۰ نفر

حمایت نماینده اروپا از قطعنامه پیشنهادی علیه ایران

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 682009
حمایت نماینده اروپا از قطعنامه پیشنهادی علیه ایران

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام از قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی و آمریکا علیه ایران حمایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، استفان کلمنت، نماینده هیأت اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطعنامه پیشنهادی فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا علیه ایران حمایت کرد.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی خارجی اتحادیه اروپا، او در این باره گفت: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو با یادآوری قطعنامه‌های تصویب شده در ژوئن ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲ قویا از قطعنامه پیشنهادی فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا حمایت کرده و از سایر اعضای شورای حکام می‌خواهند از آن حمایت کنند. اقدام اساسی ایران اکنون برای حفظ یکپارچگی رژیم حفاظتی آژانس اتمی ضروری و فوری است».

او مدعی شد: «در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز مجدداً تکرار می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی این مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده رادیواکتیو که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست. اتحادیه اروپا همچنان نگران است که آژانس نتواند صحت اطلاعیه‌های ایران را تحت توافق پادمانی ان‌پی‌تی تایید کند، مگر تا زمانی که ایران توضیحات فنی معتبری ارائه کند.»

کلمنت در عین حال مدعی شد: «توجه داشته باشیم که ایران موافقت کرده تا تعامل خود با آژانس را برای حل‌ و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده از سر بگیرد و انتظار می‌رود که یک دیدار فنی در تهران قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شود. ما از ایران می‌خواهیم که از این فرصت جدید برای ارائه توضیحات فنی معتبر مورد انتظار از جمله دسترسی به مکان‌ها و مواد و نیز نمونه‌گیری در صورت لزوم استفاده کند».

روز گذشته آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال میلادی جاری و در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز بکار کرد.

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می‌شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

همچنین قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. در پیش‌نویس این قطعنامه بر «نگرانی عمیق» شورای حکام نسبت به مشکلات حل نشده ناشی از آنچه «فقدان همکاری کافی از سوی ایران» خوانده شد، تاکید شده است.

در قطعنامه پیشنهادی که بخش‌هایی از آن را رویترز منتشر کرده، آمده است: «ضروری و فوری است که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و... بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد».

روز گذشته نیز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی خبری اعلام کرد امیدوار است اواخر ماه جاری با مقامات کشورمان در خصوص پایان دادن به «بن‌بست اورانیوم یافت شده در مکان‌های اعلام نشده» دیدار داشته باشد.

این در حالی است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد کار روتین ایران و آژانس ادامه داشته و ایران «هیچ مشکلی با پادمانی آژانس ندارد».

او همچنین در خصوص سفر مقامات آژانس به ایران گفت: «فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست؛ موضوع حائز اهمیت این است که وزارت خارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است».