۰ نفر

گفت و گوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره توافق هسته ای ایران

۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 683227
 گفت و گوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره توافق هسته ای ایران

وزیر امور خارجه قطر امروز سه شنبه گفت که در دیدار با همتای آمریکایی خود در شهر دوحه درباره توافق هسته ای ایران رایزنی کرده است و دیپلماسی را بهترین ابراز تعامل می داند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در دوحه گفت:گفت‌وگوی راهبردی قطر و آمریکا بستر مهمی در روابط دو کشور است.

وی افزود: ما درباره تحولات توافق هسته ای ایران و مسائل عراق، لیبی، افغانستان و مسئله فلسطین بحث و گفت وگو کردیم.

وزیر خارجه قطر گفت: در حال حاضر در حال بررسی گزارش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم و معتقدیم که دیپلماسی بهترین ابراز برای تعامل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جام جهانی خاطرنشان کرد: از تلاش‌های آمریکا برای حمایت از قطر در میزبانی جام جهانی و برگزاری مسابقات تشکر می‌کنیم.

محمد بن عبد الرحمن ادامه داد: دولت قطر پس از موفقیت در گرفتن میزبانی جام جهانی اصلاحاتی انجام داد و انتقادات از قبل مطرح شده بود. کشور قطر و ملت آن از همه استقبال می‌کنند و ما شادی میزبانی جام جهانی را در چشمان مردم می‌بینیم.

وزیر خارجه قطر همچنین تصریح کرد: جام جهانی دلیل اصلی اصلاحات نبود، بلکه دلیل آن دیدگاه امیر قطر بود. جام جهانی یک محرک برای اصلاحات در قطر است و یک چشم انداز ملی برای همگام شدن با تغییرات جهانی در قطر وجود دارد.

بلینکن: با قطر درخصوص حل اختلافات منطقه ای مشارکت می کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اتهامات واهی دیگر مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با جنگ در اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد: گزارش ها درباره تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آنها در اوکراین امری نگران کننده است.

بلینکن گفت: برهه فعلی اوج روابط قطر و آمریکا است و ما در منطقه و فراتر از آن برای حل اختلافات، پایان دادن به درگیری‌ها و تعمیق روابط اقتصادی با یکدیگر مشارکت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: از تصمیم امیر قطر برای افزایش تولید گاز طبیعی استقبال می‌کنیم و به این کشور برای میزبانی اولین جام جهانی در منطقه تبریک می‌گوییم.

بلینکن ادامه داد: امروز تفاهمنامه‌ای را با قطر در زمینه مقابله با قاچاق انسان امضا کردیم و ایالات متحده از همکاری قطر در پرونده افغانستان به عنوان متحد واشنگتن در خارج از ناتو سپاسگزار است.

این مقام آمریکایی افزود: قطر نقش پیشرو در هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در سراسر جهان و همچنین در زمینه انرژی دارد و دوحه و واشنگتن در حال همکاری نزدیک روی چندین موضوع از قبل از جام جهانی و همچنین پس از مسابقات هستند.

بلینکن در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: روسیه با نقض منشور سازمان ملل متحد به اوکراین حمله کرده است.