۰ نفر

۵ تفاوت بین خوشبین‌ها و بدبین‌ها

۱۰ دی ۱۳۹۵، ۱:۳۷
کد خبر: 167543
۵ تفاوت بین خوشبین‌ها و بدبین‌ها

خوش بینی پتانسیل انسان را به حد اعلی می‌رساند، در حالی که بدبینی آن را نابود می‌کند. در این نوشتار نگاهی داشته باشید به این ۵ تفاوت بین خوشبین ها و بدبین ها و بگویید که شما جزو کدام یک از آن‌ها هستید؟

۱. آدم‌های خوش‌بین باور دارند که کنترل امور را در دست دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، اولین تفاوت بین خوشبین ها و بدبین ها این است که آدم‌های خوش‌بین باور دارند که می‌توانند آینده‌ی خود را شکل دهند. از نظر آن‌ها هیچ دلیلی وجود ندارد که فردا بهتر از امروز نباشد، و حق هم دارند. شرایط و شکست‌ها برای یک آدم خوش‌بین اهمیت چندانی ندارد.

جهان‌بینی آدم خوش‌بین طوری است که بهبود زندگی را همیشه قابل پیش‌بینی می‌داند. این نوع جهان‌بینی خود را در طول زمان از طریق نیرورسانی مثبت، و به طور خاص با استفاده از استراتژی‌های مناسب تقویت می‌کند.

اما افراد بدبین غالبا هیچ حس کنترلی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند. اگر آن‌ها معتقد بودند که کنترل زندگی‌شان را در دست دارند، آدم‌هایی بدبین نمی‌شدند، چرا که بدبینی به این معنا است که آن‌ها پیامدهای منفی را انتخاب می‌کنند. انتظارات غم‌انگیز افراد بدبین غالبا بر اساس تجارب قبلی آن‌ها است. آن‌ها توانایی درک مفهوم فرصت دوم، سوم یا سی و سوم را ندارند!

 

۲. آدم‌های خوش‌بین نگاهی رو به آینده دارند.

دیروز به عنوان یک تجربه‌ی لذت‌بخش یا آموزنده تمام شده و رفته‌است. هیچ روزی مانند امروز وجود ندارد، و بله… فردا هم بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

آیا شما در مورد این موضوع فکر کرده‌اید؟ لحظه‌ی حاضر به طور کامل خنثی است. هر چیزی (خوب یا بد) می‌تواند در این لحظه به وقوع بپیوندد. بنابراین آدم خوش‌بین این خنثی بودن را به عنوان فرصتی برای رخ دادن یک اتفاق خوب می‌بیند.

یک تفاوت بین خوشبین ها و بدبین ها و درواقع یک  مهارت آدم‌های خوش‌بین عبارت است از پیوند دادن این قضیه  که چگونه عمل‌های مثبت امروز، می‌توانند آینده‌ی بهتری را برای ما تضمین کنند.

افراد بدبین به طور کلی نگاهی رو به آینده ندارند. بله، آن‌ها هم در مورد آینده فکر می‌کنند اما آینده‌ای تاریک و ناخوشایند می‌بینند، و اغلب آن را بر پایه‌ی گذشته قرار می‌دهند، جایی که دوست دارند در آن بمانند و وقت‌شان را بگذارنند. آیا شما هیچ آدم فوق‌العاده موفق و شادی را می‌شناسید که آینده‌ی خود را ناخوشایند و تاریک ببیند؟ اگر چنین است، دلیل آن احتمالا این است که اخیرا اخبار یا رویداد وحشتناکی را تجربه کرده‌است و ارتباطی با گذشته‌ی او ندارد.

حتی اگر گذشته‌تان پر از سختی بوده باشد، باز هم ممکن است که یک چشم‌انداز روشن داشته باشید اگر خودتان را باور کنید ( مورد بعدی در فهرست).

گذشته می‌تواند شما را به ورطه‌ی نابودی بکشاند اگر در آن زندگی کنید، می‌تواند شما را عقب نگه دارد اگر بیش از اندازه خشمگین باشید یا به شما درس بدهد اگر آن را مورد بررسی قرار دهید.

اگر می‌خواهید آدم خوشبینی باشید، اجازه دهید گذشته تبدیل شود به درس‌های زندگی که هیچ وزنی ندارند. این یک انتخاب است.

 

۳. آدم‌های خوش‌بین خودشان را باور دارند.

اعتماد به نفس یک عامل تعیین‌کننده برای خوش‌بینی و بدبینی است. آدم‌های خوش‌بین باور دارند که می‌توانند بر هر چیزی که زندگی سر راه‌شان قرار می‌دهد غلبه کنند و به مسیر خود ادامه دهند. آدم‌های بدبین این را باور نمی‌کنند، و بنابراین “قربانی” شرایط هستند.

اگر شما به اندازه‌ی کافی اعتماد به نفس ندارید، ممکن است به یک دلیل ساده آدمی بدبین باشید: این‌که شما باور ندارید که انجام فلان کار از عهده‌تان برمی‌آید. بهترین راه برای رفع این مشکل این است که مهارت‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را بیاموزید. تعریف خود را از موفقیت به پیشرفت تغییر دهید و روی آن‌چه می‌تواند باعث موفقیت‌تان شود، تمرکز کنید.

مثال: شما می‌خواهید یک رمان پرفروش بنویسید، اما به دلیل توانایی فعلی‌تان در زمینه‌ی نوشتن بدبین هستید.

راه حل: بهتر شوید! هدف خود را به نوشتن هر کتابی یا یادگیری مهارت‌های بهتر نوشتن تغییر دهید. استفن کینگ سه کتاب کامل نوشت قبل از این‌که یک کتاب منتشر کند.

