۰ نفر

سخنگوی طالبان: در مورد حقوق زنان با اروپایی‌ ها فرق داریم

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 663511
سخنگوی طالبان: در مورد حقوق زنان با اروپایی‌ ها فرق داریم

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، غرب را مسئول بحران انسانی می‌داندکه پس از تسلط این گروه در سال گذشته، افغانستان را فرا گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاهین در مصاحبه‌ای اختصاصی به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «دست‌های ما بسته است. ما با تحریم مواجه هستیم، کشور‌هایی از جمله آمریکا که پروژه‌ها را تأمین مالی می‌کنند، از تأمین مالی آن پروژه‌ها منصرف شدند. این نیز یکی از عوامل افزایش فقر در کشور است».

وی با ابراز تاسف گفت: ما مشکلاتی داریم، اما بسیاری از این مشکلات را از گذشته و همچنین به خاطر جامعه بین‌المللی به ارث برده‌ایم.

شاهین در مورد چند موضوع در مورد وضعیت افغانستان پس از تسلط طالبان در پی عقب نشینی شتابزده آمریکا صحبت کرد. بحران انسانی طولانی‌مدت که کشور را فراگرفته است و همچنین نگرانی‌ها در مورد امنیت پس از ایالات متحده بخصوص پس از کشتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل.

طالبان می‌گویند که جسد رهبر القاعده را که توسط هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا در کابل مورد هدف قرار گرفته بود، پیدا نکرده است. در اوایل این ماه، ایالات متحده الظواهری را در یک عملیات «موفقیت آمیز» ضد تروریستی کشت.

شاهین گفت که تحقیقات در مورد قتل الظواهری در حال انجام است و خاطرنشان کرد که نتایج این تحقیقات به موقع اعلام خواهد شد. او گفت که طالبان به توافق دوحه پایبند است و میزبان سازمان‌های تروریستی در کشور نیست.

وی تاکید کرد: ما به همه گروه‌ها و حامیان آن‌ها پیام روشنی داده‌ایم که جایی در افغانستان ندارند تا از آن علیه سایر کشور‌ها استفاده کنند. اگر کسی در کشور مخفی باشد، هر زمان که متوجه شویم اجازه نمی‌دهیم.

او گفت که این سیاست طالبان است، اما پس از آن گفت که شاید برخی تروریست‌ها بدون اطلاع طالبان در کشور پنهان شده‌اند. شاهین آمریکا را به دلیل روابط ضعیف بین دو کشور پس از ۱۱ سپتامبر مقصر دانست و گفت که افغانستان این حمله را محکوم کرده و پیشنهاد «همکاری» در تحقیقات با ایالات متحده را داده است.

شاهین بر نیاز به «روابط عادی» با سایر کشور‌ها به منظور دستیابی به امنیت اقتصادی بهتر و «عادی سازی» وضعیت در افغانستان تاکید کرد.

طالبان می‌خواهد تصویری از همکاری آشکار با جامعه بین‌الملل ارائه دهد تا کمک‌های بسیار مورد نیاز را به اقتصاد فروپاشیده افغانستان برساند. ایالات متحده آمریکا. ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور را مسدود کرد و به مذاکرات درباره آزادسازی احتمالی وجوه پس از مرگ الظواهری پایان داد. شاهین اصرار داشت که ایالات متحده باید پول را به «مردم افغانستان» برگرداند و گفت «هیچ توجیه منطقی» برای مسدود کردن پول وجود ندارد.

شاهین گفت: «اموال مردم را مسدود کرده‌اند. ما یک بار دیگر می‌خواهیم که این اموال و این پول بلوکه بازگردد، زیرا بدون آن، بانک افغانستان قادر به کار عادی نیست و برای معیشت عادی مردم افغانستان نیاز است، از جمله واردات و صادرات گسترده.

طالبان هیچ پولی «مستقیم» از ایالات متحده دریافت نکرده است. دولت، اما به گفته شاهین، میلیون‌ها دلار از طریق سازمان ملل متحد و گروه‌های بشردوستانه هزینه شده است. برخی از منتقدان نگران هستند که پول ارسال شده به افغانستان و طالبان به گروه‌های تروریستی راه پیدا کند، اما شاهین مدعی شد که طالبان بر «تعهد» خود برای جلوگیری از رشد تروریسم در کشورشان ایستاده است.

وی از توانایی افغانستان برای سرنگونی «امپراتوری‌ها و ابرقدرت ها» از بریتانیا تا ایالات متحده تمجید کرد و گفت که آن‌ها "با مقاومت مردم افغانستان روبرو شدند.

شاهین به صراحت گفت که تسلیحات و تجهیزات باقیمانده از عقب نشینی آمریکا را نگه می‌دارند و از آن برای تقویت ارتش طالبان و حفاظت از مردم و مرز‌های افغانستان استفاده می‌کنند.

او همچنین گفت که مقایسه افغانستان با کشور‌های غربی در مورد حقوق زنان و سایر موضوعات مناسب نیست.

سهیل شاهین گفت: «ما یک جامعه متفاوت، یک جامعه اسلامی هستیم، بنابراین نمی‌توانیم با جامعه اروپایی همتا شویم. ثانیاً، ما داریم همه چیز را از ابتدا می‌سازیم. تازه یک سال پیش همه چیز با قدرت گرفتن ما تکمیل شد، و شما قرن‌ها در ایالات متحده قدرت و دولت دارید، بنابراین همه چیز را بهتر خواهید داشت، بنابراین نمی‌توانیم با شما برابری کنیم.

شاهین گفت. ما به زمان نیاز داریم تا همه چیز را بسازیم، هنجار‌های جامعه را با قوانین اسلامی مطابقت دهیم و امیدواریم با گذشت زمان همه مسائل حل شود.

شاهین قبول می‌کند که گروه هنوز «نیاز به کار» دارد. او تصویری زیباتر از آنچه منتقدان مطرح کرده‌اند ارائه کرد و مدعی شد که طالبان برای ادغام زنان در دولت و نقش‌های قدرت تلاش کرده و دسترسی به آموزش را اصلا محدود نکرده. او همچنین مدعی شد که این گروه، زنان را در سمت‌هایی در وزارتخانه‌های آموزش، آموزش عالی، بهداشت و کشور و ... قرار داده است.

شاهین که در اوایل سال جاری در گفت‌وگوی کوتاهی با پیر مورگان اعتراف کرد که دخترانش به دلیل «رعایت حجاب» به مدرسه می‌روند، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: ما هرگز نگفتیم که با تحصیل [زنان]مخالفیم. این یک حق جهانی برای همه است. در حال حاضر ۴۵۰۰۰۰ دانشجو در دانشکده‌های خصوصی و دولتی درس می‌خوانند، میلیون‌ها دختر در مدارس ابتدایی و متوسطه تحصیل می‌کنند و مدعی شد که این گونه نیست که برخی رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه اخیر با NPR گفت که طالبان باید «اشتباهات خود را در کشور تصحیح کنند»، شاهین در پاسخ گفت که کرزای آزاد است تا با رسانه‌ها صحبت کند و ببیند چه چیزی بهتر است، اما در نهایت موافقت کرد؛ که گروه نمی‌خواهد اشتباهاتش را تکرار کند.