۰ نفر

امیرعبداللهیان:

بار دیگر از آژانس سوء استفاده کردند، اقدام متقابل می کنیم

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 682266
بار دیگر از آژانس سوء استفاده کردند، اقدام متقابل می کنیم

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عمانی خود گفت: آژانس اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای آمریکا، قطعنامه‌ای را علیه ایران روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوء استفاده کردند. اقدام متقابل را انجام خواهیم داد.

اقتصادآنلاین _پرستو بهرامی راد؛ سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان که به تهران سفر کرده و در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی دیدار کرد.

بعد از این دیدار دو وزیر خارجه در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند. امیرعبداللهیان در این نشست بیان کرد: آخرین توافقات آقای رئیسی و سلطان عمان را در آخرین دیدار روسا مورد بررسی قرار دادیم. تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق را ارج می‌نهیم.

وزیرخارجه اشاره کرد : معتقدیم کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند. حضور نیروهای خارجی نظامی در منطقه را تهدید صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و باور داریم نیروهای خارجی نظامی امروز به یک تهدید مخصوصا تهدیدی برای امنیت انرژی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده‌اند. در حال حاضر تعداد زیادی از شناورهای بدون سرنشین متعلق به کشورهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان در حال تردد هستند.

وی در ادامه گفت: در روزها و هفته های گذشته دشمنان ایران با سوء استفاده از احساسات پاک مردم تلاش کردند وضعیت و محیط داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و تا جایی پیش رفت که حملات تروریستی در شیراز و ایذه باعث شهادت جمعی از هموطنان شد. ضمن تسلیت به خانواده‌ها این حوادث را محکوم و در راستای فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه مردم ایران می‌دانیم.

در خصوص وضعیت آتش بس در یمن امیرعبداللهیان تصریح کرد:‌مردم یمن شرایط اسفباری را پشت سر می‌گذارند. آتش بس در یمن تمدید نشد و امیدواریم نسبت به استمرار آتش بس و رفع کامل محاصره انسانی صورت بگیرد. مقاومت مردم یمن در سال‌های گذشته در مقابل اشغال خارجی ستودنی است.

وزیر خارجه در خصوص قطعنامه شورای حکام بیان کرد: آژانس اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند درباره همکاری نیرومندتر ایران  وآژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای با گروسی انجام دادند. ولی در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای آمریکا، قطعنامه‌ای را علیه ایران روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوء استفاده کردند. اقدام متقابل را انجام خواهیم داد.

سید بدر البوسعیدی در این نشست گفت: همیشه عمان سیاست همکاری مثبت را اتخاذ کرده و از همه تلاش‌ها برای تامین امنیت و صلح منطقه، حمایت می‌کند. باید با این روحیه همکاری کنیم تا امنیت کشتیرانی را در دریا‌ی‌ها و در منطقه خود تامین کنیم و همچنین ایمنی حرکت تجاری و اقتصادی که در نهایت به نفع ملت‌های ما خواهد بود و به شراکت‌ها و روابط خارجی ما خدمت خواهد کرد.

وزیر خارجه عمان بیان کرد: چالش‌های بسیار و بحران‌ها و اختلافات زیادی وجود دارد ولی معتقدیم تنها راه برای حل این مشکلات و چالش‌ها فقط گفت‌وگو و تفاهم است و اینکه به بحث و بررسی بگذاریم و راه‌های مسالمت آمیز را در پیش بگیریم. هرگونه اعمال خشونت بار و تروریستی را رد می‌کنیم و باید دلایل این اعمال خشونت را پیگیری کنیم.

وی در آخر اظهار کرد:‌ به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد برای تعامل مثبت که مبتنی بر منشور ملل متحد باشد.