۰ نفر

اولیانوف: سرنوشت مذاکرات وین، به آمادگی واشنگتن برای توافق بستگی دارد

۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 675344
اولیانوف: سرنوشت مذاکرات وین، به آمادگی واشنگتن برای توافق بستگی دارد

نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه حصول توافق در این گفتگو به آمادگی واشنگتن بستگی دارد، گفت واشنگتن تصمیم گرفت که در آستانه انتخابات میان‌دوره کنگره، مذاکرات را تعلیق کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (جمعه) بار دیگر پیش‌بینی خوش‌بینانه خود درباره زمان احتمالی حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین را اعلام کرد.

اولیانوف در مصاحبه با روزنامه «ایزوِستیا» تحلیل کرد که واشنگتن و تهران ممکن است پس از انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا - تقریباً در نیمه دوم ماه میلادی نوامبر - به توافق نهایی در جریان مذاکرات وین برسند.

وی با بیان اینکه اکنون در توپ در زمین آمریکایی‌ها قرار دارد، اظهار داشت که اگر این اتفاق بیافتد، بازیابی توافقات بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، زیرا فقط مسائل فنی باید حل شود.

این دیپلمات روس به ایزوستیا گفت: «آنطور که من درک می‌کنم، این امر (به نتیجه رسیدن مذاکرات وین) با انتخابات میان دوره‌ای آتی کنگره ایالات متحده مرتبط است. دولت ایالات متحده در آستانه انتخابات تصمیم به تعلیق روند [مذاکرات] گرفت».

اولیانوف با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که پایان منفی برای مذاکرات وین در نظر گرفت، توضیح داد: «حداقل تا زمانی که فرض کنیم مذاکرات بعد از انتخابات تکمیل شود. به احتمال زیاد نیمه دوم آبان ماه زمان آن خواهد بود».

وی ضمن تاکید بر اینکه تکمیل توافق بر سر متن پیشنهادی و تصمیم‌گیری در مورد احیای برجام، واقع بینانه است؛ افزود: «به معنای واقعی کلمه فقط چند موضوع بحث‌برانگیز باقی مانده است و تصمیم‌گیری در مورد هر یک از آنها در صورت وجود اراده سیاسی در زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است».

نماینده روسیه در مذاکرات وین در پایان این مصاحبه گفت: «به طور خلاصه، تکمیل مذاکرات، چه موفقیت‌آمیز یا ناموفق، در این مرحله تقریباً به طور کامل به ایالات متحده و آمادگی آنها برای مذاکره و دستیابی به یک توافق قابل قبول بستگی دارد».

اولیانوف پیش از این نیز ضمن ابراز امیدواری برای حصول توافقی جهت احیای برجام در نیمه دوم ماه نوامبر، گفت بهانه‌ای برای خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر اصلی وجود ندارد. (جزئیات بیشتر)

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز  ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

با این حال، «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بامداد سه‌شنبه ضمن اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه در تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.