۰ نفر

با داماد عصبی چکار باید کرد؟

۱۳ دی ۱۳۹۶، ۹:۴۸
کد خبر: 241995
با داماد عصبی چکار باید کرد؟

همه انسان ها در طول زندگی خود از پدیده های ریز و درشت عصبانی می شوند. اما کنترل میزان عصبایت و رفتارهای ناشی از آن بسیار مهم است. در دوران نامزدی اگر متوجه شدید همسرتان خارج از حد معمول عصبانی می شود حتما سریع برای حل آن اقدام کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، ازدواج فقط گفتن بله شیرین و زیر لفظی آن نیست. اگر فقط با این نیت های شیرین اما لحظه های بخواهید ازدواج کنید، هیچ یک از بخش های شخصیتی فرد مقابل خود را نخواهید دید و بعد از حلقه دست کردن و چند صبایی باهمدیگر بودن تازه متوجه می شوید که فلان مشکل ها را داشته در صورتی که شما اصلا آن را ندیده اید. اعتیاد های کم و زیاد، بد بینی و سوءظن، بددلی و بداخلاقی، خسیس بودن و خصیصه های دیگری که دختر و پسر بعد از عقد و گاها بعد از چند سال زندگی تازه نسبت به آنها پی می برند. زمانی که نمی دانند حالا باید بسوزند و بسازند یا زیر همه چیز بزنند و خودشان را برای همیشه راحت کنند.

خانواده ای که در دوران نامزدی دخترشان متوجه شده اند، آقای داماد آنها عصبانی است و حتی تا مرز کتک زدن خودش هم می رود اما این را نمی پذیرد و و دختری که نمی داند الان باید دست به چه انتخابی بزند؟ اما آنچه مهم است اینکه سوای از پیش مشاور رفتن ها و تست های روانشناسی دادن باید به نکاتی توجه کنند.

اوّل: تصمیم گیرنده اصلی دختر است؛ نه پدر و مادر

قبل از اینکه در صورت چنین اتفاقی خانواده بخواهد برای فرزند خود تصمیمی بگیرد باید بداند که این دختر شما است که باید برای زندگی خود تصمیم بگیرد. آیا با توجّه به شناختی که در این مدت از همسر خود پیدا کرده، این صفت را برای خودش قابل تحمّل می داند یا نه؟ شما اگر بخواهید کاری انجام دهید، باید در نقش یک مشاور ظاهر شوید؛ نه تصیم گیرنده؛ امّا به دخترتان بگویید که هر تصمیمی می خواهد بگیرد در همین دوران نامزدی باشد و با  این وصف که ممکن است سر خانه و زندگی خودمان برویم وضع فرق کند انتخاب خود را به زمانی که پشیمانی اش بیشتر است نیندازد. این دلگرمی را به او بدهید که هر تصمیمی بگیرد شما پشت او هستید.

دوّم: تصمیم‌گیری، فارغ از ترس

شما تلاش کنید که خیال او را از بابت تبعات جدایی راحت کنید تا با فشار روانی کم‌تری به ادامه این ازدواج یا جدایی فکر کند. به او بگویید که دوران نامزدی برای تصمیم‌گیری خیلی بهتر از دوران عقد دائم و پس از عروسی است. در این موارد ترس ناشی از تبعات جدایی به دختران اجازه نمی دهد تا تصمیمی را که به صلاحشان است بگیرند. آن ها از این که مُهر جدایی به پیشانی‌شان بخورد واهمه دارند. همیشه این نگرانی را دارند که اگر در دوران نامزدی جدا شوند خیلی بیشتر احساسات آنها جریحه دار می شود و امید دارند که بتوانند  در زندگی این مسئله و مشکل را حل کنند.

سوّم: دعوت به جدایی هم ممنوع؛ گفتگو با داماد

البتّه مراقب باشید که دخترتان را دعوت به جدایی هم نکنید. خود عصبانیت به تنهایی نمی تواند دلیلی برای برهم زدن یک ازدواج باشد؛ مگر این‌که واقعاً فراتر از عصبانیت، یک بیماری روانی باشد. شاید عصبانیت مشکل حادی نباشد؛ پس اندکی هم پای صحبت دامادتان بنشینید و به دنبال علّت عصبانیت های او باشید. شاید دختر شما در این میان تقصیر قابل توجّهی داشته باشد که اگر آن را بدانید، قضاوت شما درباره دامادتان تغییر کند. هیچ گاه در این گونه قضایا با شنیدن صحبت های یک نفر قضاوت نکنید؛ حتّی اگر آن یک نفر دخترتان باشد. شنیدن حرف های هر دو طرف باعث می شود واقع بینانه و منصفانه تر قضاوت کنید.

چهارم: تحلیل نوع عصبانیت

عصبانیت افراد بویژه مردان شکل های مختلفی دارد. اما در مواقعی که عصبانیت از شکل عادی و نرمال آن خارج می شود آن زمان نگران کننده خواهد بود. چرا که  در یک عصبانیت عادی انسان خودش را کتک نمی زند؛ مگر این که این کتک کاری در مورد یا موارد استثنایی آن هم تحت فشار مضاعف انجام گرفته باشد و فرد به جای این که دیگری را کتک بزند، به خودش حمله‌ور شود؛ امّا اگر این کار یک اخلاق ثابت باشد که فرد هر گاه عصبانی شد، بی مهابا به خود حمله کند، عادی نیست؛ البتّه ما توصیه می کنیم برای تشخیص سلامت روانی دامادتان حتماً او را با هر روشی که می دانید موثر است، نزد یک مشاور ببرید.

یکی از توصیه های اصلی و اکید که قبل از ازدواج می شود اینکه حتما زمانی را برای شناخت هم قائل شوید. این زمان را نمی توان محدود به چند روز یا چند جلسه خواستگاری دانست و در بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر برخی از رفتارها در طول زمان خودش را نشان می دهد. باید زمان قابل ملاحظه ای را با فرد بگذرانید، البته نه فقط با پیامک و تلفن بلکه بهتر است خانواده ها و دوستان دو طرف هم در موقعیت های مختلف با هم آشنا شوند. معمولا خشم یکسری آثار دارد؛ مثل اینکه فرد وقتی چیزی مطابق سلایق و عقایدش نباشد خیلی به هم می ریزد و برافروخته می شود، با فشار و حرص صحبت می کند و شما متوجه می شوید که انرژی منفی او در یک لحظه بالا می رود. معمولا افرادی که دچار پرخاشگری هستند از تن صدای بالایی برخوردارند و از کلمات پرخاشگرانه و توهین آمیز استفاده می کنند.به هر حال این افراد در طول زمان خودشان را نشان می دهند. افراد خشمگین ممکن است تا مدت طولانی بتوانند چهره خوبی از خود نشان دهند اما کمکم چهره واقعی شان آشکار می شود. تا قبل از ازدواج افراد باید به شناخت کامل و جامعی از یکدیگر برسند و اگر نتوانستند این مشکلات را به درستی شناسایی کنند و در دوران نامزدی و یا عقد خودش را نشان داد باید با یک مدیریت مناسب بهترین ادامه راه را انتخاب کنند.