۰ نفر

مدیریت زمان برای افراد پرمشغله

۲ آبان ۱۳۹۷، ۸:۴۲
کد خبر: 309859
مدیریت زمان برای افراد پرمشغله

اولویت‌بندی در کارها، ماهیت بنیادین مدیریت زمان است؛ به این معنا که بعضی از کارها را باید اول انجام داد و بعد به کارهای دیگر پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،هدف‌های خود را تعیین، سپس آنها را براساس اهمیتشان اولویت‌بندی کنید. حالا نوبت تعیین یک برنامه زمانی، برای اجرای این اهداف است.بهره‌بری از زمان و آگاهی در این زمینه، در هر یک از ما به طرز چشم‌گیری متفاوت است. کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهیم تا حد زیادی بستگی به مقدار انرژی، انگیزه، توانایی‌ها، مهارت‌ها و دیگر منابع در دسترس دارد. بررسی «الگوهای زمانی» که در خلال آنها به انجام کارها می‌پردازیم، در واقع، نخستین گام به منظور بهبود بخشیدن مدیریت زمان است.

زمان اوج بازدهی را مشخص کنید

منظور از زمان اوج، همان ساعت‌هایی است که فرد بسیار پرانرژی و بازدهی و کارایی‌اش بالاست.ساعت بیولوژیکی(ساعت زیستی) بدن که تأثیر بسزایی روی عملکرد فرد دارد، در هر یک از ما متفاوت است. به طور کلی، می‌توان افراد را به سه گروه تقسیم کرد؛ دسته اول در ساعت‌های آغازین بامداد، بسیار فعال و پرانرژی هستند و با بازدهی بالا، کارها را انجام می‌دهند. دسته دوم در ساعت‌های واپسین، بعدازظهر، بسیار پرکارند و بازدهی کارشان در آن ساعت‌ها بیشتر از مواقع دیگر است و آخرین گروه، شب‌زنده‌داران هستند که نیمه‌های شب را بهترین موقع برای انجام دادن کارها می‌دانند. پیش از هر چیز، شما باید زمان اوج کاری خود را معین کنید و آن را به کارهای سخت‌تر اختصاص دهید.

تجزیه و تحلیل مشکلات

آیا می‌توانید با «تعادل» از زمان خود استفاده کنید؟ تعادل به این معناست که باید زمان کافی برای انجام کارهای بیرون، حفظ و بهبود روابط شاد خانوادگی، خواب، استراحت و فعالیت‌هایی مانند ورزش و مطالعه داشته باشید.آیا نیاز اصلی شما، قبول کردن محدودیت زمان است؟ یقیناً در بعضی از دوره‌های زندگی، زمان کافی برای انجام هر کاری که دلمان می‌خواهد نداریم. این نکته، به ویژه برای خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند و افراد مجردی که باید کارهای خارج و داخل خانه را خودشان به تنهایی انجام دهند، حائز اهمیت است آیا زمان کافی برای پرداختن به امور شخصی‌تان دارید؟ گاهی اوقات، زمانی را که باید صرف امور شخصی و کارهایتان بکنید، اولویت پیدا می‌کند. شما به زمان احتیاج دارید؛ تا به بررسی احساسات و اهدافتان بپردازید.توانایی خود را در «نه گفتن»، بالا ببرید و شفاف با دیگران صحبت کنید. برای «نه گفتن»، باید تمرین کرد. به خاطر داشته باشید که نه گفتن و نپذیرفتن یک کار، می‌تواند موجب آری گفتن و پذیرفتن کاری مهم‌تر باشد.

