۰ نفر

هوش چندگانه چیست؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 187327
هوش چندگانه چیست؟

یادتونه زمان نوجوانی ما دهه شصتی ها، فقط به دانش آموزی باهوش می گفتن که ریاضیات رو خیلی خوب یاد می گرفت و می توانست اکثر سوالات ریاضی رو پاسخ بده!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، اون موقع بود که دانش آموزانی که به هر دلیلی از جمله علاقه نداشتن به ریاضی یا استعداد نداشتن توی این درس، نمی توانستند به این درس خوب پاسخ بدن و نمرات خوبی بگیرند، برچسب کم هوش بودن می خوردند و با کوله باری از حرف ها رو به رو می شدند. اما امروز دیگه وضع مثل قدیم نیست. ما می دونیم که فقط کسانی که ریاضیات قوی دارند باهوش به حساب نمی آیند و خیلی از افراد دیگه هستند که با ویژگی های منحصر به فردی که دارند باهوش هستند.

هوش چندوجهی

چندین سال قبل فردی به نام گاردنر نظریه هوش چندگانه را معرفی کرد و بیان کرد که انسان ها از 9 نوع هوش، برخوردار

علاوه بر هوش ریاضی، 8 نوع هوش دیگر نیز وجود دارد تا بتوانید فرزندتان را با هوش بدانید.

 هستند. اگر این انواع هوش را بتوانیم در فرزندمان به درستی تشخیص بدهیم و او را در آن راستا هدایت و تشویق کنیم، فرزند ما می تواند یک فرد موفق در زندگی اش به حساب بیاید و هم از اعتماد به نفس بالا برخوردار باشد و هم این در جهت استعدادی که داشته است رشد می کند.

هوش کلامی یا زبانی

یکی از انواع هوش، هوش کلامی یا زبانی می باشد. افرادی در این دسته قرار می گیرند که علاقه خاصی به کلمات و استفاده از آنها را دارند. برای تشخیص این کودکان می توان به این مساله توجه کرد که آیا فرزندمان علاقه زیادی به شعر خواندن، شعر حفظ کردن، داستان نوشتن و شعر گفتن دارد؟ علاقه به کتاب خریدن و کتاب خواندن و جدول کلمات حل کردن دارد؟ این کودکان در سنین مدرسه دروس حفظ کردنی را خیلی بهتر یاد می گیرند و نمرات بهتری را در این دروس می گیرند.

هوش ریاضی یا منطقی

دسته دیگری از انواع هوش که بیشتر برای مردم شناخته شده است، هوش منطقی یا ریاضی است. این افراد از همان دوران کودکی علاقه زیادی به دسته بندی اشیاء، سوال پرسیدن، حل و طرح معما و چیستان، تجربه کردن، شمردن و تقابل یک به یک دارند. در دوران مدرسه هم دروس ریاضی و علوم را خیلی بهتر یاد می گیرند.

هوش موسیقایی یا هیجانی

هوش موسیقایی یکی از انواع هوش است که کمتر اسمی از آن برده شده است. این افراد از کودکی، علاقه زیادی به خواندن و بیان آهنگین کلمات دارند و همچنین به صداهایی که از اطراف می شنوند به راحتی و به سرعت عکس العمل نشان می دهند.

هوش بصری یا فضایی

تا به حال به این مساله دقت کرده اید که چرا برخی از افراد با یکبار رفتن به یک آدرس، آن مکان را به راحتی حتی تا چندین سال، به ذهن می سپارند؟

این افراد همان کسانی هستند که از هوش بصری یا فضایی بالایی برخوردار هستند. این افراد در کودکی همان کسانی هستند که به راحتی می توانند محل وسایل خودشان را پیدا کنند. به صورت کلی این افراد دقت و توجه بالایی به قرار گرفتن اشیاء دارند.

هوش حرکتی یا جنبشی

برخی از افراد مهارت بالایی در ورزش کردن دارند و همچنین در مهارت های ظریف مثل گلدوزی، مجسمه سازی، نقاشی، خطاطی و ... توانایی بالایی دارند. این افراد کسانی هستند که هوش حرکتی یا جنبشی بالایی دارند و در مهارت های هنری و ورزشی توانایی دارند.

هوش میان فردی یا بین فردی

 کودکانی که خیلی خوب می توانند با کودکان دیگر و یا حتی با بزرگسالان ارتباط برقرار کنند و دوستان و آشنایان زیادی دارند.

در صورتی می توانید فرزند موفقی داشته باشید که انواع هوش را در او شناسایی کنید و آن را پرورش بدهید.

 در دسته افرادی هستند که هوش بین فردی بالایی دارند. این افراد خیلی به راحتی می توانند مشکلاتشان را با اطرافیان خود، حل کنند و می توانند رهبری یک گروهی را بر عهده بگیرند.

هوش درون فردی

 هوش درون فردی نیز یکی دیگر از انواع هوش می باشد. افرادی که در این دسته قرار دارند به درستی خود را می شناسند و درک بالایی نسبت به اعمال، گفتار، رفتار و احساسات خود دارند. نقاط ضعف و قوت خود را می شناسند و انتقاد پذیر نیز هستند.

هوش طبیعت گرا  

هوش طبیعت گرا یکی از انواع هوش می باشد که به فردی که از آن برخوردار است، روحیه دو چندان می دهد. این افراد کسانی هستند که علاقه خاصی به طبیعت، گل و گیاه، باغبانی، رفتن به باغ وحش، اتفاق محیطی مثل بارش برف و باران دارند. این افراد می توانند با رفتن به پارک ها، طبیعت، باغ وحش و فضاهای باز، خود را آرام کنند و از استرس دور شوند.

هر نوع هوشی چه شغلی را می طلبد؟

هوش کلامی: روزنامه نگار، روانشناس، سخنران، نویسنده، وکیل، حقوقدان، سیاستمدار، جامعه شناس و ... .

هوش منطقی: مهندس، مدیریت، پژوهشگر، حسابدار، فیلسوف، ریاضی دان ... .

هوش موسیقایی: قاری قرآن، موسیقی دان، آهنگ ساز، نوازنده و ... .

هوش بصری: مجسمه ساز، طراح، گرافیست، دریانورد، خلبان، مخترع، معمار، مکانیک، نقاش ... .

هوش حرکتی: ورزشکار، بازیگر، آتش نشان، راننده ... .

هوش میان فردی: روانشناس و مشاور، فروشند، بازاریاب، مدیریت، تاجر ... .

هوش درون فردی: پژوهشگر، نظریه پرداز، فیلسوف، نویسنده، شاعر ... .

هوش طبیعت گرا: دامپزشک، دریانورد، خلبان، مهندس هوا و فضا، هواشناس، منجم ... .

اگر می خواهید فرزندی شاد، سالم و موفق داشته باشید باید در ابتدا نوع هوش فرزندتان را تشخیص دهید و در مرحله بعد سعی کنید در آن راستا آن هوش را تقویت نمایید. همچنین روش های درس خواندن هر کدام از این دانش آموزان هم برای یادگیری بهتر دروسشان متفاوت می باشد. حتما مقاله دوم در این راستا را مطالعه نمایید.

سخن آخر

در آخر باید گفت که رویکرد به هوش در دهه های اخیر کمی متفاوت شده است. به طور مثال هوش معنوی از انواع هوش