۰ نفر

چرا کودکم تب می کنه؟ / علت ها و راه های درمان تب کودک چیست؟

۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۲۳
کد خبر: 677736
چرا کودکم تب می کنه؟ / علت ها و راه های درمان تب کودک چیست؟

تب در کودکان بسیار شایع است. تقریباً هر کودکی یک بار تب می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛چالش والدین این است که بدانند کی باید نگران شوند. در این مرور موضوعی درباره تعریف تب کودک، چگونگی اندازه گیری دقیق دمای کودک، نحوه و زمان درمان تب و علائم و علائمی که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد بحث خواهیم کرد.

تب کودک پاسخی طبیعی به انواع بیماری هاست که شایع ترین آنها عفونت است. تب هنگامی اتفاق می افتد که دمای بدن به دلیل بازنشانی درجه حرارت بدن روی یک دمای بالاتر از حد معمول، افزایش می یابد. توجه کنید که تب بالا می‌تواند مشکلات جدی را برای کودک به‌وجود بیاورد بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت تب بالا و ادامه دار کودک حتما به بهترین متخصص اطفال مراجعه کنید.

تعریف تب در کودکان

به دلیل تغییر طبیعی دمای بدن، هیچ عدد واحدی وجود ندارد که بتوان به عنوان تب تعریف کرد. به طور کلی تب به معنی دمای بالاتر از  (۳۸ درجه سانتیگراد) است. بسته به این که چگونه دمای بدن کودکتان را اندازه گیری می کنید – از طریق دهان، زیر بغل، گوش، پیشانی یا مقعد – ممکن است اعداد اندکی متفاوت به دست اندازه گیری دمای زیر بغل، گوش و پیشانی آسانتر از اندازه گیری دمای دهان یا مقعد است اما این اندازه گیری ها دقیق نیستند ون ممکن است در برخی کودکان نیاز باشد دمای دهانی یا مقعدی نیز برای تأیید آنها به کار برده شوند.


دلایل تب در کودکان

عفونت شایع ترین علت تب کودک است. بیماری های رایج ویروسی و باکتریایی بیشترین بیماری هایی هستند که باعث تب می شوند. این بیماری ها شامل موارد زیر می شوند:

    سرماخوردگی

    گاستروانتریت

    عفونت های گوش

    خروسک

    التهاب مجاری هوایی (برونشیول ها)

    عفونت های مجرای ادراری

شواهد علمی کمی برای اثبات این باور وجود دارد که دندان در آوردن باعث تب می شود. اگرچه نادیده گرفتن این مفهوم به طور کامل دشوار است، اما همیشه باید به دنبال دلایل دیگر تب بود و دمای بالاتر از (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) هرگز نباید به دندان در آوردن نسبت داده شود.

پیچاندن کودک زیر سه ماه در لباس یا پتوی زیاد می تواند درجه حرارت کودک را اندکی افزایش دهد. با این وجود دمای مقعدی (۳۸.۵ درجه سانتیگراد) یا بالاتر به احتمال زیاد مربوط به پوشاندن زیاد نیست و باید مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از واکسیناسیون های دوران کودکی می توانند باعث تب شوند. بسته به نوع واکسیناسیون، زمان تب متفاوت است.

چگونه می توانم دمای بدن کودک خود را اندازه گیری کنم؟

دماسنج های شیشه ای در مقابل دماسنج های دیجیتال – دماسنج های دیجیتال ارزان قیمت ترین، در دسترس ترین و دقیق ترین روش برای اندازه گیری دما هستند. انواع مختلف آنها نیز موجود است.

دماسنج های شیشه ای حاوی جیوه، به دلیل خطر احتمالی قرار گرفتن در معرض جیوه (که سمی است) در صورت شکستن، توصیه نمی شوند. اگر دماسنج دیجیتال در دسترس نباشد حتما قبل از استفاده، دماسنج شیشه ای را با دقت «رو به پایین تکان دهید». دستورالعمل دفع دماسنج‌های حاوی جیوه بصورت آنلاین موجود است.

