۰ نفر

فرار از تنهایی بعد از دلشکستگی

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۵۲
کد خبر: 141569
فرار از تنهایی بعد از دلشکستگی

جوانان بسیاری از وابستگی عمیقی که به طرف مقابل خود دارند، گلایه دارند و احساسات تلخی را تجربه می کنند و به اصطلاح دچار «شکست عشقی» شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خراسان، هرچند تعریف یکسانی از عشق وجود ندارد؛ ولی شکست عشقی تقریبا برای همه روشن است؛ چیزی شبیه سوگ. آنقدر گاهی برای فرد سخت است که تصور می کند یکی از عزیزترین افراد زندگی اش فوت کرده است. فرآیند شکست عشقی هم تقریبا شبیه فرآیند سوگ است که با هیجانات شدید از جمله غم، یاس، ناامیدی و خشم همراه می شود.

 

بهترین راه رفع مشکلات شکست عشقی

بهترین راه حل برای رفع مشکلات مربوط به شکست عشقی پیشگیری است. در این گونه روابط افرادی که شخصیت وابسته دارند بیشتر امکان دارد دچار این حالت شوند، پیشگیری به معنای جلوگیری از به دام افتادن است. اگر فکر می کنید ممکن است وارد رابطه عاطفی کوتاه مدتی شوید که چشم انداز خوب و روشنی ندارد بسیار مراقب باشید. در ادامه توصیه هایی برای دختران و پسرانی که دچار شکست عشقی شده اند به تفکیک ارائه می شود اما قبل از آن به نکته مهمی باید اشاره شود.

 

نباید در رابطه نامتعارف با جنس مخالف توقع تعهد داشت

وارد شدن به یک رابطه با جنس مخالف در جامعه ما نهی شده است و والدین و بزرگ ترها این گونه روابط را به شدت سرکوب می کنند. دلیلش هم این است که هیچ تعهدی در این گونه روابط با وجود ایجاد دلبستگی وجود ندارد، مانند تار عنکبوت سست و ناپایدار است. متاسفانه در این گونه روابط بر خلاف تصور عموم که می گویند «طرفم به من خیانت کرد»، اصلا تعهدی وجود ندارد که خیانت در آن تعریف شود. پس نمی توان انتظار داشت که فرد به رابطه پایبند باشد. تعهد فقط در رابطه زناشویی آن هم با عقد قرارداد و ایجاد ضمانت وجود دارد نه در یک رابطه نامتعارف ناپایدار. رابطه با جنس مقابل مانند مصرف مواد است. فردی که به سمت آن می رود ابتدا تصور نمی کند که وابسته شود. دقیقا زمانی متوجه این وابستگی می شود که احساس می کند طاقت دوری طرف مقابل را ندارد و دچار برخی از علایم مانند افسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی، کاهش وزن، گوشه گیری و. .. می شود.

 

توصیه هایی به دختران بعد از شکست عشقی

در این گونه روابط دختران آسیب پذیری بیشتری نسبت به پسرها دارند. بیشتر به دلیل فرار از تنهایی یا با توجه به این که دخترها در یک زمان به ندرت به بیش از یک نفر دل می بندند و وابسته می شوند، احتمال این که متحمل ضربات روحی شدیدتر شوند، بیشتر است. با این حال و به محض این که احساس کردید در یک رابطه از طرف یک پسر طرد شده اید، سعی کنید از تنهایی اجتناب کنید و در این رابطه با فردی مورد اعتماد(ترجیحا مشاور) گفت و گو و احساسات خود را بیان کنید. تنهایی باعث می شود مرتب خاطرات گذشته را مرور کنید و افکار منفی و باورهای غیرمنطقی را به ذهنتان راه دهید. مراقب باشید برای فرار از تنهایی وارد رابطه ناسالم دیگری نشوید. یک تجربه تلخ دیگر می تواند جراحات جبران ناپذیری بر روح و روان یک دختر وارد کند. اگر امکان بازگشت به رابطه وجود دارد قبل از هر اقدامی دوباره این رابطه را مورد تجدید نظر قرار دهید و به آینده آن فکر کنید. از خودتان بپرسید آیا این ارتباط می تواند یک رابطه دراز مدت باشد که به نیازهای من به طور متعهدانه ای پاسخ دهد و به ازدواج ختم شود یا خیر؟ اگر چنین نیست از ورود دوباره به آن خودداری کنید. سعی کنید یکپارچگی روانی خود را حفظ کنید یعنی به جای این که فکر کنید فردی که از شما جدا شده، تمام زندگی تان بوده است به این فکر کنید که او فقط بخشی از زندگی تان بود و قرار نیست با پایان این رابطه زندگی شما هم به پایان برسد.

 

توصیه هایی به پسران بعد از شکست عشقی

هرچند پسرها این ویژگی را دارند که می توانند همزمان با چند نفر ارتباط داشته باشند؛ اما چون بیشترشان نسبت به نیازهای جنس مقابل ناآگاهند، دچار ناکامی می شوند و ضربه می خورند! البته دلیلش این است که به این گونه روابط به دید تفریح و وقت گذرانی نگاه می کنند و کمتر به عاقبت وابستگی‌ها فکر می کنند. روابط کوتاه مدت و ... برایشان بسیار لذت بخش است و تنوع طلبند. با توجه به ویژگی های ظاهری دختران برای داشتن رابطه کوتاه مدت با آن ها به سرعت دلبسته می شوند و درخواست آشنایی می دهند. اگر به عنوان یک پسر دچار شکست عشقی شدید، باز هم سعی کنید از تنهایی اجتناب کنید و در رابطه با احساسات تان با فردی مورد اعتماد صحبت کنید. از شغل و کار به عنوان فرصتی برای خودشکوفایی و فرار از تنهایی بهره ببرید. پرداختن به شغل مورد علاقه می تواند بسیاری از نیازهای وابستگی را در شما برطرف کند. روابط اجتماعی تان را در محیط کار یا فعالیت هایی همچون ورزش گسترش دهید و اگر امکان ازدواج برایتان وجود دارد از آن به عنوان مسیری برای ارضای منطقی نیازهایتان استفاده کنید. ورزش برای پسرها مانند سوپاپ فشار عمل می کند، مسیری برای تخلیه هیجانات و افزایش اعتماد به نفس فراهم می کند و فرصتی است برای ایجاد رابطه با گروه همسالان و پیدا کردن دوستانی که نیازهای اجتماعی شان را برطرف کند.