۰ نفر

دعوت امیر قطر از کشورهای عربی خلیج فارس برای گفت و گو با ایران

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴
کد خبر: 668354
دعوت امیر قطر از کشورهای عربی خلیج فارس برای گفت و گو با ایران

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در گفت وگو با مجله فرانسوی" لوپوئن" که امروز پنجشنبه منتشر می شود، گفت: ایران برای ما کشور مهمی است و سپس کشورهای عربی خلیج فارس را به گفت و گو با ایران توصیه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امیر قطر از سایر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس که با این کشور خصومت دارند، خواست تا  با جمهوری اسلامی ایران به "گفت وگو" بنشینند.  

وی افزود : ما تمام اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران را به گفت وگو تشویق می کنیم. البته اختلافاتی وجود دارد اما با باید بنشینیم و در مورد این اختلافات به گفت وگوی مستقیم میان خود و ایرانیان بدون دخالت خارجی ها بپردازیم.

از سوی دیگر شیخ تمیم در ارتباط با تحریم های اروپایی اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین نسبت به اعمال تحریم هایی که اوضاع جهان را پیچیده تر می کند، هشدار داده و گفت : من در مورد درست یا نادرست بودن رفتار اروپا قضاوت نمی کنم.

وی خاطرنشان کرد: ما امروزه شاهد مشکلاتی هستیم که کمبود انرژی در اروپا به همراه آورده است.

امیر قطر بر لزوم یافتن راه حل برای جنگ اوکراین و توقف آن تاکید کرد.

شیخ تمیم گفت کشورش به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان گاز در جهان «طی سال های آینده به اروپا گاز صادر خواهد کرد» اما در عین حال تاکید کرد که «قطر نمی تواند جایگزین گاز روسیه شود.»

امیر قطر در ارتباط با عادی سازی مناسبات برخی از کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی و در راس آنها امارات گفت : هر کشوری حق دارد با هر کشوری که می خواهد ارتباط برقرار کند اما واقعیت این است که اسراییل سرزمین های عربی را در اشغال خود نگه داشته است و هفتاد سال است که پناهجویان فلسطینی به خانه و کاشانه خود بازنگشته اند.

وی بر اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش فلسطین و اسراییل تاکید کرده و گفت : ما با اسراییلی ها گفت وگو می کنیم و کمک هایی به اهالی غزه و کرانه باختری تقدیم می کنیم اما متاسفیم که همچنان از صلح دور هستیم.

شیخ تمیم وجود هر گونه رابطه میان قطر و جماعت اخوان المسلمین را تکذیب کرده و افزود که سیاست کشورش گردآوردن صاحبان دیدگاه های متضاد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مجله فرانسوی لوپوئن در مورد رابطه قطر با اخوان المسلمین گفت: چنین رابطه ای وجود ندارد و هیچ یک از اعضای فعال جماعت اخوان المسلمین و یا گروه های مرتبط با آنها در سرزمین قطر حضور ندارند.

شیخ تمیم بن حمد تاکید کرد که قطر کشور " بازی است و شمار بسیاری از افراد با دیدگاه های متفاوت از آن دیدار می کنند اما ما کشور هستیم و حزب نیستیم و با کشورها و دولت های قانونی تعامل داریم نه با سازمان های سیاسی.  

امیر قطر در ارتباط با اوضاع جهان عرب گفت : متاسفانه عوامل شکل گیری بهار عربی یعنی فقر و بیکاری و فارغ التحصیل های بیکار همچنان وجود دارد. آیا ما برای مشکلات یاد شده راه حلی یافته ایم؟ خیر بلکه مشکلات وخیم تر نیز شده است و راه حلی برای آنها نیافته ایم. بهترین راه انجام اصلاحات به طور تدریجی است. ما باید به ملت های خود امید واقعی ببخشیم و فقط حرف تحویل شان ندهیم و فرصت های کاری ایجاد کنیم و به جوانان خود اجازه دهیم تا خواسته ها و اختلافات خود را بیان نمایند.  

شیخ تمیم در ارتباط با نقش میانجیگرانه قطر گفت : گردآوردن صاحبان دیدگاه های متضاد بخشی از سیاست ما را  تشکیل می دهد. در ارتباط با طالبان ما بنا به خواسته دوستان آمریکایی خود نقش میانجی را ایفا کردیم و در همین خصوص همکاری تنگاتنگی با آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه داشته ایم.

امیر قطر در ارتباط با موضوع میانجی گری میان ایران و امریکا گفت: ما تا کنون به طور رسمی درخواستی در این خصوص دریافت نکرده ایم اما به یک اندازه با همپیمانان آمریکایی خود و با ایرانیان در ارتباط هستیم زیرا ایران کشور همسایه ما است.

شیخ تمیم بن حمد امیر قطر در پایان گفت وگوی خود با مجله لوپوئن فرانسه ابراز داشت: وظیفه و مصلحت ما اقتضا می کند که تمام تلاش خود را در جهت گردآوردن تمامی طرف ها با هم بکار ببریم و آنها را در جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز تشویق کنیم. ما برای انتخاب طرف های گفت وگوی خود شرط قرار نمی دهیم البته به شرط آنکه طرف مقابل به همزیستی مسالمت آمیز ایمان داشته باشد اما حاضر نیستیم با کسانی که با این موضوع مخالفند، گفت وگو کنیم و البته حاضر نیستیم با تروریست ها و گروه های خشونت آمیز به گفت وگو بپردازیم.