۰ نفر

در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

کنعانی: اروپایی ها خطای گذشته را جبران کنند تا مسیر برای توافق باز شود

۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 667414
کنعانی: اروپایی ها خطای گذشته را جبران کنند تا مسیر برای توافق باز شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی گفت: توافق یک مسیر دو طرفه است، انتظار این بود که طرف های مقابل نیز همانند ایران سازنده عمل کنند و اگر سه کشور اروپایی خطای گذشته را جبران کنند، مسیر برای توافق باز می‌شود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص بیانیه تروئیکای اروپا عنوان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید. ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازار انرژی را تامین کند.

این دیپلمات در ادامه بیان کرد: این اقدام سه کشور اروپایی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند. 

وی با بیان اینکه آنچه مطرح می‌کنند مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران، صلح آمیز است، تصریح کرد: جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های که آژانس داد همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. در باب امور پادمانی، ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و از اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد.

کنعانی ادامه داد: همواره تأکید کرده و می‌کنیم آژانس به وظایف خود به شکل حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، اجتناب کند. 

وی با اشاره به اینکه جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، متاسفانه تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست، توضیح داد: تروئیکای اروپا متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند. توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

سخنگو بار دیگر اشاره کرد: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام می‌کند و آمادگی دارد در مسیر از بین بردن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شرایط افغانستان بیان کرد: دانشجویان و دانش آموزان دختر این کشور از تحصیل باز ماندند. یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین احتیاجات مردم افغانستان است. ایران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین حجم آوارگان افغانستان است و سال‌هاست پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است و در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی اضافه شده است. ایران تسهیلاتی را در اختیار این عزیزان برای آموزش قرار داده است. امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسؤولیت جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد.

وی درباره انتقال زمان مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا نیز گفت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.

کنعانی درباره نشست شانگهای و عضویت دائم ایران در این سازمان توضیح داد: گام‌های عملی برای عضویت ایران در این سازمان در حال طی شدن است. این سازمان به عنوان سازمان چندجانبه منطقه‌ای دارای ظرفیت های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی و ترانزیتی و انرژی است. ایران به عنوان کشور مهم منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌تواند در راستای اهداف سازمان قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: عضویت در این سازمان منفعت و مصلحت دوسویه است هم برای ایران و هم کشوری است که با ظرفیت های عظیم خود در جهت اهداف سازمان قرار بگیرد. روند عضویت در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی یادداشت تعهدات ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان به صورت رسمی امضا خواهد شد. در کنار برگزاری این اجلاس نشست‌های دو و چندجانبه‌ای احتمالا بین روسای شرکت کننده در اجلاس برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق ایجاد مسیر کریدور شمال - جنوب گفت: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه اطلاعات و آمار کافی دادند. در بحث تکمیل این مسیر ترانزیتی و مسیر ریلی باقیمانده در بخش رشت - آستارا توافقی بین سه کشور وجود دارد که اجرای این بخش پروژه تکمیل شود. چشم انداز آتی این مسیر روشن است. اراده مشترک بین ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل قسمت‌های باقیمانده و افزایش ظرفیت بهره‌برداری وجود دارد.

کنعانی درباره ارائه اطلاعات جدید اسراییل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به غرب گفت: رژیم صهیونستی هیچ‌گاه نقش سازنده در مسیر مذاکرات نداشته و نقش مخرب این رژیم بر کسی پوشیده نیست. انتظار از طرف‌های مذاکره روند وین این است که منافع مردم خودشان و منافع ملی خودشان را در اولویت قرار دهند و تحت تاثیر رفتارهای مخرب رژیم صهیونستی قرار نگیرند.

کنعانی در مورد نشست شورای حکام آژانس و احتمال صدور قطعنامه علیه ایرانی گفت: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خودش را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند. ایران هرگونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد تنظیم می‌کند.

