۰ نفر

در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

کنعانی: اجازه نمی دهیم هیچ کشوری در امور داخلی دخالت کند / در برابر اقدامات محدود کننده علیه ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می کنیم

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 673038
کنعانی: اجازه نمی دهیم هیچ کشوری در امور داخلی دخالت کند / در برابر اقدامات محدود کننده علیه ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره موضع گیری کشورها در مسائل داخلی ایران گفت: موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ایران کشوری دخالت کند. موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی در مورد موضع گیری کشورهای اروپایی در خصوص اتفاقات ایران گفت: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کنید. 

وی با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که شنونده اعتراض و انتقاد است و به گفت وگو اعتقاد دارد، افزود: ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندان در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند و دو نتیجه متفاوت دارد. آنهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند هم علیه سفارت خانه‌های ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند. 

کنعانی درباره مذاکرات برجامی تاکید کرد: رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافق پایدار که منافع ملت ایران را تامین کند. در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با جوزپ بورل این موضع مجددا مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. این‌که دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند ارتباطی به مواضع ایران ندارد. 

وی در ادامه تصریح کرد: تأکید می‌کنیم در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار برای امتیازخواهی و باج خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد آزاد کردن زندانی‌های دو تابعیتی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران بیان کرد: متعهد هستیم شهروندان ایرانی را آزاد کنیم و در بحث آزادسازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و کشورهای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های ایران تأکید می‌کنیم و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی در بخش آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

کنعانی درباره اقدام ایران در شمال عراق بیان کرد: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. 

وی ادامه داد: این به معنای اطلاع رسمی به مقامات دولت مرکزی عراق است که بخش‌هایی از خاک اقلیم برای اقدامات ضد امنیتی علیه اراضی و شهروندن ایرانی صورت می‌گیرد و یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات صورت گرفته بود و همین اقدام در خصوص مقامات اقلیم هم صورت گرفته بود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده، ایران در این زمینه اقدام کرد که امنیت ملی خود و امنیت شهروندان و امنیت مرزی را برقرار کند، توضیح داد: اقدام ایران بر اساس مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل قانونی بود و چنین اقدامی در عرف بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. ایران به درخواست دولت عراق برای گفت‌وگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسؤولان ذیربط در بغداد برگزار و جزییات بررسی و ایران دیدگا‌ه‌های خود را مطرح کرد و به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و مرزبانان آن پیشگیری کند. 

وی افزود: ایران دیدگاه‌های خود را در این زمینه بیان کرد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد. ما ضمن حفظ آمادگی برای دفاع از امنیت داخلی و امنیت مرزها و شهروندان و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در عین حال در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسئولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند.

کنعانی در جواب سوالی عنوان کرد: مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است و بعد از نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها ادامه یافت و مسیر مذاکره باز است و امکان دستیابی به توافق بر مبنای مذاکراتی که تاکنون انجام شده و متن پیشنهادی که مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها ارائه کرد امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکانپذیر است. از نظر ما امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه بیان کرد: روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد و مسیر خاص خود را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات داخلی ایران اظهار کرد: بررسی‌ها در حال انجام است. به سفارت خانه‌های کشورهای متبوع اطلاع رسانی شده و انتظار می‌رود شهروندان خارجی که در حال سفر به ایران هستند به قوانین  و مقررات پایبند باشند. ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و کسی در این زمینه متعرض آنها نخواهد شد و انتظار می‌رود مسافرانی که با انگیزه تجاری و گردشگری به ایران می‌آیند به مواضع ایران پایبند باشند.

وی درباره درگیری‌های منطقه قفقاز جنوبی بیان کرد: موضع رسمی ما این است که در هر تحولی مرزهای بین‌المللی و ژئوپولتیک منطقه احترام گذاشته شود. این موضع رسمی و شفاف ماست. حتما از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور حمایت می‌کنیم و بهترین مسیر دیپلماسی و مذاکره است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حملات اخیر در افغانستان و موضع ایران و نقش همسایگان در ثبات و امنیت افغانستان توضیح داد: همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم. همه حادثه بسیار تلخ اقدام تروریستی در موسسه آموزشی در غرب کابل را در کمتر از دو هفته قبل شاهد بودیم و چه تعداد دخترکان مظلوم و دانش آموزان در نتیجه اقدام تروریستی پرپر شده و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند. 

وی افزود: ما شاهد این اتفاقات در افغانستان هستیم و این مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت مردم افغانستان را تامین کند و هم مسئولیت نهادهای حقوق بشری است. ما در این مسیر همواره تلاش کردیم و ارتباط ما با سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد. تأکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر و تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی شهروندان افغانستان و گسترش همکاری‌های تجاری و تامین نیازهای اساسی در حوزه مواد غذایی و بهداشتی و کمک به مردم افغانستان در شرایط اقتصادی و ... ایران تعدادی از مجروحان بد حال این اتفاقات را با پرواز به ایران منتقل کرد و درمان آنها را تقبل کرد و در حوزه ارسال برخی کمک‌ها برای مناطقی که دچار سیل شده‌اند نیز همکاری‌هایی داشت. ایران در مسیر سیاسی بر تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و توسعه مناسبات دوجانبه برای تامین نیازهای مردم و هم کمک به رویکردهای چندجانبه منطقه‌ای برای صلح و ثبات در این کشور تلاش کرده است.

کنعانی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اخراج دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم.