۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

آمریکایی‌ها در عرصه تصمیم گیری سیاسی فلج شده اند/ اروپا و آمریکا در بن بست هستند، چون با لحاظ منافع ایران، از اقتصاد ۱۴ دنیا به رتبه‌های بسیار بهتر می رسیم

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۳
کد خبر: 669837
آمریکایی‌ها در عرصه تصمیم گیری سیاسی فلج شده اند/ اروپا و آمریکا در بن بست هستند، چون با لحاظ منافع ایران، از اقتصاد ۱۴ دنیا به رتبه‌های بسیار بهتر می رسیم

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی در مصاحبه با اقتصادآنلاین گفت: فلج آمریکایی‌ها در عرصه تصمیم‌گیری سیاسی کاملاً قابل مشاهده است و امروز و فردا کردن آمریکایی‌ها ناشی از قدرت آنها نیست بلکه نشانگر ضعف آنها است.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ عباس مقتدایی خوراسگانی، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد اظهارات مقامات اروپایی در خصوص ادامه روند مذاکرات در نشست سالانه سازمان ملل متحد گفت: این روزها صحبت‌هایی که مقامات اروپایی و آمریکایی بیان می‌کنند، نشان دهنده این است که سیاست اعلامی آنها با سیاست اعمالی آنها متفاوت است.

وی در ادامه توضیح داد: به این معنا که آنها از یک سو می‌گویند به دنبال تامین منافع ایران هستند اما در عمل اصرار دارند که ایران منافع خود را مورد لحاظ قرار ندهد و در واقع فرار رو به جلو می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام کرده است که میز مذاکره را ترک نمی‌کند اما مذاکرات کش‌دار و فرسایشی را به نفع منافع کشور نمی‌داند. بنابراین چون می‌دانند جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را ادامه می‌دهد که منافع کشور تامین شود و آنها به دنبال تامین منافع ما نیستند اعلام می‌کنند که در سازمان ملل مذاکره‌ای صورت نمی گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به مذاکرات در سازمان ملل بیان کرد: طبیعی است که این مذاکرات صورت نخواهد گرفت. اما این جمهوری اسلامی ایران است که در موضع مقتدرانه و فعال خود ایستاده است. اروپایی‌ها و امریکایی‌ها هستند که در مرحله فلج شدن در تصمیم قرار دارند. آنها روزگاری به دنبال فلج کردن ایران در عرصه اقتصادی بودند. اکنون هویدا است که خودشان در زمینه تصمیم‍گیری سیاسی فلج شده‌اند. آنها از یک سو در بن بستی قرار گرفته‌اند که اگر منافع ایران را لحاظ کنند، ظرفیت‌های عظیم ایران به صورت جهشی آزاد خواهد شد و ما از اقتصاد چهاردهم دنیا به رتبه‌های بسیار بهتری دست پیدا خواهیم کرد. از سوی دیگر اگر به حرف‌های اعلامی خودشان عمل نکنند افکار عمومی از آنها خواهند پرسید که چرا به آنچه می‌گویند، عمل نمی‌کنند. بنابراین فلج آمریکایی‌ها در عرصه تصمیم‌گیری سیاسی کاملاً قابل مشاهده است و امروز و فردا کردن آمریکایی‌ها ناشی از قدرت آنها نیست بلکه نشانگر ضعف آنها است.

مقتدایی در ادامه در خصوص تصمیمات سیاسی آژانس تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است که کار خود را به دور از سیاسی بازی‌ها انجام دهد. آژانس یکی از زیر مجموعه‌های شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد است. وظایف آنها این است در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند بازرسی و نظارت هم داشته باشند. اکنون حدود ۳۰درصد نظارت آژانس بر ایران متمرکز شده، در حالی که ما کلاً  ۳درصد انرژی هسته‌ای صلح آمیز دنیا را در اختیار داریم. این نشان می‌دهد که قدرت‌های دارای نفوذ از جمله آمریکایی‌ها بر آژانس فشار می‌آورند.

وی در انتها بیان کرد: حرف ایران همواره این بوده است که آژانس کار فنی و تکنیکی خودش را انجام دهد. اکنون گزارش هایی که به ما رسیده، آژانس چیزی به عنوان فکت یا حقیقت در اختیار ندارد و مجبور شده است که واقعیت موجود مبنی بر سالم بودن فعالیت‌های ایران را بپذیرد. اما به هر حال توقع می‎رود که آژانس و مسئولان در چارچوب وظایف خود عمل کنند و تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ قرار نگیرند.