۰ نفر

مهارت‌هایی برای افزایش کیفیت زندگی

۹ مهر ۱۳۹۷، ۶:۴۷
کد خبر: 304181
 مهارت‌هایی برای افزایش کیفیت زندگی

همه ما همیشه در زندگی به دنبال یادگیری مسائل مختلفی بوده‌ایم. چیزهای زیادی در مدرسه و دانشگاه یاد گرفته‌ایم که خیلی مواقع نیز به دادمان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، یادگرفتن بعضی مهارت‌‌ها هست که می‌تواند کیفیت زندگی‌مان را به کلی تغییر دهد. یعنی مهارت‌هایی که در همه جا و همه وقت برای‌مان کارایی دارد و برگ برنده ماست. این نوشته را بخوانید تا با این مهارت‌ها به خوبی آشنا شوید.

سکوت

البته احساس بسیار خوبی است که حرف خود را به دیگران بگویید و اجازه بدهید آنها بدانند واقعا چه فکری می‌کنید، اما این احساس خوب زودگذر است. کسی نمی‌داند روز، هفته یا سال بعد چه اتفاقی می‌افتد. ماهیت انسان به گونه‌ای است که همیشه می‌خواهد ثابت کند حق با اوست، اما این کار چندان سودمند نیست. بروز احساسات کنترل نشده هنگام درگیری باعث می‌شود به گونه‌ای مشاجره کند که واقعا به روابطش آسیب بزند. اگر از احساسات‌ خود آگاه باشید می‌توانید شیوه بحث را هوشمندانه‌تر انتخاب کنید و در زمان مناسب موضع خود را مشخص کنید، به عبارت دیگر بهتر است بیشتر اوقات سکوت اختیار کنید.

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که مانع مدیریت مؤثر زمان می‌شود اجبار برای انجام کارهای اضطراری است. به بیان دیگر، انجام کارهای کوچکی که باید همین الان انجام شوند در سر راه کارهای واقعا مهم قرار می‌گیرند. اگر تسلیم این اجبار شوید زمان زیادی را صرف کرده‌اید بی‌آنکه هیچ کاری انجام داده باشید. چند بار برایتان پیش آمده که تمام روز کار کرده‌ باشید اما در نهایت ببینید در انجام کارهای مهم‌ هیچ پیش نرفته‌اید؟ یادگیری مدیریت زمان به شکل موثر، به شما اجازه‌ می‌دهد هر روز بهترین عملکرد را داشته باشید.

گوش دادن

این کار باید آسان باشد. اگر مشغول صحبت کردن نباشید پس در حال گوش دادن هستید، درست است؟ همیشه این‌طور نیست. بسیاری از مواقع فکر می‌کنیم مشغول گوش دادن هستیم اما در واقع داریم به آنچه می‌خواهیم بگوییم، فکر می‌کنیم. گوش دادن واقعی به معنای تمرکز بر چیزی است که فرد مقابل می‌گوید. به معنای فهمیدن است و نه رد یا تأیید آن. یادگیری چگونگی به تعویق انداختن قضاوت در مورد افراد و تمرکز روی فهم صحبت‌های طرف مقابل یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که می‌توانید یاد بگیرد.از آنجایی که در محیط کار صحبت‌های زیادی انجام می‌شود، پس فرصت‌های زیادی برای گوش دادن وجود دارد. ما برای پاسخگویی، توضیح دستورالعمل‌ها و تحویل به موقع کار با هم صحبت می‌کنیم. فراتر از واژه‌هایی که به زبان می‌آیند، می‌توان از طریق لحن صدا و آنچه گفته نمی‌شود نیز به اطلاعات ارزشمند بسیاری دست یافت. به عبارت دیگر اگر نتوانید گوش (و چشم) خود را باز نگه‌ دارید اطلاعات باارزش زیادی را از دست می‌دهید.

نه گفتن

هر چه نه گفتن برای شما سخت‌تر باشد، احتمال تجربه استرس، فشار و حتی افسردگی نیز در شما بیشتر می‌شود. «نه» واژه بسیار ارزشمندی است که نباید از به کار بردن آن بترسید. زمانی که می‌خواهید بگویید نه از به کار بردن عباراتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم این کار را انجام دهم» یا «مطمئن نیستم» پرهیز کنید. برای احترام به تعهدات کنونی‌تان بگویید «نه» تا بتوانید وظایف فعلی خود را به بهترین شکل انجام دهید. زمانی که نه گفتن را یاد بگیرید خود را از قید‌های غیرضروری رها می‌کنید و می‌توانید زمان و انرژی‌ خود را برای انجام کارهای مهم‌تری در زندگی‌ اختصاص دهید.