۰ نفر

اعتراض زنان افغانستانی در سالگرد حاکمیت طالبان

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 660491
اعتراض زنان افغانستانی در سالگرد حاکمیت طالبان

تجمع اعتراضی زنان افغانستان با تیراندازی طالبان همراه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، نیروهای طالبان برای متفرق کردن زنان معترض، تیر هوایی شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: بعد از گذشت یک سال از حکومت طالبان درافغانستان، تظاهرات زنان در این کشور، ادامه دارد. آنها خواهان حقوق خود هستند.

کابل پایتخت افغانستان در روز شنبه شاهد تجمع اعتراض آمیز زنان و شلیک هوایی نیروهای نظامی طالبان بود. آنها تلاش می کردند تجمع اعتراض آمیز زنان را پایان دهند. زنان معترض خواهان حق کار کردن، تحصیل، مشارکت سیاسی و رعایت حقوق خود هستند.

این تجمع در سالگرد حاکمیت طالبان در کابل برگزار شد.

حدود 40 زن در این تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش حاضر بودند. آنها شعار می دادند: "نان، کار ، آزادی"– "عدالت عدالت" - "می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است".

حدود 5 دقیقه بعد از آغاز تجمع مجموعه ای از نیروهای طالبان وارد شدند و با شلیک هوایی، شروع به متفرق کردن زنان کردند.

یکی از زنان معترض این تابلو را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: " 15 اگوست، روز سیاه". اشاره او به روز حاکمیت طالبان در افغانستان است.

نیروهای طالبان که لباس نظامی به تن داشتند راه های منتهی به محل تجمع اعتراضی را بستند و شروع به شلیک هوایی کردند. یکی از نیروهای طالبان هم اسلحه خود را به سمت زنان معترض گرفته بود.

برخی زنان معترض برای درامان ماندن از حملات نیروهای طالبان به فروشگاه های اطراف فرار کردند. نیروهای طالبان آنها را دنبال کردند؛ گوشی موبایل آنها را گرفتند و با قنداق اسلحه، آن را کتک زدند. نیروهای طالبان همچنین خبرنگاران و عکاسان را هم کتک زدند.

"زولیا پارسی" یکی از برگزارکنندگان این تجمع به خبرگزاری فرانسه گفت: " از بدشناسی، نیروهایی از طالبان آمدند که بخشی از تشکیلات اطلاعات و امنیت هستند. آنها شلیک هوایی کردند".

وی افزود: "طالبان، زنان و دختران را متفرق کردند. تابلوهای ما را پاره کردند و خیلی از گوشی های موبایل ما را گرفتند."

قبل از این هم چند تجمع اعتراضی از سوی زنان در کابل برگزار اما با برخورد خشن طالبان روبه رو شد. نیروهای طالبان حتی برخی از دختران و زنان برگزار کننده این تجمعات را بازداشت کردند. برخی از این زنان برای هفته ها در بازداشت باقی ماندند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: از زمان بازگشت طالبان به قدرت، اسلامگرایان طالبان برای کاهش آزادی زنان اقدام کردند آزادی هایی که در مدت 20 سال اخیر به مرور کسب کرده بودند.

طالبان همچنین تعدادی از محدودیت ها را علیه زنان اعمال کردند. آنان زنان را از مشاغل دولتی کنار گذاشتند؛ حق آنها برای سفر را محدود و دختران را از ادامه تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان منع کردند.

آخرین اقدام طالبان علیه زنان مربوط لباس زنان است. زمانی که با حکم رهبر طالبان یعنی هبه الله آخوندزاده زنان مجبور هستند در مکان های عمومی، نقاب به چهره داشته باشند تا صورت آنها دیده نشود.

طالبان گفته است از نظر آنها بهتر است زنان برقع بپوشتند اما با دیگر حجاب ها که صورت زن را به طور کامل به جز چشم ها بپوشاند مشکلی ندارد.

طالبان همچنین گفته است اگر دلیل مهم و ضروری وجود ندارد بهتر است زنان در خانه باقی بمانند.

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در افغانستان قبل از این گفته بود همه این اقدامات طالبان درباره زنان، نمونه ای از جداسازی کامل جنسیتی با هدف نامرئی کردن حضور زنان در جامعه است".