۰ نفر

چگونه می‌توان بر مشکلات زندگی صبر کرد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 255897
چگونه می‌توان بر مشکلات زندگی صبر کرد؟

وقتی می شنوید که زوج جوانی از آشنایان یا دوستان کمتر از یک سال از زندگی مشترک از یکدیگر جدا می شوند با خود می گویید حتما جدایی آنها علتی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، وقتی پای درد دل زوج های امروزی که جدا شده اند می نشینید گاهی از مسخره بودن علت طلاقشان خنده تان میگیرد. علت هایی مثل : دخالت خانواده شوهر، مشکلات مالی، اختلاف سلیقه ای و ... در حالیکه اینها هیچ کدام علت موجهی برای طلاق نخواهند بود و هر کدام راهکار خاص خود را دارند و اگر این زوج های طلاق گرفته ی امروزی را با والدین خود مقایسه کنید می بینید که والدین‌تان با وجودصد چندان مشکلاتی بزرگتر از اینها دست و پنجه نرم کردند و به قول معروف به پای هم پیر شدند.

 صبر، یعنی حفظ آرامش. تفاوت‌ها و اختلاف‌های کوچک و بزرگ، می‌تواند در شرایط بحرانی و اتفاقات ناخوشایند زندگی مشترک مانع وقوع بسیاری از حوادث ناخوشایند شود، اما در جریان رویدادهای زندگی مشترک، چگونه می‌توان صبر پیشه کرد و از پا در نیامد؟ این مقاله، سعی در پاسخگویی به این پرسش دارد.

صبر در روابط خانوادگی

یعنی به فکر انتقام نباش؛ تلافی نکن؛ به روی خودت نیاور؛ نگویید که با این کارها او جَری می شود؛ اصلاَ در ازدواج بحث از جری شدن نیست؛ بلکه باید گذشت کرد؛ به روی خود نیاورد و چشم پوشی کرد. البته به خاطر داشته باشید که نتیجه ی چنین رفتاری از سوی شما، الزاماً به نتیجه ی زود هنگام منجر نمی شود. نگویید که یکی دو بار امتحان کردم و همسرم جری تر شد؛ این نقد ماجراست؛ اما در دراز مدت، ثمره ی شیرین آن را خواهید دید. نهالی که می نشانید، دیر به بار می نشیند اما پر و شیرین به بار خواهد نشست.

«درواقع اگر خانم می بیند شوهرش دچار یک انحراف می شود، فرضاً در یک جریان غلطی می افتد، اول کسی که باید او را حفظ کند زن است و یا متقابلاً اولین کسی که باید زن را حفظ کند شوهر اوست. البته حفظ کردن با محبت و زبان خوش و منطق و برخورد مدبرانه و حکیمانه حاصل می شود؛ نه با بداخلاقی و قهر و این چیزها».

البته باید مصادیقی که صبر بر آنها جایز است را بشناسیم و بعد نسبت به آنها صبور باشیم. اگر همسر فردی معتاد است، زمان مشکلش را حل نمی کند؛ بلکه زمان مسئله را حادّتر می کند. صبر در مقابل همسری که اهل فحشاء است، به معنی سکوت نیست؛ و یا در مورد همسری که شراب می خورد، زمان درمان مناسبی نیست. در این موارد باید به مشاوران مطمئن یا علماء با تجربه مراجعه کرد.

درواقع حیطه ی بحث ما مربوط به عدم توافق های اخلاقی و نقطه ضعف های عرفی است که عموماً هر فردی ممکن است به آن دچار باشد؛ مانند فردی که کم حرف است؛ تنبل است؛ زیاد غر می زند؛ رازدار نیست یا به آراستگی ظاهر خود توجهی نداردو... البته تحمّل اینها نیز در زندگی زناشویی سنگین و سخت است؛ ولی این مشکلات در سطحی نیستند که عرف و اجتماع به حادّ بودن آنها نظر دهند و یا جامعه آنها را به عنوان فسادهای بیّن و محکمه پسند تلقی کند.

تحمل کردن بدون گله و شکایت

اینکه چطور یک فرد در شرایط بحرانی انتخاب کند که چگونه واکنش دهد، خیلی مهم است. یک فرد می‌تواند انتخاب کند که از نو بسازد، یا با فرار کردن اجازه دهد زندگی متلاشی‌تر شود. صبر یعنی آرام بودن، ماندن و غرنزدن. برای اینکه فردی در برابر ناملایمات زندگی محکم بایستد، لازم است افکار منفی را از خودش دور سازد و امیدوار باشد همه چیز بالاخره درست خواهد شد. صبر، یعنی تمرکز روی چیزهای خوب و تلاش برای رسیدن به روزهای خوب.

جان زندگی تان در دستان صبر شما است

مرگ ناگهانی زندگی های مشترکِ نوپا به دلیل کم صبری زوجین، اتفاق تلخی است که در این سال ها زیاد دیده می شود. اگر شما هم جزء زوج هایی هستید که تازه ازدواج کرده اید و یا در شُرُف ازدواج هستید برای تقویت صبرتان چند کار انجام بدهید:

1) درباره صبر مطالعه کنید. مهم است که شما معنای درست صبر را درک کنید و بدانید که صبر چه است و چه نیست.

2) جدول صبر تهیه کنید. یک صفحه کاغذ بردارید و روی آن یک جدول با دو ستون بکشید. در ستون اول مواردی را که موفق شدید صبر کنید بنویسید و در ستون دوم مواردی را که موفق به صبر نشدید ثبت کنید. از موارد کوچک شروع کنید و هر هفته تعداد موارد نوشته شده در ستون اول و دوم را با هم مقایسه کنید. هر بار که تعداد موفقیت هایتان بیشتر شد به خودتان جایزه بدهید.

3) قبل از لبریز شدن کاسه صبرتان، حواستان را پرت کنید. برای مثال اگر از یکی از رفتارهای همسرتان خوشتان نمی آید و قبلاً در این باره با او صحبت کرده اید ولی او همچنان آن رفتار را دارد، قبل از اینکه نسبت به رفتار او واکنش نشان بدهید کاری بکنید، مثلاً تا ده بشمارید یا صلوات بفرستید.

4) زمان بدهید. کنار آمدن با تفاوت های یکدیگر و پذیرفتن آنها، حل کردن مسائل و اختلاف نظرها و ایجاد تفاهم همگی نیاز به زمان دارند.