به یاد داشته باشید، بدبین بودن سخت است زمانی که می‌دانید می‌توانید به هدف‌تان برسید.

 

۴. آدم خوش‌بین امکان را و افراد بدبین مشکلات را می‌بینند.

آدمی که ذهنیتی مثبت دارد، می‌گوید: “در مرحله‌ی بعد باید چه کار کنم؟ چندین گزینه‌ی هیجان‌انگیز وجود دارد! ”

آدمی که ذهنیت منفی دارد، می‌گوید: ” در مرحله‌ی بعد باید چه کار کنم؟ کلی مشکل وجود دارد که باید حل‌شان کنم! ”

مشکلات بخشی از زندگی هستند. به نظر من بهترین روش این است که آن‌هایی که نمی‌توانید حل‌شان کنید را نادیده بگیرید. آدم بدبین می‌تواند ببیند که آدم‌های خوشبین نیز همان مشکلات را دارند و با خود فکر می‌کند، “خب، اگر آن‌ها هم مشکلات من را داشتند این‌قدر راحت و سرحال نبودند!” این درست نیست. افرادی که انواع و اقسامی از مشکلات را دارند، از پس آن‌ها برمی‌آیند و همچنان زندگی خود را در جهتی مثبت ادامه می‌دهند.

گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با مشکلات زندگی این است که بگوئید، “حالا که چی؟ تصمیم من این است که رو به جلو حرکت کنم.” این یک تفاوت بین خوشبین ها و بدبین ها است.

۵. آدم‌های خوش‌بین زندگی بهتر اما کوتاه‌تری دارند.

با توجه به مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده‌است، آدم‌های خوش‌بین یک زندگی بهتر… اما کوتاه می‌سازند!

فریدر آر. لانگ، دارای مدرک دکتری از دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ در آلمان و نویسنده‌ی راهبر گفت،”یافته‌های ما نشان می‌دهد که بیش از اندازه خوش‌بین بودن در پیش‌بینی آینده‌ای بهتر، با ریسک بالا‌تر مرگ و ناتوانی در دهه‌ی جاری همراه بوده‌است. بدبینی در مورد آینده ممکن است مردم را تشویق کند که با دقت بیش‌تری زندگی کنند، و در زمینه‌ی سلامت و ایمنی احتیاط کنند.”

قبل از این‌که آدم خوش‌بین را مرده اعلام کنید، نگاهی دقیق‌تر داشته باشید به این‌که آن‌ها چگونه به این نتیجه رسیده‌اند…

” مطابق با این مطالعه، پنج سال پس از مصاحبه‌ی اول، ۴۳ درصد از این گروه میزان رضایت خود را از زندگی آینده‌شان دست کم گرفته بودند، ۲۵ درصد به درستی پیش‌بینی کرده بودند و ۳۲ درصد دست بالا گرفته بودند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان دادند که بر اساس سطح متوسط تغییر در میزان رضایت زندگی در طول زمان برای این گروه، هر افزایش در گزاف‌سنجی کردن رضایت از زندگی آینده، با افزایش ۹.۵ درصدی در معلولیت گزارش شده و افزایش ۱۰ درصدی خطر مرگ مرتبط بود.

روشن نیست کدام یک از این افراد خوش بین یا بدبین بودند – فقط انتظارات آن‌ها از میزان رضایت از زندگی‌شان در سال‌های بعدی اندازه‌گیری شد. آدم‌هایی که به عنوان “بیش از حد خوش‌بین” تعریف شدند می‌توانستند کمی بدبین شده و پیامدهای بدتری را نسبت به آن‌چه داشتند در زندگی تجربه کنند. و کسانی که به عنوان “افراد بدبین” تعریف شدند و رضایت از زندگی را دست کم گرفتند می‌توانستند کمی خوش‌بین باشند و در نتیجه آینده بهتر از پیش‌بینی آن‌ها باشد.

مطالعه‌ی دیگری نشان داده‌است که خوش بینی احتمالا از سلامت قلب محافظت می‌کند.

جولیا بوهم، یکی از محققین در بخش اجتماعی، توسعه‌ی انسانی، و بهداشتِ مدرسه‌ی سلامت عموم هاروارد (HSPH) گفت، ” خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در خوش‌بین‌ترین آدم‌ها، در مقایسه با همسالان کم‌تر خوش‌بین خود در حدود ۵۰٪ کاهش داشت.”

و حس تندرستی (که به وضوح با خوش‌بینی مرتبط است) مزایای زیاد دیگری نیز دارد…

“آن‌ها دریافتند که افراد دارای حس تندرستی، مشغول رفتارهای سالمی مانند ورزش کردن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی هستند. علاوه بر این، تندرسی بیش‌تر با عملکرد بیولوژیکی بهتر، از جمله فشار خون پایین‌تر، پروفیل چربی سالم‌تر (چربی خون)، و وزن طبیعی بدن مرتبط است.”

من معتقدم که در این‌جا یک نکته‌ی کلیدی وجود دارد.

با توجه به این تحقیق و فهمیدن تفاوت بین خوشبین ها و بدبین ها ، انتظارات واقع‌بینانه به ما کمک می‌کند انتخاب دقیق‌تری داشته باشیم، و خوش‌بینی به طور کلی برای ذهن و بدن بسیار خوب است. و با در نظر گرفتن مزایای آشکاری که داشتن یک ذهن خوش‌بین برای فرد دارد، منطقی است که د رمورد آینده خوش‌بین باشیم، اما نباید اجازه بدهید که خوش‌بینی  چشم‌تان را بر مشکلات زندگی ببندد. نه خوش‌بینی کور و نه بدبینی کور هیچ یک برای شما خوب نیستند. بنابراین یک خوش‌بین واقع‌گرا باشید.