هدف‌گذاری کنید

برای استفاده بهینه از زمان، نخست باید روی اهدافتان متمرکز شوید. تمام اهداف اعم از شخصی، کاری، اجتماعی، خانوادگی و مالی، مهم هستند و رسیدن به آنها، نیازمند زمان است.بیشتر مردم ترجیح می‌دهند روی چند هدف در زندگی‌شان کار کنند. بررسی اهداف به طور کامل و دقیق، پیش‌نیاز اصلی برای موفقیت در این کار است. شما باید بدانید در زندگی چه چیزی می‌خواهید و چه کسانی و چه انگیزه‌هایی، برای شما مهم‌تر هستند. بعد از تصمیم گرفتن درمورد اهدافتان، آنها را برروی کاغذ بنویسید؛ در غیر این صورت، ممکن است اهدافتان مبهم باقی بمانند و هیچ‌گاه متوجه نشوید که آیا به آنها دست یافته‌اید یا نه؟ پس به فعالیت‌ها و کارهایی بپردازید که شما را در رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند. حال به منظور رسیدن به هدف نهایی، باید قدم‌های کوچک را که در واقع همان اهداف کوتاه‌مدت هستند، بردارید. تکمیل به موقع این کارهای کوچک و کوتاه‌مدت، اولویت دارد؛ در غیر این صورت، زمان را ازدست داده‌اید؛ بدون آن که پیشرفتی حاصل شود.یک برنامه زمانی، هم می‌تواند نمایی خلاصه از کارهایی باشد که می‌خواهید در آینده نزدیک انجام دهید و هم یک برنامه بسیار دقیق از کارها با تمام جزئیاتشان‌ است.

برای خودتان برنامه زمانی بنویسید

یک برنامه زمانی، هم می‌تواند نمایی خلاصه از کارهایی باشد که می‌خواهید در آینده نزدیک انجام دهید و هم یک برنامه بسیار دقیق از کارها با تمام جزئیاتشان‌ است. اغلب مردم در یک زمان نمی‌توانند روی تمام برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اهدافشان متمرکز باشند. بنابراین، آنها را روی کاغذ بنویسید و فهرست‌های متفاوتی از برنامه‌هایتان تهیه کنید.آسان‌ترین راه برای نوشتن یک برنامه زمانی، فهرستی از کارهای بزرگ و کوچکی است که باید انجام شوند. این فهرست به تنهایی کافی است تا با یادآوری کارها در زمان آزاد، شما را برآن دارد که انجامشان دهید.راه دیگر برای داشتن یک برنامه زمانی، نوشتن کارهایی است که باید به صورت زنجیره‌ای انجام دهید. در این فهرست، باید توالی زمان نیز رعایت شود. شما باید تصمیم بگیرید کدام کار مهم‌تر است و به انجام آن بپردازید و بعد، به سراغ کارهای دیگر بروید.سومین نوع جدول زمانی، برنامه‌ای است با تمام جزئیات. این برنامه، هم دربرگیرنده ترتیب کارهاست و هم زمان تقریبی مدیریت زمان برای تکمیل آنها را دراختیارتان می‌گذارد.

اجرای برنامه زمانی

هیچ برنامه زمانی‌ای معجزه نمی‌کند و همیشه عوامل بازدارنده و مشکلات وجود دارند. به هر حال، یک برنامه زمانی که از قبل تنطیم می‌شود، به شما کمک می‌کند تا وظیفه خود را درحد قابل قبولی انجام دهید و وقت‌تان کمتر تلف شود.

استراتژی ‌های مدیریت زمان

جدا از یک برنامه زمانی که برای خودتان نوشته‌اید، استراتژی‌های مدیریت زمان نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. هر روز فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند تهیه کنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید.همیشه یک دفترچه یادداشت و یک تقویم جیبی همراه داشته باشید و از آنها برای نوشتن فهرست کارهایی که باید انجام شوند و ثبت زمان قرارهای ملاقات، استفاده کنید.تا حد امکان اجازه ندهید کارهایی را که برایشان برنامه‌ریزی نکرده‌اید، برنامه‌ریزی شما را مختل سازند. تلفن‌هایی را که مربوط به شما نیست، جواب ندهید و به دیگران اجازه ندهید در ساعات اوج کاری‌تان، مزاحمتان شوند.هر روز فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند تهیه کنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید.سعی کنید در منزل نیز مانند اداره، منظم و با برنامه باشید. نوشتن فهرست خرید و دیگر موارد، می‌تواند از خستگی و هدررفتن وقت شما بکاهد.در یک زمان، فقط برروی یک چیز متمرکز شوید و تمام توان خود را متوجه کاری کنید که در دست دارید. عواملی را که در کارتان وقفه ایجاد می‌کنند حذف کنید و وقتتان را صرف فکر کردن به تمام کارهایی که باید انجام دهید، نکنید.از مدیریت زمان به عنوان یک ابزار برای هدف‌گذاری، اولویت‌بندی هدف‌ها و معرفی فعالیت‌هایی که در راستای نیل به این اهداف به شما کمک می‌کنند، استفاده کنید. در واقع، مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد تا هوشمندتر کارکنید؛ نه سخت‌تر.