کنعانی در مورد نشست شورای حکام آژانس و احتمال صدور قطعنامه علیه ایرانی گفت: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم و تا به امروز پیش نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند. ایران هرگونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد تنظیم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعاهای حمله سایبری ایران در آلبانی گفت: در ارتباط با بحث آلبانی مواضع خود را اعلام کرده و مجددا هرگونه اتهام زنی به ایران را رد می‌کنیم. ایران بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته و برخی طرف‌ها نیز نقش خودشان را در این حملات اعلام کرده‌اند. در حالی که حتی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد حمله سایبری قرار گرفته شاهد موضع‌گیری هیچ کدام از کشورهای مدعی نبودیم. آلبانی که میزبان یک سازمان تروریستی شده اتهاماتی را علیه ایران اعلام می‌کند که به نظر می‌رسد یک سناریوی طراحی شده است. ما هرگونه نقش ایران را در چنین حمله‌ای تکذیب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در خصوص روند مذاکرات و اظهارات جدید آنتونی بلینکن بیان کرد: ما منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. آن چیزی که مربوط به ایران است و ما همواره تأکید کردیم که مقامات آمریکایی باید رفتار سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند. ‌

وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم کشوری که به صورت یکجانبه از توافق امضا شده خارج شده، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد. آمریکا باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند عضو قابل اعتماد است. ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده به هیچ وجه موضوعات جدیدی که مانع شکل گیری توافق و جمع بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدیدی طرح نکرده است. 

کنعانی تاکید کرد: طرف‌های مقابل برای امتیاز گیری می‌خواهند به جنگ روانی روی آورند اما ایران نه به زیاده خواهی تمکین و نه از خطوط قرمز خود عقب نشینی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکههم آمریکا و هم اروپا به ویژه صادرکنندگان سه گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به قوانین بین‌المللی پایبند هستند، تصریح کرد: طرف مقابل باید اثبات کند که منافع اسراییل را در اولویت تصمیم گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهد. تاکید می‌کنیم اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد مبتنی بر مذاکرات انجام شده و متونی که تبادل شده زمینه برای دستیابی به یک توافق همه جانبه بر وجود دارد.

کنعانی درباره ادعای رئیس موساد مبنی بر این‌که اگر توافقی هم حاصل شود، ایران مورد حملات موساد قرار خواهد گرفت، گفت: از کوزه همان ترواد که در اوست.

کنعانی در ‌پاسخ به سوالی در مورد گره خوردن اقتصاد کشور به مذاکرات برجامی با بیان اینکه سیاست اعلامی دولت سیزدهم از ابتدا این بود که ما از ابتدا اقتصاد و معیشت مردم را به موضوع مذاکرات گره نزده و نخواهیم زد، توضیح داد: برجام و رفع تحریم‌ها مهمترین موضوع سیاست خارجی ما نیست و صرفا یکی از موضوعات است. بازگشت قابل توجه ارزها و سرمایه‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور از جمله بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران در بریتانیا و بازگرداندن ارزهای ناشی از صادرات گازی ما به برخی از کشورهای منطقه و تلاش ایران برای صادرات نفت در شرایط تحریمی و بازگرداندن پول ناشی از صادرات نفت و حجم تجاری افزایش یافته که این مساله نشانگر موفقیت‌های دولت در انجام تعهدات اعلامی است که ما روند اقتصاد و معیشت را به روند مذاکرات برجام گره نخواهیم زد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صدور ویزا برای رئیس جمهوری برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: دولت آمریکا بر اساس موافقتنامه دولت استقرار یافته موظف است زمینه حضور سران و نمایندگان همه اعضای ملل متحد را در نشست‌های تخصصی این سازمان از جمله مجمع عمومی فراهم کند و انتظار داریم در خصوص ایران نیز به تعهداتش عمل کند. اینکه در داخل آمریکا مقامات و مسئولانی در کنگره در این زمینه مشغول طرح مباحث غیرسازنده هستند خیلی به این موضوعات توجه نمی‌کنیم و به مسئولیت‌های دولت آمریکا به عنوان میزبان توجه می‌کنیم و انتظار داریم این روند به درستی انجام شود. نهاد ریاست جمهوری در این زمینه اطلاع رسانی خواهد کرد.