انواع دیگر دماسنج ها از جمله دماسنج های نوار پلاستیکی و پستانکی نیز موجود هستند. با این حال اینها به اندازه دماسنج های دیجیتال دقیق نبوده و توصیه به استفاده از آنها نمی شود.

کجا دما را اندازه بگیریم – بهترین روش برای اندازه گیری دمای کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای کودکانی که با روش درست می توانند دماسنج را زیر زبان نگه دارند (معمولاً کودکان بزرگتر از چهار یا پنج سال)، دما را می توان با دقت در ناحیه دهان اندازه گیری کرد. برای نوزادان و کودکانی که نمی توانند دماسنج را زیر زبان نگه دارند، درجه حرارت را می توان در زیر بغل اندازه گیری کرد. اگر دمای زیر بغل بیش از (۳۷.۲ درجه سانتیگراد) باشد و این نگرانی وجود داشته باشد که کودک بیمار باشد، ممکن است نیاز به اندازه گیری دمای مقعدی باشد. دمای مقعدی برای نوزادان از بدو تولد تا سه ماهگی نیز مناسب است. در بیمارستان معمولاً قبل از تصمیم گیری های پزشکی (مثلاً انجام آزمایش)، درجه حرارت مقعدی را اندازه می گیرند.

دمای اندازه گیری شده در گوش یا روی پیشانی نیز دقت کمتری نسبت به اندازه گیری دمای دهانی یا مقعدی دارد و ممکن است نیاز به تأیید توسط یکی از این روش ها داشته باشد.

تخمین دمای کودک با لمس پوست کودک دقیق نیست. به این درجه حرارت لمسی می گویند و بسیار وابسته به دمای فردی است که پوست کودک را لمس می کند.

تب در کودکان از راه‌های اندازه گیری دمای بدن کودک می‌توان به دمای مقعد، دهان، زیربغل و گوش اشاره کرد

نحوه اندازه گیری دما

دمای مقعدی

کودک یا نوزاد باید بر روی شکم روی پای فرد دراز بکشد. مقدار کمی ژل (به عنوان مثال وازلین) را تا انتهای دماسنج بمالید. دماسنج را به آرامی وارد مقعد کودک کنید تا زمانی که نوک نقره ای دماسنج قابل مشاهده نباشد (یک چهارم تا یک دوم اینچ در داخل مقعد). دماسنج را در جای خود نگه دارید. دماسنج شیشه ای دو دقیقه زمان نیاز دارد اما بیشتر دماسنج های دیجیتال به کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارند.

دمای دهانی

اگر کودک در ۳۰ دقیقه گذشته غذا یا نوشیدنی گرم یا سرد مصرف کرده است، دما را در دهان او اندازه گیری نکنید. دماسنج را با آب خنک و صابون تمیز کنید و سپس آبکشی نمایید. نوک دماسنج را زیر زبان کودک به سمت پشت قرار دهید. از کودک بخواهید که دماسنج را با لب خود نگه دارد. لب ها باید دور دماسنج بسته نگه داشته شوند. دماسنج شیشه ای تقریباً سه دقیقه زمان نیاز دارد ولی بیشتر دماسنج های دیجیتال به کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارند.

دمای زیر بغل

نوک دماسنج را در زیر بغل خشک کودک قرار دهید. دماسنج را با نگه داشتن آرنج کودک در مقابل سینه به مدت چهار تا پنج دقیقه در محل خود نگه دارید.

دمای گوش

دماسنج های گوش به اندازه دماسنج های مقعدی یا دهانی دقیق نیستند. اگر کودک در یک روز سرد در خارج از خانه بوده است، ۱۵ دقیقه قبل از اندازه گیری دمای گوش صبر کنید. وجود لوله های گوش یا عفونت در گوش روی دقت اندازه گیری دمای گوش اثری ندارد.

