۰ نفر

پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 158949
 پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمع آوری قابل توجه معتادان متجاهر در تهران از آغاز آذرماه خبر داد و گفت: با پایان ماه جاری شاهد جمع آوری قابل توجهی از معتادان متجاهر در تهران خواهیم بود.

سردار علی مویدی در حاشیه جلسه مشورتی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اندیشمندان و صاحبنظران حوزه مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران ضمن بیان آنکه امروز در دو فضای واقعی و مجازی زندگی می‌کنیم، گفت: در ایران حدود 50 میلیون نفر به صورت آنلاین کاربر فضای مجازی بوده و از این فضا استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در ادامه افزود: حدود 30 هزار نفر از این کاربران نوجوانان هستند که این واقعیت‌ها ایجاب می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد قدم‌های جدی و جدیدی را بردارند.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه شاهد عزم ملی در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد هستیم لذا با بررسی‌ها، مطالعات و هماهنگی‌ها امروز وزیر کشور جلسه مشورتی را با همه دستگاه‌های فعال و همچنین صاحبنظران در این حوزه برگزار کرده و در خصوص فعال شدن امور مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در فضای مجازی چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که از این پس شاهد فعال شدن بخش پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی باشیم.

مویدی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی‌ها، ساختارها و سازمان‌ها در این زمینه ایجاد شده لذا طبیعی است شهروندان اثربخشی این اقدامات را در آینده نزدیک مشاهده کنند.

وی همچنین از تمامی شهروندان خواست تا ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه را در خصوص فصل جدید این مبارزات و پیشگیری‌ها در فضای مجازی یاری و همفکری کنند تا بیش از پیش شاهد اثربخشی این اقدامات در این حوزه باشیم.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: برای موفقیت در پیشگیری از اعتیاد باید بر فرهنگ‌سازی، ارتقاء، شناخت و همچنین آگاهی رسانی برنامه ریزی کنیم.

مویدی در خصوص درمان اعتیاد نیز اظهار کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بعضی از داروهای غیر مجاز تحت عناوین مختلف در فضای مجازی به مردم معرفی می‌شوند که نیاز است در زمینه درمان معتادین نیز فعال شده و به شیوه صحیح و استاندارد، داروهای مجاز را معرفی و در این زمینه موثر عمل کنیم.

وی همچنین در خصوص مقابله با اعتیاد نیز عنوان کرد: طبیعی است که برخی از قاچاقچیان از فضای مجازی استفاده کرده و برخی افراد را مورد هدف خود قرار می‌دهند اما در حال حاضر با همکاری پلیس فتا و همچنین پلیس مبارزه با مواد مخدر این عرصه را برای این افراد تنگ و ناامن خواهیم کرد.

جمع آوری معتادین متجاهر از اولویت‌های سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر است

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در خصوص جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر نیز اظهار کرد: جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر از اولویت‌های سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر است؛ به این ترتیب ظرفیت جدیدی را در تهران برای جانمایی این معتادین با در نظر گرفتن همه جوانب و بخش‌های جدیدی که برای نگهداری از معتادین متجاهر لازم است، طراحی کرده‌ایم.

مویدی در ادامه درباره زمان انتشار نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نیز گفت: شیوع شناسی اعتیاد یک اقدام علمی بوده و هر اقدام علمی باید برآیندهای علمی و دقیق خود را طی کند و به همین ترتیب به محض تکمیل این فرایندها در این طرح اولین کسانی که از نتایج آن مطلع می شوند شهروندان و رسانه‌ها خواهند بود. مردم در این زمینه محرم ما هستند و ما نمی‌خواهیم آمار نادرست و غلط به آنها بدهیم. به همین ترتیب در اولین فرصت نتایج شیوع شناسی اعتیاد را اعلام خواهیم کرد.

در جلسه مشورتی امروز که در مجتمع شقایق تهران برگزار شد علاوه بر دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین سردار علی مویدی جانشین وی و سایر مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، هاشمی استاندار تهران، دین پرست معاون وزیر کشور، الهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور و سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، سردار هادیان فر رئیس پلیس فتا، دکتر ایازی معاون وزیر بهداشت و ... نیز حضور داشته و چگونگی مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در فضای مجازی را بررسی کردند.