۰ نفر

زندگی با شک و تردید زیر ذره بین همسر!

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۳
کد خبر: 241728
زندگی با شک و تردید زیر ذره بین همسر!

زندگی با شک و تردید به اندازه یک مو باریک می شود، آنقدر باریک که با هر اتفاقی ممکن است رشته بین همسران را پاره کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، در زندگی همیشه احساس می کنید یک نفر سایه به سایه دنبال شماست و همه رفتارهای شما را زیر نظر دارد. وقتی در خانه خود نیز دو چشمی را می بینید که به دنبال کارهاو رفتارهای شماست. وقتی از اتاق خارج می شوید می بینید که موبایل شما چک شده است و یا اگر بیرون می روید لحظه به لحظه  با تماس از سوی همسر و پاسخ به این سوال که کجا هستی ؟ کی بر می گردی، دیر شده است؟ کلافه می شوید. در اویل زندگی،  این سوال و پرسش های هر روزه و چک کردن های مداوم  را به پای عشق و دوست داشتن زیاد همسر خود  می دانید. اما بعد از چند سال از گذشت عمر زندگی تان احساس می کنید این عشق و علاقه نیست بلکه شکی است که همسرتان به شما داشته است و کم کم دارد عین خوره به جان شما و زندگی تان می افتد. همه تصوراتتان اینگونه است که  علت این ذهن خراب و شکاک همسرم است که نسبت به من دارد و هیچ گاه علت آن را رفتارها و کارهای خودمان نمی دانیم. گرچه این حس شکاکیت بین همسران علل مختلفی دارد که در اینجا به چند مورد آن اشاره می شود.

1- رفتارهای خود انسان

گاهی رفتارهای خود انسان شکّاک ریشه شکّاکیّت نیست به رفتار دیگران را فراهم می‌کند؛ مثلاً فرد شکّاک خودش برای ایمنی یافتن از برخی مشکلات دروغ می گوید، فکر می کند که باقی هم این طور هستند. یعنی مصداق آن ضرب المثل شده که: «کافر همه را به کیش خود پندارد». این رفتارها گاه در گذشته بوده و گاهی هم در حال حاضر. امیر مومنان علی (علیه السلام) فرمود: «آدم بد به کسی گمان خوب نمی برد؛ چرا که همه را مانند خود می بیند».

2- رفتارهای دیگران

گاهی دیگران هستند که زمینه شکّالیّت را فراهم می کنند؛ مثلاً می بیند برخی از مردم برای فرار از تبعات کار خود دروغ می گویند. او این تجربیات را عمومیت داده و شامل همه مردم می کند. این فکر را می کند اگر فلان زن دوست و آشنا یا مرد فامیل یک عملی را نسبت به همسر و خانواده خود انجام داده است پس همسر او هم ممکن است این کار را انجام دهد.

3- رفتارهای متقابل

برخی از اوقات هم انسان نسبت به فرد خاصی بدبین می شود؛ چرا که از او رفتارهایی دیده که اجازه نمی‌دهد نسبت به او خوش‌بین باشد؛ مثلاً برخی از کسانی که پیش از ازدواج با همسر خود ارتباط دوستی داشته‌اند، در طول زندگی دچار تردید در رفتارهای او می شوند. او به خاطر می آورد در زمان مجردی، این زن با من به طور مخفیانه ارتباط داشت، حال پیش خود می گوید از کجا معلوم که حالا هم او با کسی به صورت مخفیانه ارتباط نداشته باشد؟ و یا زنی که با همسر خود قبل از ازدواج رابطه داشته است همیشه این نگرانی را دارد که همسر من ممکن است بعد از ادواج هم با زنان دیگر نیز به دلایل مختلف وارد رابطه شود.

4- برداشت های اشتباه

برخی عادت دارند که از رفتارها بدترین برداشت ممکن را بکنند. این جا بحث یک عادت ذهنی پیش می‌آید. در بسیاری از موارد؛ به ویژه در مواردی که عادت ذهنی دلیل شکّاکیّت است، فرد شکّاک باید با یک مشاور صحبت کند تا درمان شود.

در این پاسخ روی سخن ما با فرد شکاک نیست ما با کسی سخن می گوییم که همسری شکاک دارد؛ اما همین اندازه به کسانی که دچار شکاکیت و سوء‌ظن هستند می گوییم که بدانید چنین صفتی می تواند زندگی شما را از بنیان نابود کرده و شما را از خودتان خسته کند پس در اولین فرصت به یک مشاور متعهّد مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان شوید.

یکی از زمینه هایی که در زندگی، پایه های آن را محکم می کند اینکه زن و شوهر نسبت به هم اعتماد داشته باشند و اگر این زمینه اعتماد بین آنها وجود نداشته باشد هر روزه باید شاهد فور ریختن یکی از ستون های زندگی شان باشند.  زنی که همیشه با این ترس زندگی می کند که شوهرش در بیرون خانه با چه کسانی رفت و آمد می کند و مردی که این دلهره را دارد که همسر او از صبح تا غروب در خانه با چه کسی حرف می زد. هم مرد و هم زن باید در زندگی مشترک خود بتوانند همه سوءتفام ها و مسائلی که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد شک در درون فرد می شود را مدیریت و کنترل کنند.

پرهیز از ایجاد زمینه بدبینی برای فرد شکّاک

همان طور که در آیات و روایات به ما توصیه شده که از سوء ظن بپرهیزیم، به شدّت سفارش شده که از انجام کارهایی که تولید سوءظن می کند، دوری کنیم. بهترین رفتار ما در مقابل فرد شکاک آن است که زمینه شکاکیت را تولید نکنیم.

امیر مومنان علی علیه السلام فرمود: «کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد، نباید کسی را که نسبت به او بدبین شده ملامت کند».

برخی بدون این که بخواهند خودشان گامی برای اصلاح بدگمانی همسرشان بردارند، فقط اصرار دارند همسرشان بدبین نباشد.

 پرهیز شدید از مخفی کاری

مخفی کاری از اصلی ترین عوامل ایجاد بدگمانی است. شاید برخی بگویند هر کسی برای خود سرّ و رازی دارد که مخصوص به خود او است، چه دلیلی دارد که دیگران از اسرار خصوصی ما با خبر باشند؟ بنده می خواهم این حق را انکار کنم؛ اما می خواهم بگویم در مواجهه با یک همسر بدبین باید از برخی از حقوق گذشت. حسّاس بودن روی کمد، اتاق، کیف، تلفن همراه و ...، خود زمینه سازهای بزرگی برای ایجاد بدبینی است.

 در جریان گذاشتن همسر

توضیح و تعریف کارهایی که در غیاب همسر انجام گرفته ، نیز در کم کردن حساسیت های همسر موثر است. اصرار داشتن بر این که نباید آنچه را در بیرون گذشته برای شما تعریف کنم، باز هم حسّ بدبینی همسر را تقویت می کند.

حفظ رابطه های محبت آمیز

به هیچ وجه شکاکیت همسر را دلیلی برای بر هم زدن رابطه خود با او قرار ندهید. چرا که هر اندازه رابطه ها به هم بریزید زمینه بیش تری برای شکاکیت تولید می شود با برقراری رابطه ای صمیمی و محبت آمیز تلاش کنید تا همسرتان را در گفتگوهای دوستانه به این باور برسانید که اشتباه می کند و یا این که حداقل می توانید او را برای مراجعه به یک مشاور توجیه کنید.