۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی: توافق نزدیک نیست

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبر: 663524
عضو کمیسیون امنیت ملی: توافق نزدیک نیست

اگر قرار باشد کاخ سفید اصرار داشته باشد که ساختار کلی تحریم‌ها حفظ شود، عملا یک توافق بد برای جمهوری اسلامی خواهد بود. زیرا با حفظ این ساختار زمینه برای ایالات متحده فراهم می‌شود که با استناد به توافق‌ها، به شکل دیگر ایران را تحریم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، هرچند در هفته‌ها و روز‌های اخیر به نظر می‌رسد مذاکرات ایران و آمریکا در شرایط مناسب و حتی ایده‌آلی قرار دارد و هر دو کشور در آستانه رسیدن به توافق نهایی برای احیای برجام قرار دارند، اما تاخیر ایالات متحده در پاسخ به پیشنهاد‌های ایران که به عقیده اروپایی‌ها، بسیار معقول و منطقی بود، جرقه گمانه‌زنی‌هایی شد که حکایت از اختلافات حل نشده میان دو کشور در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشت.

با این حال ایالات متحده با یک تاخیر قابل توجه و تأمل برانگیز پاسخ ایران را داد. اما به نظر می‌رسد پاسخ کاخ سفید فاصله محسوسی با یک جواب مثبت داشت؛ بنابراین قرار شده که مذاکرات مجدد از سر گرفته شود و همین کافی بود تا برخی مدعی شوند که ایران و آمریکا فاصله قابل توجهی تا توافق دارند. اما همچنان برخی باور دارند که دستیابی به توافق به زودی رخ خواهد داد.

آمریکا به دنبال مذاکره فرسایشی است

مذاکرات هسته‌ای در هاله‌ای از ابهامدر همین خصوص محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: «من برخلاف بسیاری از آقایان، معتقد بودم که اصلا مذاکرات در نقطه خاصی قرار ندارد. طی این مدت هم برای خودم سوال بود که بر چه اساسی برخی تاکید می‌کنند که مذاکرات در یک شرایط مناسب است و توافق نزدیک است؟ به عقیده من ایالات متحده در تلاش است که مذاکرات هسته‌ای را در یک وضعیت فرسایشی قرار دهد تا بتواند امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران دریافت کند.»

او افزود: «آنچه از سوی ایران در قالب پیشنهاد به طرف اروپایی تحویل داده شد و آن‌ها نیز در اختیار کاخ سفید قرار دادند، به گونه‌ای بود که حتی مقامات اروپایی هم عنوان کرده بودند پیشنهادات ایران، معقول است می‌توان به یک توافق خوب دست پیدا کرد. واقعیت این است که اگر آمریکا در خصوص مذاکرات حسن نیت داشت، برای پاسخ زمان زیادی را تلف نمی‌کرد و بعد از آن هم فرایند مذاکرات را تا این حد پیچیده نمی‌کرد که حالا قرار باشد مجدد مذاکرات ادامه پیدا کند.»

عباس زاده ادامه داد: «من از مدتی قبل پیش‌بینی کرده بودم که آمریکا در این مرحله از مذاکرات که ممکن است به جمع بندی نهایی و توافق ختم شود، سنگ اندازی و بهانه جویی می‌کند. اما به عقیده من جمهوری اسلامی هم در این موقعیت نباید کوتاه بیاید و به صرف دست‌یابی به توافق، امتیازات بیشتری به طرف مقابل بدهد. ما باید در نظر داشته باشیم که این یک مذاکره است. به این معنی که هر دو طرف باید امتیازات بدهند و امتیازاتی دریافت کنند، اما نباید به این گونه باشد که بعد از توافق و ارزیابی متوجه شوند که امتیاز‌های دریافتی و امتیاز‌هایی که به طرف مقابل داده‌اند با یکدیگر همخوانی ندارد و تراز نیستند.»

وی در پاسخ به این سوال که محل اختلاف میان ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چیست، گفت: «یکی از این مسائل ساختار تحریم‌ها است. اگر قرار باشد کاخ سفید اصرار داشته باشد که ساختار کلی تحریم‌ها حفظ شود، عملا یک توافق بد برای جمهوری اسلامی خواهد بود. زیرا با حفظ این ساختار زمینه برای ایالات متحده فراهم می‌شود که با استناد به توافق‌ها، به شکل دیگر ایران را تحریم کند. ما پیش‌تر تجربه برجام و نحوه سوءاستفاده ایالات متحده از توافق هسته‌ای را داریم؛ لذا الان تیم مذاکره‌کننده سعی دارد به گونه‌ای توافق کند که دوباره دولت آمریکا نتواند به عناوین مختلف ایران را با مشکل مواجه کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص عدم انتشار جزییات پاسخ آمریکا و بخش‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: «این انتقادی بود که من هم از طریق تریبون مجلس به دولت وارد کردم و بعد از آن اعضای تیم مذاکره کننده با حضور در مجلس و کمیسیون امنیت ملی، توضیحاتی ارائه کردند و تا حدود زیادی روند و جزییات مذاکره را شفاف سازی کردند. اما به طور کلی از نظر اصولی هم هیچ گاه مذاکرات سیاسی به طور کامل منتشر نمی‌شود. دلیلش هم این است که فضاسازی‌های بیرونی می‌تواند روی روند آن تاثیر بگذارد؛ لذا عمدتاً یک بخش‌هایی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. البته ما هم هنوز در جریان جزییات پاسخ آمریکا به ایران نیستیم و در جلسه پیش روی کمیسیون اطلاعات جدید به دست می‌آوریم»