۰ نفر

ازبکستان ادعای مونتاژ پهپادهای ایرانی را تکذیب کرد

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 677144
ازبکستان ادعای مونتاژ پهپادهای ایرانی را تکذیب کرد

وزارت امورخارجه ازبکستان در بیانیه‌ای ادعای مونتاژ شدن پهپادهای ایرانی در خاک این کشور را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت امورخارجه ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای به ادعای رسانه‌های اوکراینی مبنی بر اینکه پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان مونتاژ می‌شوند، واکنش نشان داد و آن را نادرست خواند.

بنابر گزارش پایگاه خبری آذِر بایکان، وزارت امورخارجه ازبکستان در ادامه از مقامات رسمی اوکراین درخواست کرد تا از انتشار اتهامات بی‌اساس در رسانه های این کشور که می‌تواند به روابط دوجانبه آسیب بزند، جلوگیری کنند.

وزارت امورخارجه ازبکستان همچنین در بیانیه خود آورده است: ما اعلام می‌کنیم که جمهوری ازبکستان در زمینه نظامی-فنی با جمهوری اسلامی ایران همکاری ندارد و تجهیزات نظامی ایران را در خاک خود مونتاژ نمی‌کند.

پیش از این در یک مصاحبه ویدئویی دیمیتری گوردون، روزنامه نگار اوکراینی با لئونید نوزلین، تاجر روسی- اسرائیلی، اطلاعاتی ادعایی مبنی بر راه‌اندازی تولید پهپادهای نظامی ایرانی در ازبکستان ارائه کرده بود.

کشورهای غربی و اوکراین ایران را متهم می‌کنند که پهپادهای نظامی را به فدراسیون روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین می‌فرستد اما روسیه و ایران به‌طور قوی این اتهامات را رد می‌کنند.

اتحادیه اروپا نیز با تکیه بر این اتهامات اثبات نشده در ۲۰ اکتبر، صنایع هوایی شاهد در ایران را که پهپادهای شاهد را تولید می‌کند، در فهرست تحریم ها قرار داد.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که شامگاه جمعه برگزار شد بار دیگر این ادعاهای اثبات نشده را به‌طور قوی رد و تاکید کرد: ما این را تلاشی برای اعمال فشار بر شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل متحد می‌دانیم که نشان‌دهنده تمایلی برای تحمیل عقیده خود به جامعه بین‌المللی به عنوان حقیقت نهایی است. ما پیش از این، چنین اظهاراتی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز قاطعانه آنها را رد می‌کنیم.

سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز در نشست جمعه شب شورای امنیت تحت عنوان صلح و امنیت بین المللی خاطر نشان کرد که ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و با وجود موافقت‌نامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرف‌های جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل اظهار داشت: کشورهای غربی در یک تلاش مذبوحانه تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست ، مطالب غیرمستند ،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه نمایند.

وی همچنین تصریح کرد: گذشته از موضع حقوقی و سیاسی،ایران از جنبه اخلاقی معتقد است که تامین تسلیحات نظامی نمی تواند به پایان جنگ کمک کند و باعث افزایش جنگ شده و صدمات و تخریبها را افزایش داده و باعث رنج و درد غیر نظامیان می  شود. این دلیلی است که ایران از طرف‌ها خواسته است به تعهدات خود تحت حقوق بین المللی انسان دوستانه و اجرای رایزنی برای حمایت از شهروندان وساختارهای حیاتی در مقابل حملات نظامی عمل کنند.