۰ نفر

احساس خوشبختی کنید، اما چگونه؟

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۵
کد خبر: 254429
احساس خوشبختی کنید، اما چگونه؟

تحقیقی که در نشریه روانشناسی شخصیت و اجتماعی منتشر شده، سعی در پاسخگویی به یک سؤال قدیمی دارد؛ چه چیزی باعث خوشبختی ما می‌شود؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بسیاری از ما پول، شهرت و زندگی در رفاه زیاد را خوشبختی می‌دانیم ولی به گفته دکتر کنون‌ام.شلدون وقتی مردم، کارهایی انجام ‌دهند که آزادانه انتخاب کرده‌اند و نشان می‌دهد که چه‌کسی هستند، چه شخصیتی دارند، چقدر خوب و مفید هستند و در عین حال به دیگران وابستگی دارند و نسبت به آنها احساس مسئولیت می‌کنند، احساس خوشبختی و شادی می‌کنند.

مجموعه‌ای از لحظات خوب، زندگی خوب را می‌سازد. لازمه ساختن لحظات خوب این موارد است: احساس کنید که فعالیت‌هایتان را خودتان انتخاب کرده‌اید و یا مورد تأییدتان است. احساس کنید که فعالیت‌هایتان مؤثر است و باعث نزدیکی‌تان به دیگران و عزت نفس خود و دیگران می‌شود. دکتر شلدون می‌گوید: این در حالی است که متأسفانه فرهنگ جوامع مختلف ویژگی‌هایی مانند زیبایی، محبوبیت، ثروت و شهرت را تبلیغ می‌کند. زیبایی و شهرت به‌معنای خوشبختی نیست ولی به‌معنای بدبختی هم نیست؛ یعنی اگر زندگی افراد فقط حول محور زیبایی و ثروت بچرخد افراد به‌احتمال بیشتر احساس خوشبختی نمی‌کنند. اما اگر در کنار این موارد، هدف بر بهبود شرایط محیطی باشد، خوشبختی به‌دست می‌آید. اگر کاری که انجام می‌دهید عمیقا شما را خوشحال نمی‌کند، در کارتان تغییر ایجاد کنید. استعداد‌ها و علاقه‌مندی‌های خود را کشف و سعی کنید از میان آنها چیز‌هایی را انتخاب کنید که جزو توانایی‌های طبیعی شماست. در این مسیر به حرف و طرز فکر دیگران نسبت به‌خود اهمیت ندهید.

دکتر ردفورد ویلیامز، مدیر مرکز تحقیقات رفتاری پزشکی در دانشگاه دوک نیویورک برای به‌دست آوردن مهارت‌های خوشبختی نسخه‌ای را ارائه می‌کند و می‌گوید: تصور کنید که در سن 80سالگی بازنشسته شده‌اید و همکاران و خانواده و دوستانتان می‌خواهند شما را توصیف کنند و بگویند چه ویژگی‌هایی دارید. دوست دارید آنها چه چیزی بنویسند. آنچه می‌خواهید آنها بگویند دقیقا آن چیزی است که شما را خوشبخت خواهد کرد. به گفته او تعداد خیلی کمی از افراد هستند که دوست دارند دیگران در موردشان نوشته باشند او توانایی خرید جت شخصی را دارد. بیشتر افراد دوست دارند این جملات را بشنوند: «او پدر یا مادر خوبی بود، انسان مهربانی بود و...» از این روش به‌عنوان نسخه‌ای برای خوشبختی استفاده و به شیوه‌ای رفتار کنید که مردم را قادر می‌سازد در مورد شما اینگونه حرف بزنند.

به اعتقاد این استادیار رفتارشناسی، ارتباط مثبت و حمایت از دیگران عامل تعیین‌کننده در احساس شادی و خوشبختی است. از سوی دیگر آماندا گروبر استادیار روانپزشکی بیمارستان مک‌لین در ماساچوست می‌گوید: افرادی بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند که دائم به این فکر نمی‌کنند که حالا باید چه کنند؛ آنها زمانشان پر است و برای هر لحظه برنامه‌ریزی کرده‌اند. او می‌گوید زندگی خوب به‌معنای نشستن و‌رؤیا پردازی در مورد کارهایی که دوست دارید انجام بدهید نیست، بلکه خوشبختی در خلال فعالیت‌هایی به‌دست می‌آید که شما را به چالش می‌کشد و می‌توانید از عهده انجام آن برآیید.