۰ نفر

کرملین: روابط با آمریکا در وضعیت وخیمی است

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵
کد خبر: 706841
 کرملین: روابط با آمریکا در وضعیت وخیمی است

کاخ کرملین به دنبال متهم کردن روسیه به ساقط کردن پهپاد آمریکایی ریپر بر فراز دریای سیاه اعلام کرد که روابط با واشنگتن در وضعیت وخیمی قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز چهارشنبه گفت که هیچ ارتباط سطح بالایی با واشنگتن در مورد حادثه سقوط پهپاد وجود نداشته و وی چیزی برای اضافه کردن به بیانیه وزارت دفاع روسیه ندارد.

پسکوف درباره روابط با آمریکا ابراز داشت که روابط دو جانبه در پایین‌ترین سطح و در وضعیت اسفناکی قرار دارد. وی با اینحال تاکید کرد که روسیه هرگز گفتگوی سازنده را رد نکرده و در حال حاضر نیز رد نمی‌کند.

ک مقام پنتاگون شب گذشته اعلام کرد: یک فروند جنگنده روسی از نوع سوخو-27 با یک پهپاد آمریکایی MQ-9 بر فراز دریای سیاه برخورد کرد و سرنگون شد.

مرکز فرماندهی آمریکا در اروپا طی گزارشی اعلام کرد این پهپاد پس از برخورد در آب های بین‌‌المللی سقوط کرده است.

ارتش آمریکا مدعی شد دو فروند جنگنده سوخو روسی اندکی قبل از این حادثه، با انجام مانورهای "ناامن"، سعی در تخلیه سوخت پهپاد داشته‌اند تا بتوانند این پهپاد را از کار بیاندازند. در همین حین یکی از جنگنده ها، بال پهپاد را جدا کرده و باعث سرنگونی و سقوط آن به دریای سیاه شده است.

این حادثه نخستین تقابل مستقیم دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت گسترده آمریکا از کی یف است.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه هر گونه برخورد جنگنده خود با پهپاد آمریکایی را رد و سقوط آن را ناشی از انجام مانورهای سریع و خطرناک دانسته است. وزارت دفاع روسیه مدعی شد که این پهپاد در نزدیکی شبه جزیره کریمه و به سمت مرزهای روسیه شناسایی شده است.

در پی این حادثه وزارت خارجه آمریکا آناتولی آناتونوف سفیر روسیه در واشنگتن را احضار کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت سنا اقدام روسیه در منهدم کردن پهپاد آمریکایی را وقیحانه و خطرناک خواند. سناتور لیندسی گراهام نیز درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد. سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد که روسیه خواهان تقابل و درگیری با هیچ کشوری نیست.