۰ نفر

حس خوشبختی چگونه به وجود می آید؟

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۶:۱۴
کد خبر: 304696
حس خوشبختی چگونه به وجود می آید؟

برای ایجاد حس خوشبختی همیشه باید ویژگی‌های مثبت خود را یادآوری کنیم. فراموش کردن یا نادیده گرفتن ویژگی‌های مثبت و خوبی که لیاقت‌شان را دارید، بسیار آسان است. آیا شما فردی مثبت‌نگر هستید؟ آیا فردی دلسوز هستید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، داشتن حس خوشبختی در زندگی، ابتدا با داشتن احساس خوب نسبت به خودتان شروع می‌شود؛ اگرچه تمرکز کردن روی جنبه‌های منفی به جای ویژگی‌های مثبت، بسیار آسان‌تر است. به طور آزمایشی ۲۴ ساعت رفتارتان با خودتان را تحت نظر بگیرید. در طول روز فهرستی از زمان‌هایی که با خودتان حرف زده‌اید، تهیه کنید. در پایان روز به حرف‌های منفی که به خودتان زده‌اید، نگاهی بیندازید. فهرست دیگری تهیه کنید و آن عبارت‌های منفی را به روشی مثبت و صادقانه بنویسید.

اهدافی برای مهربان‌تر بودن

شما باید حس کنید که در تلاش برای مهربان بودن هستید و باید برای این امر اهدافی تعیین کرده و به آنها عمل کنید. سپس در پایان روز بررسی کنید که این رفتار‌ها چه تاثیری در شما داشته‌اند. آیا از مهربان بودن با دیگران احساس رضایت دارید و فکر می‌کنید که فرد بهتری شده‌اید؟

در نهایت نتیجه را بپذیرید

در هر موقعیتی، سعی کنید تمام تلاش‌تان را انجام دهید. ولی به این مورد هم دقت کنید که همیشه قرار نیست تلاش شما منجر به بهترین نتیجه شود. پس مساله‌ای که مهم است این است که بدانید شما همه تلاشتان را انجام داده‌اید و دیگر مهم نیست که این تلاش بهترین نتیجه ممکن را در پی داشته است یا خیر. برای مثال فرض کنید که شما قرار بود در محل کارتان در مورد یک موضوعی سخنرانی کنید ولی همان روز به شدت سرما خوردید و سخنرانی آن‌طور که باید خوب پیش نرفت. در این حالت باید از خودتان سوال کنید که آیا با وجود سرماخوردگی و مشکلات پیش آمده، همه تلاشتان را برای ارائه یک سخنرانی خوب کرده‌اید؟ اگر جوابتان به این سوال مثبت باشد پس دیگر خودتان را بابت این موضوع سرزنش نکنید.البته صحبت کردن در مورد این کار بسیار راحت‌تر از انجام دادن آن است. ولی اگر واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کردید و با خودتان در مورد میزان تلاش‌تان صادق بودید، پس دیگر نباید نگران نتیجه باشید. مثلا در مورد شرایط قبلی که به آن اشاره کردیم، باید قبول کنید که ارتقای شغلی شما فقط وابسته به یک سخنرانی نیست و به عملکرد کلی‌تان در تمامی جنبه‌ها بستگی دارد. پس نباید به خاطر اینکه در یک سخنرانی خوب نبوده‌اید، خودتان را سرزنش کنید.

از شکست‌هایتان درس بگیرید

به هر حال ممکن است همه ما هر از گاهی در زندگی به هدفی که داریم نرسیم یا در کاری شکست بخوریم. ولی به جای آنکه مدام به آن شکست فکر کنید، جنبه‌های مثبتش را ببینید و از آن درس بگیرید. برای مثال شما در یک مصاحبه استخدامی شرکت کرده‌اید ولی در نهایت پذیرفته نشده‌اید. به جای اینکه به دلیل به دست نیاوردن شغل ناراحت شوید، سعی کنید اشتباهاتی را که در مصاحبه کرده‌اید پیدا و در مصاحبه‌های بعدی رفع کنید.همیشه سعی کنید مواردی را که در رسیدن به آنها شکست خورده‌اید، یادداشت کنید تا بتوانید دلایل این شکست را پیدا کرده و از آنها درس بگیرید.

قدردان باشید

یکی از مواردی که باعث می‌شود رفتار خوبی داشته باشید، این است که قدر داشته‌های زندگی‌تان و حتی چالش‌های آن را بدانید. شما می‌توانید فهرستی از ۱۰ موردی را تهیه کنید که بابت آنها احساس رضایت می‌کنید و سپاسگزار هستید. سپس هر زمان که حس کردید انگیزه کافی ندارید، این ۱۰ مورد را به یاد بیاورید. این فهرست را همیشه در دسترس نگه دارید تا بتوانید در مواقع نیاز سریع سراغ‌شان بروید.

هدفتان پیشرفت باشد

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شود در مورد خودتان و زندگی‌تان احساس خوشبختی داشته باشید، این است که بدانید شما و زندگی مدام در جریان و در حال پیشرفت هستید. تا زمانی که حس کنید پیشرفت می‌کنید، در مسیر درستی حرکت می‌کنید. این پیشرفت همچنین باید به شما انگیزه کافی بدهد و باعث شود احساس رضایت کنید. شما می‌توانید این جمله را که «پیشرفت مهم است نه بی‌نقص بودن» چندین بار در طول روز تکرار کنید.

دوری از افراد منفی‌نگر

بهتر است از افراد و رابطه‌هایی که سودی برای‌تان ندارند، دوری کنید. در عوض سعی کنید افرادی کنارتان باشند که شما را باور دارند، اعتماد به نفس را در شما بیشتر می‌کنند و حتی می‌توانند در مواقع ناراحتی دوباره به شما انگیزه و امید بدهند. اگر افرادی در اطراف‌تان دارید که منفی‌نگر هستند، بهتر است از آنها فاصله بگیرید. حتی می‌توانید با افراد در مورد برخوردی که با شما دارند، صحبت کنید. در نهایت هم خودتان تصمیم‌گیرنده هستید که چه افرادی باید در کنارتان بمانند و کدام‌ها باید حذف شوند. داشتن افرادی که به شما انرژی مثبت می‌دهند و حمایت‌تان می‌کنند، بسیار عالی است و باعث می‌شود تا احساس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید.