۰ نفر

مدیر شبکه کودک توضیح داد

برای آموزش مراقبت‌های جنسی کودکان چه می‌کنید؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۰۳
کد خبر: 297786
برای آموزش مراقبت‌های جنسی کودکان چه می‌کنید؟

مدیر شبکه کودک درباره آموزش مراقبت‌های جنسی کودکان از طریق برنامه‌های این شبکه، گفت: ما بر روی بعضی از مهارت‌هایی که در واقع پیش نیاز این ماجراست و در یک رسانه عمومی باید به کل جامعه آموزش داده شود، کار می‌کنیم و بیش از یک سال است که این آموزش‌ها بر روی آنتن ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد سرشار - مدیر شبکه کودک تلویزیون - درباره برنامه‌هایی که در شبکه‌های تلویزیونی با هدف آگاهی دادن به بچه‌ها در زمینه آموزش مراقبت‌های جنسی تولید و پخش می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعا مدلی که شبکه‌هایی مثل جم انجام می‌دهند مدل غلطی است. مهمترین مشکلی که در این زمینه است این است که این شبکه‌ها ابتدا بحث حیازدایی و تحریک جنسی مخاطب را جلو می‌برند به ویژه در شبکه جم تین که ویژه نوجوانان است؛ در حالی که نمی‌شود شما مخاطب را تحریک کنید و از آن طرف یکسری از آموزه‌ها را جبران کنید؛ یعنی ابتدا نباید عوامل محرک در آنتن نشان داده شود که حالا بگوییم مخاطب چه واکنشی نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه اصل در آموزش این مسائل باید بر پیشگیری باشد بیان کرد:‌ شبکه‌های وابسته به جم مهمترین مشکل‌شان این است که پیشگیری انجام نمی‌دهند. نکته این است که امنیت روانی کودکان یک نکته کلیدی است. اینکه ما بیاییم ترس را در دل کودکان ایجاد کنیم که در خطر نیستند، خطر این بیشتر است.

سرشار سپس گفت: شبکه‌هایی مثل جم تین با این شیوه آموزش، بافت امنیت روانی خانواده‌ها را بر هم می‌ریزند. کار مهمی که باید انجام شود که کار دشواری است و طبیعتا امثال شبکه جم سراغ آن نمی‌روند این است که شما آموزش‌های لازم را به فرزندان و خانواده‌ها ارائه بدهید. از طرف دیگر امنیت روانی آن‌ها را بر هم نزنید؛ چرا که به محض اینکه به شکل پررنگ وارد این مساله می‌شوید امنیت روانی را بر هم می‌ریزید. نمی‌شود شما پیشگیری را انجام ندهید بعد که خرابکاری‌های تربیتی به بار آمد، بیایید و با یک خرابکاری بزرگ‌تر یعنی همان برهم زدن امنیت روانی خانواده ورود کنید. قطعا این مسیر آسیب‌زا است.

مدیر شبکه کودک سپس در همین زمینه یادآور شد: کلیپ‌هایی که امسال شبکه جم در رابطه با آموزش مسائل جنسی برای کودکان پخش کرد از نظر تربیتی درست نیست. این‌ها باید توسط مربیان به کودکانی که در معرض آسیب شدید قرار دارند آموزش داده شود. اگر درمان را در نظر بگیریم یک تعداد از پیشگیری‌ها، پیشگیری‌های عمومی است. پس از آن، مرحله توانمندسازی عمومی است و بعد از آن مرحله‌ای است که کسانی که آسیب دیده‌اند به درمان برسند؛ بنابراین این کلیپ‌هایی که از شبکه جم پخش می‌شود برای کسانی است که در معرض آسیب هستند و باید به شکل شخصی به آن‌ها نمایش داده شوند؛ به عنوان مثال پدر و مادر با تلفن همراه خودشان یا کامپیوتر این مسائل را به بچه‌هایی که در خطر هستند آموزش دهند. نشان دادن این تصاویر، عمومی نیست. بعضی از کودکان در معرض آسیب هستند و باید به شکل خصوصی به آن‌ها آموزش داد.

سرشار سپس یادآور شد: به هیچ وجه نباید کودکان و خردسالان احساس ناامنی کنند؛ بنابراین اگر شما در برنامه‌های شبکه کودک موردی را پیدا کردید که خردسال یا کودک نسبت به این مساله هوشیار شده است این قطعا ضعف ما بوده است. خود مخاطب نباید آگاه شود که یک ناامنی بزرگ بر روی او وجود دارد.