برای اندازه گیری دقیق دما در گوش، والدین باید قبل از وارد کردن دماسنج، گوش بیرونی کودک را به سمت عقب بکشند. پروب گوش دماسنج را تقریباً دو ثانیه در گوش کودک نگه دارید.

دمای شریان تمپورال

دمای شریان تمپورال را می توان با وسیله ای که بر روی پیشانی و جلوی گوش قرار دارد (دماسنج تماسی) یا دماسنجی که دما را بدون لمس کردن کودک و با استفاده از یک سنسور مادون قرمز (غیر تماسی) اندازه گیری می کند، تعیین کرد. این دستگاه ها به اندازه دمای مقعدی یا دهانی دقیق نیستند اما ممکن است برای غربالگری تب در کودکان بزرگتر از چهار سال استفاده شود.

تب کودک

آیا باید تب کودکم را درمان کنم؟

جوانب مثبت و منفی در مورد درمان تب وجود دارد. تب ممکن است در مبارزه با عفونت نقش داشته باشد اما می تواند کودک را نیز ناراحت کند. بالا بودن تب کودک همیشه بهترین نشانگر این که آیا کودک نیاز به معالجه و یا ارزیابی دارد یا خیر نیست. درعوض توجه به نحوه رفتار و ظاهر کودک است که اهمیت دارد. تب معمولاً با علائم دیگری همراه است. برخی از این علائم حتی اگر تب وجود نداشته باشد نیاز به ارزیابی توسط مراقبت کنندگان حیطه درمان دارد. جدول، فهرستی از برخی از این علائم را نشان می دهد.

در بیشتر موارد کودک مبتلا به تب قابل مراقبت و / یا درمان در خانه است. با این حال والدین باید بدانند که کودک چه زمانی باید توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بررسی شود، چه زمانی باید تب را درمان کرد و چه زمانی منطقی است که از کودک بدون درمان تب مراقبت کنیم.

راهنماهای ارائه شده در زیر دستورالعمل‌های کلی است که برای هر شرایطی کاربرد ندارد. والدینی که سوالی در مورد فرزند خود دارند یا نگران وی هستند برای مشاوره باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندشان تماس بگیرند.

توصیه به بررسی می شود – باید در موارد زیر با ارائه دهنده خدمات درمانی مشورت کنید:

    نوزادان با سن کمتر از سه ماه که دمای مقعدیشان بالاتر از  (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است، بدون توجه به ظاهر نوزاد (مثلاً حتی نوزادان با ظاهر خوب نیز باید بررسی شوند). این بیماران تا زمانی که با پزشک معالج خود مشورت نکنند، نباید داروهای تب (مثلاً استامینوفن) دریافت کنند.

    کودکان بین سه ماه تا سه سال که دمای مقعدیشان برای بیش از ۳ روز (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است یا اینکه بیمار به نظر می رسند (مثلاً عصبی، پرخاشگر و عدم نوشیدن مایعات)

    کودکانی ۳ تا ۳۶ ماهه که دمای مقعدی‌شان ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.

    کودکان در هر سنی که دمای دهانی، مقعدی، پرده صماخ گوش یا پیشانی آنها ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) یا بالاتر یا دمای زیر بغل آنها ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد.

    کودکان در هر سنی که تشنج همراه با تب دارند. تشنج همراه با تب، تشنجی است که وقتی دمای بدن کودک (بین شش ماه تا شش سال) بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) باشد، رخ می دهد.

    کودکان در هر سنی که بیش از هفت روز دچار تب های مکرر شوند، حتی اگر تب فقط چند ساعت طول بکشد.

    کودکان در هر سنی که تب داشته و بیماری مزمنی مانند بیماری های قلبی، سرطان، لوپوس یا کم خونی داسی شکل دارند.

    کودکانی که به همراه تب همچنین دچار بثورات پوستی جدید می شوند.

