۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چشمان نگران برجام به انتخابات ۲۰۲۲ آمریکا / احتمال شگفتی در انتخابات میان دوره‌ای ۱۷آبان!

۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 666126
چشمان نگران برجام به انتخابات ۲۰۲۲ آمریکا / احتمال شگفتی در انتخابات میان دوره‌ای ۱۷آبان!

کمتر از دو ماه به انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا باقی مانده است. به نظر می‎رسد احتمال شگفتی در این انتخابات مانند انتخابات ۲۰۲۰ وجود دارد. با این حال هفته‌های نزدیک به روز انتخابات تعیین کننده نهایی این جریان خواهند بود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای ۱۷آبان مانده است. دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در رقابت تنگاتنگی قرار دارند. این انتخابات برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود. 

در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها است. همچنین تعداد کرسی‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا برابر است. در انتخابات مجلس سنا،  تمام صد کرسی به رای گذاشته نمی‌شود بلکه یک سوم آن به رای گذاشته می شود و در کرسی‌هایی هم که به رای گذاشته می شود، جمهوری‌خواهان حرفی برای گفتن ندارند، بنابراین به نظر نمی‌رسد که ترکیب سنا چندان عوض شود و همان برابری تعداد کرسی‌های  جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها حفظ می‌شود و در این میان کامالا هریس به عنوان معاون اول رئیس جمهوری دارای رای طلایی است و این رای طلایی در مجلس سنا در اختیار دموکرات‌ها است.  ‌

اما جنگ اصلی در انتخابات میاندوره‌ای مربوط به کنگره خواهد بود. دو حزب اصلی آمریکا این روزها در تلاش هستند پاییز امسال اکثریت را در مجلس نمایندگان بدست آورند. در این بین دولت جو بایدن بیش از همه نگران تغییرات در کنگره آمریکا است. زیرا با قدرت گرفتن جمهوری‎خواهان دولت برای تصویب برخی از موضوعات با مشکلاتی روبرو می‌شود.  

در ماه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد که جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات ۲۰۲۲ در دست گیرند، اما دموکرات‌ها بازی خود را با قدرت شروع کرده‌اند. متخصصان معتقدند که نگاه داشتن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا دشوارتر خواهد بود.

ورق به سود دموکرات‌ها برمی‌گردد؟

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ۱۰شهریور در سخنرانی تلاش کرد تا با حمله به ترامپ و هوادارانش احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۲ را افزایش دهد. او سعی کرد تا با ایجاد دو قطبی میان خود و دونالد ترامپ، از "موفقیت ۲۰۲۰" در انتخابات ۲۰۲۲ هزینه کند. در حقیقت رئیس جمهوری کنونی آمریکا با طرح حمله حامیان ترامپ به مردمسالاری تلاش می‌کند تا سلف خود را عامل تضعیف دموکراسی در این کشور معرفی کند. بعد از این سخنرانی برای اولین بار در نزدیک به یک سال گذشته، به نظر می‌رسد که موقعیت رئیس جمهوری در افکار عمومی در حال بهبود است. 

براساس نتایج نظرسنجی جدیدی، دموکرات‌ها دو ماه مانده به انتخابات کنگره شاهد افزایش حمایت رای‌دهندگان هستند. بخشی از آن به علت تجدید حمایت مستقل‌ها، افزایش رضایتمندی از بایدن و افزایش اشتیاق رای‌دهندگان حامی سقط جنین است.

تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که وقتی از رای‌دهندگان ثبت‌نامی پرسیده شد که در انتخابات کنگره از چه کسانی حمایت می‌کنند، حمایت از دموکرات‌ها با ۴۷ درصد از جمهوری‌خواهان با ۴۴ درصد پیشی گرفت. این یک چرخش قابل ‌توجه از ماه مارس است؛ زمانی که جمهوری‌خواهان با ۴۶ درصد مقابل دموکرات‌ها با ۴۱ درصد برتری داشتند. در حقیقت ورق در این هفته اخیر به سمت دموکرات‌ها برگشته است.

چشمان نگران پرونده برجام به انتخابات ۲۰۲۲

در حال حاضر، ترکیب سنا و مجلس نمایندگان به نفع دموکرات‌هاست. با این وجود، همین حالا هم بایدن برای پیشبرد طرح‌های خود با مشکلاتی در کنگره مواجه است. در نتیجه اگر اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌‌خواهان باشد، بایدن با مشکلات بسیاری روبرو می‎شود.

یکی از مشکلاتی که کنگره جمهوری‌خواه برای دولت بایدن ایجاد خواهند کرد، بحث توافق با ایران خواهد بود، زیرا دستیابی جمهوری‌خواهان به اکثریت کرسی‌های کنگره به معنی مقاومت بیشتر در برابر احیای برجام است. چندی پیش ۴۹ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کردند جلوی توافق احتمالی را در صورتی که با محدودیت برنامه موشکی ایران همراه نباشند می‌گیرند. این شرایط، پیش‌نمایشی از وضعیت کنگره، در حالتی است که اکثریت آن ‌را جمهوری‌خواهان تشکیل دهند.  

در حقیقت انتخابات کنگره آمریکا تاثیر مستقیمی بر توافق احتمالی ایران و آمریکا برای احیای برجام خواهد داشت.