۰ نفر

تروئیکای اروپا: موضع ایران چشم انداز احیای برجام را به خطر می اندازد

۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 667030
تروئیکای اروپا: موضع ایران چشم انداز احیای برجام را به خطر می اندازد

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک‌ مدعی شدند: مواضع و خواسته‌های ایران در مذاکرات وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا) امروز در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان امضای توافق برجام که به امضای سه کشور مذکور هم رسیده، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این موضوع را نمی‌پذیرد که مسائل پادمانی که پیشتر پرونده آنها بسته شده بود، بار دیگر با بهانه‌های مختلف و تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی مطرح شود و به عنوان دست‌آویزی سیاسی در تعاملات با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است. ایران پیشنهادات خود درباره متن پیش‌نویس توافق و درباره پاسخ آمریکا را به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران با آژانس گفته بود: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده‌ای که ایران با آژانس داشته، به دفعات بازرسان آژانس به ایران سفر کرده اند و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده و بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت های ایران تاکید کرده اند.

کنعانی ادامه داد: اتهاماتی که متعاقبا مطرح شد عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه است و اساسا عضو نظام پادمانی نیز نیست،  اتهاماتی که علیه ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود  نمی‌تواند و نباید  ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار بگیرد. مبنای تعامل ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو با آژانس انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: مرجع نظارت فعالیت‌های هسته ای ایران آژانس است و ما همواره به این موضوع  ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با ایران تعامل کند. بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات و حصول توافق احتمالی مهم است.