۰ نفر

آلمان و ایسلند خواستار برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره ایران شدند

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 680593
 آلمان و ایسلند خواستار برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره ایران شدند

آلمان و ایسلند در اقدامی ضد ایرانی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران یک نشست برگزار کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آلمان و ایسلند روز جمعه در نامه‌ای رسمی به شورای حقوق بشر سازمان ملل از این نهاد خواستند تا یک جلسه ویژه برای آنچه وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران، به‌ویژه درخصوص زنان و کودکان عنوان کرده‌اند، تشکیل دهد.

احتمال دارد که شورای حقوق بشر سازمان ملل این جلسه را روز ۲۴ نوامبر (۲۸ آبان‌ماه) برگزار کند.

برای برگزاری چنین نشستی‌ می‌بایست دست کم یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر از این درخواست حمایت کنند. به نظر می‌رسد که باتوجه به طرح آن از سوی آلمان با حمایت کافی مواجه شود.

 آمریکا و برخی کشورهای غربی در طول هفته‌های گذشته بارها تلاش کرده‌اند به بهانه حمایت از آنچه اعتراضات مسالمت‌آمیز عنوان می‌کنند در امور داخلی کشورمان دخالت کنند و برای دستیابی به این هدف خود همواره موضوع حقوق بشر و به‌ویژه حمایت از حقوق زنان را دستاویز قرار داده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با دبیرکل سازمان ملل از مواضع و اقدامات غیرسازنده این کشورها به شدت انتقاد کرد و گفت: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودی از دولت های غربی با سوءاستفاده از مطالبات مسالمت‌آمیز در ایران، اقدام به تشویق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف در فضای مجازی و رسانه‌ای کردند، که در نتیجه سبب کشتار  پلیس و ناامنی در ایران شدند، تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش مهیا ساختند.

امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار دوگانه برخی دول غربی، تلاش آنان جهت برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را اقدامی مردود دانست و تاکید کرد: نشست شورای حقوق بشر برای دولتهایی که مروج خشونت و ترور هستند، باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در اغتشاشات اخیر نیز عمیقا خویشتنداری به خرج داده است.

وی همچنین نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان سازمان ملل نیز با اشاره به وظایف شورای حقوق بشر، هر گونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را مردود خواند.