۰ نفر

پیام ترامپ خطاب به اغتشاشگران داخل ایران

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبر: 672778
پیام ترامپ خطاب به اغتشاشگران داخل ایران

رییس‌جمهور سابق آمریکا در جمع هوادارانش ضمن اشاره به اقدام یکجانبه و غیرقانونی خود در خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای، خطاب به اغتشاشگران داخل ایران گفت «با شما هستیم و همیشه با شما خواهیم بود».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور سابق آمریکا در تجمع هوادارانش در «مایندن» نوادا به گزافه‌گویی ضد ایرانی و حمایت از اغتشاش و آشوب در ایران پرداخت.

وی که در دوران حضورش در کاخ سفید سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری با هدف تحت فشار قرار دادن مردم ایران اعمال شد، به بهانه حمایت از همین مردم، از اغتشاش در ایران حمایت کرد و مدعی شد: «من از توافق فاجعه‌بار ایران خارج شدم. و همانطور که حرف می‌زنیم مردم ایران شجاعانه علیه رژیم فاسد و بی‌رحم اعتراض می‌کنند. و شجاعانه با خشونت، آزار و اذیت، زندان، شکنجه و حتی مرگ مواجه می‌شوند. ما با شما هستیم و همیشه با شما خواهیم بود». 

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا هم دوشنبه (سوم اکتبر) در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران، گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آن‌ها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال می‌کند. 

پیش‌تر هم وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در بیانیه قبلی، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول خوانده بود.

کشورهای اروپایی هم این روزها نه تنها اقدام به صدور بیانیه‌های مداخله جویانه درباره اغتشاشات اخیر به نام مردم ایران و در حمایت از اغتشاشگران کرده‌اند، بلکه قطعنامه‌ هم صادر کرده و به دنبال اعمال تحریم نیز هستند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به ویژه به دلیل آنکه تحریم‌ها در هدف آشکار کشورهای غربی برای ایجاد شکاف‌ عظیم میان ملت و حکومت و ایجاد جریان‌های قدرتمند براندازی شکست خورده‌اند دست برتر را در اختیار دارد.

تحریم‌ها طبق اذعان افرادی نظیر «ریچارد نفیو» که از معماران سیاست‌های تحریمی محسوب می‌شوند برای اینکه بتوانند به شکل برگ‌های چانه‌زنی در مذاکرات مورد استفاده طرف‌های غربی قرار بگیرند بایستی از طریق ایجاد «نارضایتی‌های عمومی» و تهدید به براندازی، محاسبات مسئولان حکومت را عوض کرده و آن‌ها را برای اعطای امتیاز تحت فشار قرار دهند.

اما این اتفاقی است که علی‌رغم اجرای سیاست فشار حداکثری رخ نداده و ایران به لطف مقاومت مردم، شدیدترین اثرات یک جنگ تمام عیار اقتصادی را پشت سرگذاشته و اکنون تصمیم‌گیران ایرانی به دنبال آن هستند که از همین مسئله به عنوان اهرمی برای متقاعد کردن غرب به دست کشیدن از سیاست‌های زورگویانه و پایان دادن به جنگ‌افروزی اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند.

بدیهی است در چنین شرایطی کشورهای غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آن‌ها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات آن را به عنوان شاخصی از اثرگذاری تحریم‌ها معرفی کرده و سپس از آن به عنوان یک برگ چانه‌زنی برای تداوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. آشوب‌، در واقع ابزار دست جریان‌های ضد انقلاب برای گل‌آلود کردن جریان مذاکرات و صید تحریم از آن است.

توجه به این نکته در کنار قرائن دیگری که نشان می‌دهد دولت جو بایدن با توجه به کند شدن تیغ تحریم‌ها و اهرم‌های فشار آمریکا قصد دارد راهبرد آشوب‌سازی دونالد ترامپ را برای پیش بردن مطامعش علیه ایران در پیش بگیرد، حائز اهمیت است. 

 حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری صبح دوشنبه در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آن‌ها است.