۰ نفر

فواد ایزدی در قسمت دوازدهم برنامه موازنه مطرح کرد؛

کشور معطل برجام نماند/ مخالف عادی سازی روابط با غرب نیستم

۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 666121
کشور معطل برجام نماند/ مخالف عادی سازی روابط با غرب نیستم

در دوازدهمین قسمت برنامه موازنه فواد ایزدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا به بررسی روابط ایران و آمریکا، ریشه اختلافات دو کشور و شرایط پرونده برجام پرداخته است.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ فواد ایزدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در خصوص روابط ایران و آمریکا گفت: یکی از مشکلات سیاست خارجی کشور در بیش از چهل سال گذشته حل مسئله‌ای بوده که اصلاً قابل حل نیست. حل مشکل با غرب و به ویژه آمریکا موضوع قابل حلی نیست. ما در قوه مجریه این موضوع را مسئله اصلی سیاست خارجی خودمان قرار داده‌ایم، ولی نمی‎توانیم این مسئله را حل کنیم. 

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

ایزدی مطرح کرد: من مخالف عادی‌سازی روابط با آمریکا نیستم. اگر عادی‌سازی و بهبود روابط امکان داشت و طرف مقابل هم علاقمند بود، بسیار اتفاق خوبی بود. 

وی در ادامه بیان کرد: در سالهای گذشته عادی‌سازی روابط با غرب به اولویت سیاست خارجی کشور تبدیل شد؛ بعد به این اولویت نرسیدیم چون مشکل در طرف مقابل است. البته در دولت فعلی مقداری این وضعیت بهتر شده است. 

این استاد دانشگاه در جای دیگری از این مصاحبه گفت: دولت آقای روحانی 8 سال با نیت خیر انشاء الله پیگیر داستان برجام شد و کشور در این مدت معطل برجام بود و بعد معطل میوه برجام شد. 

ایزدی اگرچه اعتقاد دارد که باید مذاکره کنیم، ولی در ادامه اظهار کرد: زیاد، هوشمندانه و دقیق مذاکره باید کرد. یکی از مشکلات ما در حوزه توجیه افکار عمومی خودمان است. تیم فعلی هم اصرار دارد که سخنگو نداشته باشد و یک فاجعه در حال رخ دادن است. 

این کارشناس آمریکا خاطرنشان کرد: در برجام، طرف ایرانی به دنبال عادی‌سازی و بهبود روابط بود. اما طرف مقابل به دنبال عادی سازی و بهبود روابط نبود. این را بسیاری متوجه نشدند. آمریکایی‌ها بازی می‌کنند و هدفشان مدیریت برجامی ایران است. یعنی مشکلاتی را هم که شما می‌توانید حل نکنید و معطل توافقی که در یکی از پایتخت‌های اروپایی قرار است انجام شود، باشید. 

وی در این مصاحبه گفت: مذاکرات برای احیای برجام سرکاری است. ادامه مذاکرات باید در حالی باشد که شما معطل مذاکرات نباشید. آن چیزی که به کشور ضربه می‎زند معطل بودن است.

ایزدی مسئله برجام که در دولت دوازدهم شروع شد را اینگونه تفسیر کرد: به نظر من برجام یک پروژه سیاسی داخلی بود. بیشتر به خاطر رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی داخلی، عده‌ای گفتند ما باید مشکل را حل بکنیم و فقط ما می‎توانیم، چون زبان دنیا را بلد هستیم. 

این استاد دانشگاه در خصوص انتخابات کنگره آمریکا و سرنوشت توافق احتمالی برای احیای برجام گفت: اگر کنگره آمریکا در اختیار جمهوری خواهان قرار بگیرد احتمال شکست توافق احتمالی وجود دارد. بر همین اساس نباید معطل کنگره و ریاست جمهوری آمریکا برای حل مشکلات کشور نشست.

برای مشاهده قسمت دوازدهم موازنه کلیک کنید.