۰ نفر

حمله باکو به نانسی پلوسی پس از سفر به ارمنستان

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۱۶
کد خبر: 669245
حمله باکو به نانسی پلوسی پس از سفر به ارمنستان

سخنگوی کرملین روز دوشنبه در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان گفت که روسیه از اقداماتی که منجر به عادی‌سازی اوضاع بین ارمنستان و آذربایجان شود، استقبال خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این باره گفت، از هر چیزی که بتواند به عادی سازی روابط و تثبیت اوضاع در مرزها کمک کند، نه در گفتار بلکه در عمل، نه با صدای بلند و عوام فریبانه، بلکه به صورت واقعی می‌توان استقبال کرد.

 پسکوف افزود: «باید دید که اقدامات و اظهارات واقعاً به این عادی سازی کمک می‌کند؟ ما به مرور زمان خواهیم دید و همه چیز را زمان مشخص خواهد کرد.»

پلوسی در راس هیاتی روز یکشنبه به ارمنستان سفر کرد و از بنای یادمان قربانیان نسل‌کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی دیدن کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر به ارمنستان، حملات نیروهای جمهوری آذربایجان به این کشور را محکوم کرد.

 به دنبال این سفر، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفر نانسی پلوسی به ارمنستان را محکوم و اعلام کرد که  اظهارات غیرمستند و ناعادلانه این مقام ارشد آمریکایی ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای صلح است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتهامات غیرمنصفانه و غیرمستند پلوسی علیه جمهوری آذربایجان غیرقابل قبول است.پلوسی به عنوان یک سیاستمدار طرفدار ارمنستان شناخته می شود.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه  سخنان پلوسی تبلیغ برای ارمنستان است، اعلام کرد: «این ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است».

وزارت خارجه آذربایجان در این بیانیه افزوده که اظهارات پلوسی تلاشی برای جلب نظر آمریکایی‌های ارمنی تبار در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که دسیسه‌های سیاسی و لابی آمریکا در «قفقاز جنوبی» از طریق ارمنستان غیرقابل قبول است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ زخمی داده است. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمعه  گذشته  در جلسه کابینه گفت که حداقل ۱۳۵ سرباز ارمنستانی در یک هفته اخیر طی درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.