۰ نفر

چگونه می توان فرزند قدردان داشت؟+ نکات مهم تربیتی

۲۲ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۴۹
کد خبر: 694555
چگونه می توان فرزند قدردان داشت؟+ نکات مهم تربیتی

داشتن فرزند قدردان و سپاسگزار مانند همه خصلب های دیگر نیاز به آموزش دارد مثلا در حضور فرزندتان به سخاوتمندی اشاره ای داشته باشید، با او صحبت کنید، راه های مبتکرانه ای برای ابراز تشکر به او یاد بدهید،عشق را به اشتراک بگذارید و برای قدردانی در زمان خواب برنامه ریزی کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تربیت فرزند قدردان در دنیای امروز کار پیچیده ای به نظر می رسد چرا که بیشتر مراودات انسانی بر پایه داد و ستد بنا شده و کودکان نیز بیش از پیش چشمشان به دستان پدر، مادر و اطرافیان است.

در واقع جایزه گرفتن به هر دلیلی به یک عادت برای اکثر کودکان امروزی تبدیل شده و حس قدردانی و ابراز تشکر کمتر در آنها نمایان است.در دنیای انسان بودن این یک معضل تربیتی به شمار می رود و والدین باید تدبیری برای تقویت حس سپاسگزاری و داشتن فرزندی قدردان داشته باشند.

تشکر کردن یکی از اولین قوانین اجتماعی است که بسیاری از والدین به فرزندان خود می آموزند و دلیل خوبی هم دارد. ما می‌خواهیم فرزندانمان قدردان باشند و همه چیز را بدیهی نگیرند و یادگیری قدردانی می‌تواند روابط، توانایی همدلی و شادی کلی بچه‌ها را بهبود بخشد. اگر به دنبال راه‌هایی برای تقویت حس قدردانی در فرزندان هستید یا می‌خواهید روش‌های معناداری دیگری برای قدردانی فرزندانتان پیدا کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

1. سپاسگزار بودن را ترویج دهید

بچه ها از تماشای والدین خود چیزهای زیادی یاد می گیرند. با گفتن "متشکرم" به آنها نشان دهید که معنای سپاسگزار بودن چیست. از پیشخدمتی که برایتان غذا را سرو می کند، همسایه ای که به فکرتان است، کسی که در را برای شما باز نگه می دارد،تشکر کنید و فرزندان خود را نیز شریک این حس قدردانی کنید. تشکر کردن از کودکان برای انجام کارهای مفید، حتی زمانی که کارهایی مانند کنار گذاشتن اسباب‌بازی‌ها انجام می دهند، رفتار قدرشناسانه را تقویت می کند و اجازه می‌دهد بدانند که از آنها قدردانی شده است.

2. برای کمک کردن پیشقدم باشید

زمانی که مردم (از جمله فرزندانتان!) کارهایی فراتر انتظار انجام می دهند، به آن توجه کنید ،به آنها کمک کنید حتی اگر درخواست کمک نکرده باشند و این روش را برای هر عضوی در خانه به کار بگیرید چرا که فرزندان به خوبی شما را می بینند. با این کار پیامی می فرستید که آنها نیز باید پیش از درخواست کمک دست به کار شوند.

3. درباره قدردانی صحبت کنید

در برخی بچه‌ها، به‌ویژه بچه‌های خردسال یا آن‌هایی که در درک احساسات مشکل دارند، صحبت درباره اینکه چگونه نشان دادن قدردانی باعث ایجاد احساس خوب در دیگران می‌شودکمک کننده است. از فرزندتان بپرسید که وقتی دیگران از او به خاطر انجام کار خوب تشکر می‌کنند چه احساسی دارد و سپس وقتی این کار را نمی‌کنند روی آنها چه تاثیری می گذارد. بررسی احساسات به فرزندان کمک می کند متوجه شوند هر رفتاری چگونه بر دیگران تأثیر می گذارد و درک مزایای عاطفی قدردان بودن را برای آنها آسان تر می کند.

4. راه های جالبی برای تشکر پیدا کنید

راه های زیادی برای نشان دادن قدردانی وجود دارد. اگر فرزندتان  برای صحبت با غزیبه ها راحت نیست یا برای ابراز کتبی احساسات خود مشکل دارد، با او همکاری کنید تا روشی متفاوت برای نشان دادن قدردانی بیابید. او می‌توانند لبخند بزند یا به جای بیان کلامی با کشیدن یک نقاشی  به مادربزرگ نشان دهند که چقدر ژاکت جدید خود را دوست دارد.

5. عشق را به اشتراک بگذارید

بچه ها را تشویق کنید تا به افرادی که به آنها کمک می کنند عشق بدهند، از مربی گرفته تا همسایه تا پاکبان محله و با کلوچه یا کیک های کوچک قدردانی خود را نشان دهند . درست کردن کیک و کلوچه سرگرم کننده است  و به بچه ها کمک می کنند حس اتصال داشتن چقدر شیرین است.

6. مسائل را در چشم انداز قرار دهید

با فرزندان خود در مورد کسانی که کمتر خوش شانس هستند صحبت کنید. آنها را نترسانید و در تاریکی نیز نگه ندارید. درک این نکته که همه مزایا و امکانات یکسانی ندارند به آنها کمک می کند تا نسبت به دیگران مهربانی داشته و از امتیازات خود قدردانی کنند.

7. اجازه دهید بچه ها انتخاب کنند

کودکان را تشویق کنید تا علایق خود را به عمل تبدیل کنند. خواه برای جمع‌آوری کمک مالی در مدرسه، پخت و پز یا عضویت در خیریه، ابراز علایق و استفاده از مهارت‌هایشان برای یک هدف خوب راهی عالی برای تقویت اعتماد به نفس و دادن فرصت برای بازپرداخت در همان زمان است.

8. با هم شریک شوید

مکان‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید با هم داوطلب شوید یا به فرزندتان اجازه دهید یک موسسه خیریه برای کمک‌های مالی انتخاب کند. بخشش و قدردانی دست به دست هم می دهند و انجام آن به عنوان خانواده همه را به هم نزدیکتر می کند تا با یکدیگر خاطرات خوبی بسازند.

9. قدردانی را بخشی از زمان خواب قرار دهید

هنگامی که فرزندان به رختخواب می روند، از آنها بخواهید سه چیز را به شما بگوید که موجب سپاسگزاری آنها طی روز گذشته است. حتی اگر روز بدی را سپری کرده باشند، به آنها و شما کمک خواهد کرد که هر روز را با یک نکته مثبت به پایان برسانند.

10. به بچه ها اعتبار بدهید

به این واقعیت توجه داشته باشید که فرزندان باید روش خاص خود را برای ابراز قدردانی داشته باشد، حتی اگر با انتظارات شما مطابقت ندارد. بچه های مختلف به روش های مختلف ارتباط برقرار می کنند. برای مثال، ممکن است در آغوش کشیدن جهت قدردانی و تشکر برای فرزندتان راحت تر از تشکر شفاهی باشد، یا شاید قدردانی خود را با کمک کردن در خانه یا کشیدن نقاشی برای شما نشان دهد. هماهنگ کردن با روش منحصربه‌فرد فرزندتان برای شکرگزاری، به او این امکان را می‌دهد که بداند حتی زمانی که روش‌های جدیدی را برای قدردانی یاد می‌گیرد، او را شخصی متفکر می بینید.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان