۰ نفر

کره جنوبی: پرتاب موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی با شکست مواجه شده است

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 678565
کره جنوبی: پرتاب موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی با شکست مواجه شده است

کره شمالی امروز (پنجشنبه) چندین موشک بالستیک از جمله یک موشک بالستیک قاره‌پیما که گویا با "شکست" مواجه شده را شلیک کرد؛ اقدامی که باعث شد هشداری برای شهروندان شمال و مرکز ژاپن مبنی بر رفتن به پناهگاه منتشر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی‌رغم هشدار اولیه دولت کره شمالی مبنی بر عبور موشک بالستیک قاره پیما از ژاپن، اما توکیو اعلام کرد که چنین چیزی صحت ندارد.

مقامات در کره جنوبی و ژاپن گفتند که این موشک احتمالا موشک بالستیک قاره‌پیما بوده – که دوربردترین سلاح کره شمالی محسوب می‌شود و برای حمل کلاهک هسته‌ای به آن سوی کره زمین طراحی می‌شود-.

خبرگزاری یونهاپ بدون اشاره به جزئیات گزارش داد که مقامات کره جنوبی معتقدند که "این موشک بالستیک قاره‌پیما در هنگام پرواز با شکست مواجه شده است." سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی از تایید شکست احتمالی خودداری کرد.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن گفت که دولت این کشور رد این موشک بر فراز دریای ژاپن را گم کرده و همین امر موجب شده تا اطلاعیه خود مبنی بر پرواز بر فراز ژاپن را تصحیح کند.

به گفته مقامات آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی در سال جاری میلادی "چندین آزمایش ناموفق موشک بالستیک قاره پیما" داشته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای عنوان داشت: «ایالات متحده، پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما کره شمالی را محکوم می‌کند. این پرتاب نقض آشکار چندین قطعنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد است. همچنین، این پرتاب نشانگر تهدیدی از سوی تسلیحات غیرقانونی کره شمالی است.»

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و تیم امنیت ملی او در حال ارزیابی موقعیت هستند. آمریکا تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت انجام خواهد داد.»

کره شمالی همچنین دست کم دو موشک بالستیک کوتاه برد را پرتاب کرد. این پرتاب‌ها درست یک روز پس از آن انجام شد که کره شمالی حداقل ۲۳ موشک را تنها در یک روز شلیک کرد. کره شمالی همچنین در پرتاب‌های دیروزش برای اولین بار موشکی را به نزدیکی ساحل کره جنوبی شلیک کرد.

وزارت امور خارجه سئول اعلام کرد که چو هیون دونگ، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی امروز طی تماسی با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، پرتاب‌های موشکی کره شمالی را به عنوان "اقدامی غیراخلاقی" محکوم کرد.

به گفته وزیر دفاع ژاپن، اولین موشک تا ارتفاع حدود ۲۰۰۰ کیلومتری و برد ۷۵۰ کیلومتری پرواز کرد و الگوی پروازی آن به صورتی بود که از پرواز بر فراز کشورهای همسایه جلوگیری شود.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن چند دقیقه پس از پرتاب موشکی کره شمالی عنوان داشت: «قطعا پرتاب‌های موشکی که توسط کره شمالی تکرار می ‌شود، قابل بخشش نیست.»

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که موشک بلند برد کره شمالی از حوالی پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی شلیک شد.

این پرتاب‌های موشکی کره شمالی پس از درخواست این کشور از آمریکا و کره جنوبی مبنی بر توقف رزمایش‌های نظامی در مقیاس بزرگ انجام شد؛ رزمایش‌هایی که به گفته کره شمالی باعث "ایجاد تحریکاتی می‌شود." اما این در حالی است که سئول و واشنگتن می‌گویند که این رزمایش‌ها "دفاعی" هستند و برای مقابله با "تهدیدات کره شمالی" انجام می‌شوند.