاد حاشیه‌های پررنگ، خیلی سریع مشهور شوند؛ غافل از اینکه مردم همانطور که خیلی سریع به این اخبار توجه می‌کنند اما خیلی سریع هم آن‌ها فراموش می‌کنند. گروه سومی هم وجود دارد که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی توسط دست‌های پشت پرده تشویق یا تطمیع می‌شوند تا با ایجاد حاشیه‎های جنجالی منافع آن‌ها را تامین کنند؛ گاهی به دلیل اختلافات شخصی یا کاری ممکن است فرد یا افرادی در صدد ایجاد این حاشیه‌ها باشند.

شریفی یزدی توضیح داد: به لحاظ جامعه شناختی نکته مهم در قبال این رویدادها دلیل اقبال و توجه بیش از حد افراد یک جامعه به این اخبار و حاشیه‌ها است. اول از همه این مسئله به ضعف ما در میزان نشاط و هیجان بازمی‌گردد، آمارها نشان می‌دهد کشور ما در رتبه‌بندی جهانی دارای سطح بسیار پایینی از نشاط اجتماعی است؛ بنابراین طبیعی است که این هیجانات زودگذر و کاذب مورد توجه قرار می‌گیرد.

این متخصص جامعه‌شناسی اضافه کرد: علت دیگر این اقبال عمومی، به دست‎های پشت پرده بازمی‌گردد. تجربه در چند سال اخیر ثابت کرده، در مواقعی که قرار است اتفاق جدیدی در حوزه مسائل کلان اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی رخ بدهد، ناگهان یک حاشیه جنجالی اذهان عمومی را از آن خبر و اتفاق منحرف کرده تا برخی مسئولین بتوانند در سکوت خبری به کار خود ادامه دهند.

شریفی یزدی تصریح کرد: به لحاظ جامعه‌شناسی فرقی نمی‌کند علت بروز این رفتارها هیجان خواهی فردی، کسب شهرت و یا بی‎سوادی باشد؛ بلکه برآیند نهایی بر اساس اصل ارتباطات بومرانگ این است که بین مردم و رسانه ایجاد بی‌اعتمادی و شکاف خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جدای از این تأثیر اجتماعی، به لحاظ روانشناسی هم رفتارهای این‌چنینی سلبریتی‌ها علاوه بر آنکه گاهی در موارد خاص می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های روانی در برخی از این افراد باشد، سلامت روان تمام جامعه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. وقتی برای این افراد به‌سادگی هدف وسیله را توجیه کرده و مغز ابزارگر آن‌ها فقط به کسب سود شخصی خود فکر می‌کند؛ اذهان عمومی با یک احساس شکست مواجه شده و ممکن است حتی از آن رفتار الگوبرداری هم بکند که مخاطرات بسیاری را متوجه جامعه خواهد کرد.