۰ نفر

عادت‌های بد، مانعی برای رسیدن به اهداف

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۷:۴۶
کد خبر: 314485
عادت‌های بد، مانعی برای رسیدن به اهداف

شما می‌توانید با یاد گرفتن روش‌های جدید و سالم با عادت‌های بد مانند استرس و ملالت‌های خود مبارزه کنید، و سپس عادت‌های خوب را جایگزین‌شان کنید.البته، گاهی استرس یا دلزدگی که روی پیدای عادت‌های بد است، دلیلی عمیق‌تر و پنهان دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، شاید فکر کردن به این علت‌ها سخت باشد، اما اگر واقعا تصمیم دارید تغییراتی ایجاد کنید پس باید با خودتان روراست باشید.شناسایی علت عادت‌های بد، برای ترک آنها یک ضرورت بی چون وچراست.تمام عادت‌هایی که الان دارید، چه خوب و چه بد، در زندگی شما وجود دارند. در بسیاری از موارد، عادت بد شما، صرفا راهی برای کنار آمدن با استرس است. مثلا جویدن ناخن، تکان دادن پا و یا فشردن فک‌ها. این دلایل، می‌توانند به عادت‌های بد کوچک کشیده شوند.مثلا باز کردن ایمیل به محض روشن کردن کامپیوتر ممکن است به شما این حس را بدهد که ارتباطات برقرار است. اما چک کردن تمام ایمیل‌ها، کارآمدی و عملکرد شما را تخریب می‌کند، حواس‌تان را پرت می‌کند و شما را با استرس درگیر می‌کند. اما این فایده را دارد که احساس نکنید چیزی را از دست داده‌اید، و این عادتی است که همان‌طور ادامه پیدا می‌کند. عادت‌های بد به سختی قابل حذف کردن هستند و درست به همین دلیل است که توصیه «دیگر این کار را نکن»، معمولا بی‌فایده است. شما نیاز دارید عادت خوبی را جایگزین عادت بدتان کنید.

جایگزینی انتخاب کنید

شما نیاز به یک برنامه از پیش تعیین شده دارید که بدانید چطور قرار است به استرس یا ملالت و یا هر چیز دیگری که باعث عادت بدتان هست، جواب بدهید. عادت بدتان هر چه که هست باید برای جایگزین کردن آن برنامه‌ قبلی داشته باشید وگرنه تلاش‌تان بی‌فایده و کاملا کوتاه مدت خواهد بود.

خودتان را پیروز تصور کنید

خودتان را تصور کنید که پاکت سیگار را دور می‌اندازید و در عوض یک غذای سالم برای خود می‌خرید یا صبح زودتر از خواب بیدار می‌شوید. عادت بدتان هر چه که هست، خودتان را در حالت غلبه بر آن تجسم کنید و از موفقیت خود لذت ببرید. خودتان را ببینید که با هویتی جدید و اصلاح شده، چه انسان بهتری شده‌اید.

کافیست به اصل خودتان برگردید

خیلی وقت‌ها پیش آمده که فکر کنیم برای ترک عادت‌های بدمان، لازم است کلا آدم دیگری بشویم. واقعیت این است که همان آدم دیگر را در حال حاضر در درون خود داریم، به اضافه عادت‌های بد! در واقع، این احتمال خیلی ضعیف است که ما این عادت‌های بد را در تمام طول عمر خود داشته‌ایم. حتی اگر آن آدم ایده‌آل، سال‌های زیادی با الان شما فاصله گرفته باشد، بالاخره وجود داشته، پس شما قطعا و حتما می‌توانید باز هم به او برگردید.

از کلمه «اما» استفاده کنید

یک نکته که باید در مورد نبرد با عادت‌های بد بدانید این است که به راحتی ممکن است در تله قضاوت نادرست درمورد خودتان بیفتید و توجیه کنید که چرا بهتر عمل نکرده‌اید. هر وقت که دچار اشتباهی شدید یا افکار منفی احاطه‌تان کرد، جمله‌ منفی خود را با یک «اما» در انتها، ادامه دهید:. من چاق هستم، اما می‌توانم در عرض چند ماه آینده، کاهش وزن داشته باشم. هیچ‌کس به من احترام نمی‌گذارد، اما قرار است برای رشد مهارت‌های فردی‌ام تلاش کنم. من یک بازنده هستم، اما همه گاهی شکست می‌خورند.

برای شکست هم آماده باشید

همه ما گاهی شکست می‌خوریم. به جای اینکه بابت یک اشتباه خودتان را سرزنش کنید، برای آن برنامه داشته باشید. همه ما گاهی از روال درست خارج می‌شویم، آن چیزی که افراد موفق را از سایرین جدا می‌کند این است که آنها می‌توانند خیلی زود خودشان را بازیابی کنند. استراتژی‌های زیادی برای بازیابی اعتماد بنفس و روحیه وجود دارد که بعد از شکست یا دچار اشتباه شدن می‌تواند به شما کمک کند تا به وضعیت عادی خود برگردید.

هوشمندانه هدف تعیین کنید

اگر می‌خواهید بدانید اولین قدم برای ترک عادت‌های بد چیست، توصیه می‌کنیم با آگاهی و هشیاری روندتان را شروع کنید. سعی کنید در تله احساسی که نسبت به عادت بد خود دارید گرفتار نشوید. شاید زمان‌های زیادی را به رویاپردازی مشغول باشید و با‌ای کاش گفتن‌ها، زمان را از دست بدهید، اما این افکار شما را از چیزی که در حال روی دادن است دور خواهند کرد. در عوض هشیاری و آگاهی می‌تواند به شما نشان بدهد چطور واقعا می‌توانید تغییر ایجاد کنید. عادت بد شما، دقیقا چه زمان‌هایی اتفاق می‌افتد؟. چه چیز‌هایی برانگیزاننده عادت بدتان هستند و باعث می‌شوند شروعش کنید؟خیلی راحت با پیگیری این سوال‌های هوشمندانه می‌توانید نسبت به رفتار بدتان آگاهی بیشتری پیدا کرده و ایده‌های بسیار زیادی برای توقف‌شان به ذهن‌تان خطور کند. یک کاغذ و قلم همیشه همراه‌تان باشد، هر وقت عادت بدتان روی داد، روی کاغذ، زمان و جزئیات آن را یادداشت کنید. در پایان روز، تمام گزارش کارتان را بررسی کنید و ببینید چه نتیجه‌ای می‌گیرید. هدف‌تان این نیست که خودتان را قضاوت یا ملامت کنید.تنها هدف شما باید این باشد که نسبت به زمان وقوع عادت بد و شرایط آن، آگاهی کامل پیدا کنید. با این روش، شما چندین قدم‌تر جلوتر از عادت بدتان خواهید بود و تسلط خوبی روی آن پیدا خواهید کرد. سپس می‌توانید شروع کنید به اجرا کردن ایده‌های‌تان که مطمئنا کاربردی‌ترین ایده‌ها را خودتان خواهید داد، چون شما تنها کسی هستید که خودتان را خوب می‌شناسید!ترک عادت‌های بد، به زمان و تلاش نیاز دارد، اما مهم‌تر از همه، پشتکار و اراده‌ راسخ می‌خواهد. بیشتر آن‌هایی که در نهایت موفق می‌شوند رفتار یا عادت ناپسندی را ترک کنند، چندین بار شکست خورده و بازهم تلاش کرده‌اند. شاید چند راهی که در پیش می‌گیرید، جواب ندهد و مفید نباشد، اما دلیل نمی‌شود سایر شیوه‌ها نیز همان‌طور باشند.