۰ نفر

امیرعبداللهیان در دیدار با با ایرانیان مقیم ارمنستان:

رفتار دوگانه آمریکایی ها جدید نیست / هیچ سلاحی به روس ها نداده و نخواهیم داد

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۳
کد خبر: 675647
رفتار دوگانه آمریکایی ها جدید نیست / هیچ سلاحی به روس ها نداده و نخواهیم داد

وزیر امور خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان خطاب به آمریکایی‌ها گفت که تاریخ مصرف رفتاردوگانه در عرصه دیپلماسی به سر آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه امروز (شنبه) در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان، دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران و همچنین مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در محل مدرسه شهید فهمیده ایرانیان در ایروان طی سخنانی گفت: روابط ایران و ارمنستان رو به رشد است در تلاشیم منازعه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان خاتمه یابد و منطقه قفقاز روی آرامش ببیند و نیروهای خارجی هیچ مداخله‌ای در مسائل منطقه نکنند.

وزیر خارجه بر تلاش برای گسترش مناسبات ایران و ارمنستان تاکید کرد و افزود: جمعیت ایرانیان خارج از کشور برای ما یک سرمایه هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی به رفتار متناقض آمریکایی‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تعجب نمی‌کنم آمریکایی‌ها به گونه ای حرف می زنند و به گونه ای دیگر عمل می کنند. البته در برخی موضوعات در مذاکرات آمریکایی‌ها به ما گفته‌اند که اگر روی این موضوع توافق کردیم به دلیل مشکلات داخلی نمی‌توانیم آن موضوع را تایید کنیم. ما در حوزه‌هایی اتفاق نظر داریم و مشکلات داخلی طرف آمریکایی را درک می‌کنیم، اما اجازه نمی‌‌دهیم آمریکایی‌ها از یک طرف بخواهند با برخی اظهارنظرات به اغتشاش و آشوب در ایران دامن بزنند و با برخی پیام‌های رسمی که به ما منتقل می‌کنند، عجله و شتاب خودشان و آمادگی خود برای رسیدن به توافق را اعلام کنند.

وی گفت: رفتار دوگانه آمریکا برای ما جدید نیست.

وزیر خارجه خطاب به آمریکایی‌ها افزود: طرف آمریکایی بداند تاریخ مصرف رفتار دوگانه و پارادوکسیکال در عرصه دیپلماسی به سر آمده است. امروز افکار عمومی نیازمند  اطلاع رسانی دقیق است که یک مقام آمریکایی به وزارت خارجه و دولت من و همکاران من که در حال مذاکره هستند بگویند چرا تعلل در مذاکرات در وین ایجاد شده و شتاب داشته باشند اما در فیگور رسانه‌ای و تبلیغاتی بگویند اولویت اول ما این مسئله نیست. البته این مسئله ما را جدی تر می‌کند که در رعایت خطوط قرمزمان برای بار دوم از یک روزنه گزیده نشویم.

امیرعبداللهیان گفت: دولت آقای دکتر رئیسی و وزارت خارجه به عنوان متولی مذاکرات به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما مذاکره کردیم برای رسیدن به توافق و به نقطه خوبی رسیدیم. اکنون مذاکرات و توافقات و مسیری که ریل گذاری شده در جایگاه و شرایط درست خودش قرار دارد و ما در ابعاد مختلفی در چند هفته اخیر به ویژه پس از سفری که به نیویورک داشتیم و در آنجا فرصتی شد و رابرت مالی به نیویورک آمد و مستقر شد و باقری هم در نیویورک بود و پیام‌های ما با طرف آمریکایی با سرعت بیشتری تبادل شد. ما و طرف آمریکایی به واسطه یک کشور ثالث اروپایی توافق کردیم زندانیان ایرانی و آمریکایی را تبادل کنیم ما به نشانه حسن نیت یک زندانی که جرم محرزش جاسوسی بود و بخشی از دوران زندان را سپری کرده بود، بطور یکجانبه و با نگاه به اینکه حسن نیت خودمان را برای چندمین بار اثبات کنیم آزاد کرده و از طرق عمان تحویل دادیم.

وی همچنین گفت: هیچ سلاحی به طرف روسی نداده و نخواهیم داد که در جنگ اوکراین استفاده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: جای تعجب است که فوت یک دختر ایرانی تا به این حد این دولتها را متاثر کرده باشد. در ایران افراد مسلح با سلاحهای غیر سازماندهی شده وارد جمعیت شدند و به مردم حمله کردند.

وزیر خارجه گفت: ایران اجازه نخواهد داد یک کانال تلویزیونی با پول یک کشور در ایران التهاب ایجاد کند.

وی گفت: مصمم هستیم کمک کنیم منازعه موجود بین ارمنستان و آذربایجان یک بار برای همیشه خاتمه یابد و مرزهای اختلافی بین دو کشور تعیین تکلیف شود و منطقه قفقاز جنوبی صلح‌ و آرامش را به خود ببیند. برای ما حائز اهمیت است نیروهای خارجی هیچ مداخله ای در مسائل منطقه نکنند و با فرمت‌ها و پلتفرم هایی که اهالی و دولتهای منطقه طراحی کردند بتوانیم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم. روابط ایران و ارمنستان نیز رو به رشد است.

وزیر خارجه بیان کرد: ما بدنبال کار نمایشی در خصوص ایرانیان خارج از کشور نیستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در ۱۴ ماه گذشته در حوزه ایرانیان خارج از کشور اقدامات زیادی انجام شده است.  ایرانیان خارج از کشور برای ما یک سرمایه هستند. یکایک ایرانیان در اقصی نقاط جهان سفرای ایران در خارج از کشور هستند.

وزیر خارجه به دغدغه ایرانیان خارج از کشور در خصوص حفظ هویت آن ها اشاره کرد و گفت که قانون جامع حمایت ایرانیان خارج از کشور در ماه‌های آینده در مجلس تصویب خواهد شد.