۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه:

حقوق زنان و بانوان در ایران نه فقط برخاسته از قوانین بلکه از تاریخ و فرهنگ ایرانی است

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴
کد خبر: 677692
حقوق زنان و بانوان در ایران نه فقط برخاسته از قوانین بلکه از تاریخ و فرهنگ ایرانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی زنان جایگاه متمایز و برجسته دارند این جایگاه لزوما برخاسته از قوانین نیست و برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایران است.

اقتصادآنلاین _پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کشورهای غربی در اوضاع داخلی ایران و بیانیه ۱۲ وزیر خارجه غربی و کانادا گفت: در طول تحولات اخیر در ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که درخواست‌های مسالمت جویانه بخشی از اقشار جامعه فهیم ایرانی را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند. حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگا‌ه‌های مسالمت آمیز بودند تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند. مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند. در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارد و اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند. اجزای اصیل جامعه بزرگ ایرانی هستند. 

وی افزود: از حقوق زنان و دفاع از این حقوق صحبت می‌کنند. این گونه اظهارات مداخله جویانه دروغگویی و دورویی است. آنهایی که از حقوق زنان صحبت می‌کنند چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها توجه نکردند که تحریم‌های بدون تبعیض مردم ایران شامل زنان، دختران و کودکان ایرانی شده‌ است. در کجای این تحریم‌های بی سابقه آمریکا مقامات اروپایی در کجا اشاره کردند که در این تحریم‌های بدون تبعیض زنان و کودکان ایرانی هم در معرض همین تحریم‌ها هستند. ادعاهای امروز آنها توأم با نفاق است.

کنعانی در خصوص اظهارات مقامات آلمان و برخی کشورهای اروپایی در ارتباط برای تحریم سپاه گفت: در صورت انجام به چنین اقدامی در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با ایران و ناشی از ادامه رویکرد غلط آنها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است. امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها در این زمینه قصد اقدامی دارند به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و به صورت خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زوگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

سخنگو در خصوص اعلام موضع برخی کشورها در مورد اتفاقات داخلی ایران گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در رویکرد و عملکرد کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است. در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده است. مواضع دیگر کشورها از دید ملت ایران پنهان نمی‌ماند و ایران در مناسبات خود به نوع عملکرد و مواضع این کشورها توجه خواهد کرد و آن را مبنای تصمیم گیری قرار خواهد داد و در مورد دولت عربستان این روند وجود دارد. کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند.

وی درباره واکنش ایران به حادثه هالووین کره جنوبی و اظهارات مقامات این کشور در امور اتفاقات داخلی ایران بیان کرد: ما یک واکنش انسانی نشان دادیم ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی داشتیم ولی متاسفانه در نتیجه تاثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا آمریکا در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشته است. این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح با سوء تدبیری که به خرج دادند جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند باید این جشن را مدیریت می‌کردند. به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.

کنعانی درباره عملکرد شبکه اینترنشنال و طرح این موضوع در مذاکرات ایران ‌و عربستان گفت: در این مدت مذاکرات مستقیمی میان ایران و عربستان نبوده است. اما به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی مطرح کرده است. عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با ایران غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است. اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران تکرار سیاست‌های غلط گذشته است. در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌‌وگو و مذاکره با ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفت وگو و تفاهم با ایران شدند الان با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند. ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با ایران شود. موضع ایران گفت‌وگو از مبدا تساوی و تمرکز بر منافع مشترک است.

تکلیف آمریکا معلوم است توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزند و راجع به موضوعات ایران احساسی عمل نکند. آنها نباید روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند. به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که ایران متقابل اقدام کرد ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد. آنها را به رفتارهای سازنده در قبال ایران ترغیب می‌کنیم.

کنعانی  درباره اظهارات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس که ایران را به انجام تعهداتش فراخوانده است، گفت: اگر آژانس سیاسی کاری نکند ایران معتقد است با رویکرد فنی و مذاکرات فنی و کارشناسی بین ایران و آژانس حتما مسائل بین دو طرف قابل حل و فصل خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه از سفر رییس مجلس شورای اسلامی بزودی به جمهوری آذربایجان خبر داد.

کنعانی درباره افتتاح خط آهن خواف - هرات تصریح کرد: این راه آهن جز اولویت‌های ایران برای تسهیل همکاری‌های دو کشور بوده است. ولی به دلیل شرایط داخلی افغانستان اجرای پروژه‌های از قبل تعریف شده دچار خلل و نقصان است.

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در خصوص ورود کماندوهای افغانستان تحت تعلیم آمریکا به ایران و اینکه قرار است ایران اینها را به روسیه برای جنگ در اوکراین اعزام کند، گفت: ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست. ایران جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای سعی می‌کنند با هر وسیله‌ای زمینه توجه را به سمت ایران فراهم کنند تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند پنهان کنند و اذهان عمومی را به سمت طرف دیگر معطوف کنند. این خبر سندیت ندارد و با انگیزه‌های سیاسی است.

سخنگو درباره سفر صفری به روسیه گفت: شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در گروزنی در حال برگزاری است و فرصتی است برای تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت همکاریهای اقتصادی و تجاری و زمینه‌ای برای پیگیری آخرین وضعیت اجرای توافقات دو گذشته و انعقاد یادداشت تفاهم‌های جدید در سطوح مختلف بین دو کشور است.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص اظهارات اخیر رابرت مالی و روند مذاکرات برجامی گفت: اظهارات آن فرافکنانه است و ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست. مذاکرات برجام ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد. اگر آمریکا اراده سیاسی برای توافق دارد ایران یک شریک برای توافق است. دولت آمریکا می‌تواند مسئولانه عمل کرده و تصمیم بگیرد.

سخنگو در مورد اظهارات کربی در خصوص مذاکرات برجامی و روند آزادسازی زندانیان بیان کرد: مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند یک چیز است  و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود چیز دیگری است. کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها نیستیم. ولی اینکه این روند به نتیجه برسد همان است که معتقدیم اراده سیاسی دولت آمریکاست که می‌تواند برای بحث پیشبرد برجام کمک کند. ما منتظر توافق برای تامین منافع خود نمی‌مانیم و ایران سیاست خارجی و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

وی در ادامه گفت: در بحث تبادل زندانیان تاکید کردیم مذاکره از طرق طرف‌های ثالث در جریان بوده و توافقاتی صورت گرفته ولی اجرای آن عملی نشده است. حسن نیت خود را در مذاکرات نشان دادیم و در اجرای تعهد با رویکرد انساندوستانه یک گام در این زمینه برداشتیم. ولی آمریکا در این زمینه اقدام عملی مثبتی تا الان انجام نداده است و امیدواریم آنگونه که بیان می‌کنند اقدام عملی صورت دهند.