تب در کودکان از جمله‌های داروهای مورد استفاده برای درمان تب در کودکان استامینوفن است

توصیه به درمان تب در کودکان

اگر کودک مشکل پزشکی زمینه ای، از جمله بیماری های قلب، ریه، مغز یا سیستم عصبی داشته باشد درمان تب توصیه می شود. در کودکانی که در گذشته تشنج همراه با تب داشته اند، درمان تب از تب پیشگیری نکرده است اما هنوز یک احتیاط معقول است.

اگر کودک احساس ناراحتی کند درمان تب می تواند کمک کننده باشد، با اینکه لازم نیست.

عدم نیاز به درمان تب در کودکان

در بیشتر موارد، درمان تب کودک ضروری نیست. کودک بزرگتر از سه ماه که درجه حرارت مقعدی کمتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) داشته ولی با این حال سالم است و عملکرد طبیعی دارد، نیازی به درمان تب ندارد.

روش‌های درمانی تب در کودکان

داروها – موثرترین روش برای درمان تب در کودکان، استفاده از دارویی مانند استامینوفن (نام تجاری نمونه: Tylenol) یا ایبوپروفن (نمونه های نام تجاری: Advil ، Motrin) است. این روشهای درمانی می توانند ناراحتی کودک را کاهش داده و دمای بدن وی را ۲ تا ۳ درجه فارنهایت (۱ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد) کاهش دهند. آسپرین به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری، برای کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

استامینوفن ممکن است هر چهار تا شش ساعت در صورت نیاز داده شود اما نباید در یک دوره ۲۴ ساعته بیش از پنج بار تجویز شود. استامینوفن را نباید در کودکان زیر سه ماه بدون مشورت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده کرد. دوز استامینوفن باید براساس وزن کودک (نه سن او) محاسبه شود.

ایبوپروفن را می توان هر شش ساعت یکبار داد. ایبوپروفن نباید در کودکانی که سن آنها کمتر از شش ماه است استفاده شود. دوز ایبوپروفن باید بر اساس وزن کودک (نه سن او) محاسبه شود.

دادن استامینوفن و ایبوپروفن با هم یا به صورت یک روز در میان، شانس دادن دوز اشتباه از هر یک از این داروها را افزایش می دهد و به صورت روتین توصیه نمی شود.

داروهای کاهش دهنده تب فقط باید در صورت نیاز مصرف شوند و پس از برطرف شدن علائم ناراحت کننده، باید قطع شوند.

افزایش مصرف مایعات – تب داشتن می تواند خطر کم آبی را در بدن کودک افزایش دهد. برای کاهش این خطر والدین باید کودک خود را تشویق به نوشیدن مقدار کافی مایعات کنند. ممکن است کودکان مبتلا به تب احساس گرسنگی نکنند و لازم نیست آنها را وادار به خوردن کنید. با این حال مایعات مانند شیر (شیرگاو یا شیر مادر)، شیر خشک و آب باید به طور مکرر به وی داده شود. کودکان بزرگتر می توانند ژله، سوپ یا بستنی یخی بخورند. اگر کودک بیش از چند ساعت تمایلی به نوشیدن مایعات نداشته باشد یا نتواند بخورد، والدین باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک مشورت کنند.

استراحت – تب داشتن باعث می شود که بیشتر کودکان احساس خستگی و درد بدن داشته باشند. در این مدت والدین باید کودک خود را تشویق کنند تا هر اندازه که می خواهد استراحت کند. اگر کودک شروع به بهبودی کند، لازم نیست وی را مجبور به خوابیدن یا استراحت کنید. اگر دمای بدن کودک به مدت ۲۴ ساعت در حالت نرمال قرار گیرد، کودک می تواند به مدرسه یا سایر فعالیت هایش برگردد.

حمام بردن و لیف کشیدن – لیف کشیدن به اندازه داروهای تب برای بدن مؤثر نیست و به طور کلی توصیه نمی شود. بدین منظور نباید از الکل استفاده کرد چرا که ممکن است در صورت جذب پوستی، ایجاد مسمومیت نماید.

تب کودک