۰ نفر

گام‌های اساسی برای غلبه برترس

۱۱ دی ۱۳۹۶، ۹:۰۵
کد خبر: 241487
گام‌های اساسی برای غلبه برترس

تا به حال شده در زندگی دچار ترس و اضطراب شوید ؟ مثلا موقعه امتحان یا سرجلسه کنکور از ترس و اضطراب همه چیز را فراموش کنید یا به شما پیشنهاد شغلی دهند و شما از ترس آن شغل را رد کنید و بعدها متوجه اشتباهتان شوید و افسوس بخورید که چرا ترسیدید و آن شغل را قبول نکردید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از برترینها، ترس همیشه به ما می گوید اگر تلاش کنید، امکان شکست شما بیشتر از موفقیت هایتان خواهد بود. ترس به ما تلقین می کند که به جای پذیرفته شدن، طرد می شویم و کاری می کند که دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری انجام ندهیم اما چه کار باید کنیم تا بتوانیم با ترس های زندگی بجنگیم و با انها مبارزه کنیم ؟

ترس و اضطراب از بین نمی‌رود

قرار نیست شما ترس و اضطراب را از وجود خود‌تان پاک کنید. ترس هیچ‌گاه از بین نمی‌ رود بلکه شما باید بخواهید با ترس‌تان به گونه‌ای متفاوت برخورد کنید. هر بار با ترس‌تان روبه‌رو می‌شوید، می‌توانید انتخاب کنید که چه کسی بر اوضاع مسلط باشد؛ ترس‌ تان یا بخش خودآگاه، روشن‌ بین و شجاع وجودتان.

به یاد داشته باشید که هیچ نتیجه ای منفی نیست بلکه چیزی است که شما با تجربه ها و لحظات خود می سازید.

راز تغییر رابطه‌ای که با ترس‌تان دارید این نیست که تلاش کنید آن را نابود کنید، بلکه باید جرات، شهامت، دانش و خودآگاهی‌تان را از ترس‌تان جلوتر ببرید و عشق به خود‌تان را از ترس‌تان بزرگ‌تر کنید.

چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

هرچند در موارد بسیار شدید ترس (phobia) ممکن است به دارو نیاز باشد ولی از بین بردن ترس در اغلب موارد تنها با تغییر نگرش و تلاش خود فرد برای کنار گذاشتن ترس ممکن است. در ادامه به چند تمرین ساده برای کاهش ترس اشاره خواهیم کرد.

با ترس هایتان حرف بزنید

اگر می‌خواهید با ترس‌تان کنار بیایید و راهی برای روبه‌رو شدن با آن به دست بیاورید بهتر است از ترفند صحبت کردن با ترس‌تان استفاده کنید.

با استفاده از این ترفند به سادگی می‌توانید ترس‌تان را بریزید و چنانچه کار را به درستی انجام دهید تفریح خوبی هم خواهد بود. یکی یکی ترس‌های‌تان را بیان کنید و از خود‌تان بپرسید: «بعد چه؟» این تمرین به شما اجازه می‌دهد ترس‌های‌تان بریزد و با تصور بدترین حالات ممکن ببینید که حتی در بدترین شرایط هم کاری از دست‌تان برمی‌آید. با بیان واضح و شفاف احساسات و نگرانی‌‌ها، افکار ناراحت‌کننده و ترسناک شما تخلیه می‌شود.

وقتی ترس‌تان را تخلیه کنید از انرژی‌شان کاسته خواهد شد. درست زمانی که ترس‌های‌تان را بیان می‌کنید در مقطعی متوجه می‌شوید هرگز اجازه نخواهید داد چنین اتفاقات ناگواری بیفتد.

ترس را حس کنید و به هر قیمتی آن را انجام دهید

دکتر جفرز می گوید: «برای موفقیت، باید بتوانید جرات و جسارت خود را تقویت کنید و با افکار منفی خود مبارزه کنید.» او همچنین اعتقاد دارد، افراد می توانند با خطر کردن در زندگی خود، استرس هایشان را کاهش دهند. در نتیجه باید گفت، تنها راه غلبه بر ترس، روبه رو شدن با آن است. سعی کنید ترس های خود را کنار بگذارید و کارهایی که در ذهن دارید را انجام دهید.

حسرت خوردن

اگر با افرادی که سنشان از شما بیشتر و تاحدی عاقل تر هستند، صحبت کنید بیشتر آنها می گویند که ما حسرت کارهایی که انجام نداده ایم را می خوریم نه حسرت کارهایی که انجام داده ایم را. اگر همیشه در زندگی امروز و فردا کنید، هرگز به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.به یاد داشته باشید که هیچ نتیجه ای منفی نیست بلکه چیزی است که شما با تجربه ها و لحظات خود می سازید. مرد بزرگی در این رابطه می گوید: «بیشتر ما خود را میان دو سارق زندگی مصلوب می کنیم: حسرت گذشته را خوردن و ترس از آینده.»

درباره نگاه و فکر دیگران نسبت به خودتان نگران نباشید

 وقتی در حال سعی برای غلبه بر ترس هایتان هستید، ممکن است شکست بخورید. این هم قسمتی از بازیست. وقتی می بازید، بازنده باقی نمانید. زندگی دوی ماراتن است، پس به دویدن ادامه دهید تا در نهایت بر ترس غلبه کرده و پیروز شوید.

هنگام مواجهه با ترس با خود، از واقعی نبودن و بی مورد بودن آن سخن بگویید و سعی کنید خودتان ، خودتان را آرام کنید.

کسانی که به ترس هایشان غلبه نمی کنند، زندگی خیلی کوچکی خواهند داشت. حتما هر روز خودتان را به چالش کشیده و رشد کنید.

به خود قوت قلب بدهید

 هیچ کس بهتر از خود شما نمی تواند هنگام مواجه با ترس به شما قوت قلب بدهد. هنگام مواجهه با ترس با خود، از واقعی نبودن و بی مورد بودن آن سخن بگویید و سعی کنید خودتان ، خودتان را آرام کنید.

حتما شنیده اید که از قدیم گفتن” از هرچی بدت میاد، سرت میاد”. قانون جاذبه هم که کتاب راز بر اساس آن نوشته شده در واقع تاکیدی دوباره بر همین ضرب المثل قدیمی خودمان است.

ما در واقعیت به آن چیزی می رسیم که مدت ها قبل در ذهنمان آن را تجسم کرده ایم. اگرچه “راز” شکل افراط گونه این نگرش است. اما همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که ترس ها و افکار مخرب بخشی از انرژی انسان برای انجام فعالیت های مفید روزانه را خواهد گرفت. علاوه بر این اثرات مخرب بیشمار دیگری هم در زمینه سلامتی جسم و روح به اثبات رسیده است پس هیچگاه نترسید و تا می توانید خواسته هایتان را بدون ترس محقق کنید.